להישאר נקי מאלכוהול לאחר גמילה

מאת: מכון אברהמסון

התמכרות לאלכוהול

אלכוהוליזם היא התמכרות קשה בעלת השלכות חמורות על המכור וסביבתו הקרובה. למרבה הצער, ההתמכרות לאלכוהול מסתיימת לעתים קרובות במוות, בעקבות בעיות הקשורות בצריכה מופרזת של אלכוהול; מחלות כבד וכליות, התדרדרות מוחית, הרעלת אלכוהול, דימום פנימי ופגיעה נפשית אשר מובילה להתאבדות.

אלכוהליזם היא התמכרות בעלת השלכות חברתיות משמעותיות. התמכרות לאלכוהול מובילה פעמים רבות לאובדן מקום עבודה, פגיעה בסטטוס חברתי, בעיות בזוגיות (אצל נשואים לא נדיר שהבעיות מובילות לגירושין), מעבר על החוק ופשיעה- למשל בהתנהגות אלימה או נהיגה בשכרות.

הגמילה מאלכוהול איננה פשוטה, מדובר בהליך פיזי ונפשי, שלא נגמר ברגע שבו מפסיק המכור לשתות. נגמלים רבים מעידים, כי ההתמודדות עם הבעיות הרבות הקשורות בהתמכרות נמשכת גם לאחר הגמילה.

סימנים של אלכוהוליזם – מאפייני התמכרות לאלכוהול

ישנן התנהגויות אופייניות למכורים לאלכוהול וסימנים המעידים על אלכוהוליזם. אם אתם מזהים בעצמכם או בסביבתכם הקרובה חשש להתמכרות, יש לפנות לקבלת עזרה ללא שהות. טיפול בשלבים מוקדמים של ההתמכרות יעלה את הסיכויים להיגמל ועשוי למנוע סיבוכים בריאותיים נפוצים אצל אלכוהוליסטים. מה הם הסימנים וההתנהגויות שיעזרו לכם לזהות התמכרות לאלכוהול?:

  1. התעסקות מתמדת באלכוהול, מחשבה אובססיבית והשתוקקות חזקה לשתייה, צמא גדול לאלכוהול.
  2. אובדן השליטה, חוסר יכולת לשלוט בכמות השתייה.
  3. הסתגלות לאלכוהול – כאשר בכל פעם ששותים יש צורך בכמות גדולה יותר של אלכוהול בכדי להשתכר.
  4. הופעת תסמיני גמילה בזמן שלא שותים, תלות פיזית באלכוהול.
  5. שתייה בסתר, כשאחרים לא רואים.
  6. התרחקות מתחומי עניין ונטישת תחביבים.

תסמיני גמילה מאלכוהול

פעמים רבות גמילה מאלכוהול קשה לא פחות מגמילה מהרואין.

נוסף על הגמילה הפיסית מההתמכרות, עובר הנגמל תהליך לא פחות קשה של השתחררות מן התלות באלכוהול. תסמינים של גמילה מאלכוהול יכולים לבוא לידי ביטוי בדרכים הבאות:

  • רעד בלתי נשלט, עליית לחץ דם ועלייה בקצב פעימות הלב.
  • הזיות חזותיות ותחושתיות
  • התקפי עוויתות
  • בחילה

טיפים לנגמלים מאלכוהול: מה לעשות ולא לעשות לאחר הגמילה

בכדי להגדיל את הסיכויים לגמילה מוצלחת לצמיתות, יש לפעול בדרך נכונה אשר תצמצם חשיפה למכשולים שעשויים להוות מבחן קשה מדי בשלב הרגיש שלאחר הגמילה.

אספנו עבורכם 5 טיפים חשובים וכללי ברזל שיסייעו בדרך:

טיפ ראשון: עזרה זמינה לאחר הגמילה

מסגרת אשר מאפשרת תמיכה ועזרה נוספת לפרק זמן נוסף לאחר הגמילה תשמש “רשת בטחון” חשובה.

אם החזרה לשגרת החיים והשתלבות מחודשת בחברה מזמנת קשיים בהתחלה – טוב שיש למי לפנות, ועדיף שיהיה זה הגורם שטיפל בהתמכרות מלכתחילה וליווה את הנגמל בתהליך.

אפילו עצם הידיעה לכשעצמה, שקיימת עזרה זמינה בכל עת, עשויה להעניק ביטחון וכוח להמשיך בדרך הטובה.

טיפ שני: הישארו עסוקים

צעד חכם ונכון הוא להתנתק מאותם אנשים איתם נהגתם להסתובב לפני הגמילה.

הרי הדבר האחרון רצוי לכם הוא לחזור לחברת האנשים שחברתם תזמן לכם כמעט בוודאות מפגש חוזר עם אלכוהול והתנהגויות לא רצויות הקשורות בהתמכרות, מהן הצלחתם להשתחרר סוף סוף.

ועם זאת, ההתנתקות מן החברה שבחברת ביליתם בזמן שהייתם מכורים, יכולה להשאיר חלל גדול וריק ולגרום לכם לתחושת בדידות ממנה יש להימנע.

אתם יכולים להצטרף לפורומים של נגמלים וקבוצות שונות שיעניקו לכם מסגרת חברתית מחזקת של אנשים שהיו במצב שלכם, שמסוגלים להזדהות עמכם ולחזק אתכם.

הכירו חברים חדשים, שאינם שותים. תוכלו להתנדב במסגרת שמדברת אליכם – עזרה לילדים בעלי צרכים מיוחדים, קשישים, ועוד.

סיוע לאדם אחר שנמצא במצב של קושי גורם לתחושה טובה.לא סתם הקלישאה אומרת שמי שנותן – מקבל.

שהות עם בעלי חיים ידועה כמסייעת במצבים שונים של קושי ויכולה להעצים אתכם ולתרום לתחושת הביטחון והנחישות שלכם.

רכיבה על סוסים, עבודה עם כלבים או כל נגזרת אחרת יכולה להיטיב עמכם מאוד.

טיפ שלישי: שמרו על עצמכם

הרבה מצבים עלולים לעורר תשוקה לטיפה המרה – כעס, רעב, בדידות ועוד.

אל תתנו לעצמכם להגיע למצבים שניתן היה למנוע אותם מראש. טפלו בגוף ובנפש שלכם היטב. טיפול טוב בעצמכם, אכילה נכונה ומספקת, שהייה במקומות שנעים לכם לשהות בהם בחברה שנעים לכם להיות במחיצה, שינה טובה, בית נקי, נפש רגועה – כל אלו יעזרו להקדים תרופה למכה ולצמצם את הסיכון לחזור אל חיק ההתמכרות.

טיפ רבעי: מעידה לא חייבת להיות התרסקות

אם קרה, ולמרות שנזהרתם ושמרתם על עצמכם הייתה לכם מעידה ושתיתם – אל תתנו לעצמכם לחזור לשתייה במלוא עוצמת ההתמכרות.

אפילו הנגמל החרוץ והאדוק ביותר יכול למעוד. רגשות כמו עצב, אשמה, תסכול, כישלון – הם רגשות טבעיים, אבל אל תתפתו להשתמש בהם כצידוק לחזור למצב של שתיינות.

אתם לא חייבים ליפול חזרה למצב הקודם – פנו לעזרה מיידית.

טיפ חמישי: ערכו רשימה של “מתנות גמילה”

תגמלו את עצמכם בדרכים טובות. חשוב מאוד לחזק את התהליך החיובי שעברתם ואתם עוד עוברים.

אתם צריכים לדעת שהדרך שבחרתם בה היא הדרך הנכונה, האמיצה והקשה יותר. הבחירה בשתייה הייתה מובילה אתכם להרס עצמי מוחלט.

אך לא בחרתם בדרך של הרס עצמי. בחרתם בחיים – ואתם צריכים לחזק את עצמכם על כך. הפרישו סכום מסוים בכל חודש\פרק זמן אחר שאתם בוחרים – והשתמשו בו לפינוק עצמי בריא וחיובי.

זו יכולה להיותרכישת בגד שאתם רוצים, קניית נעליים חדשות, אם יש לכם תחביב שנטשתם בתקופה שלפניי הגמילה – תוכלו לחזור להשקיע בו.

חשוב מאוד שתכירו בהצלחה שלכם ותעניקו לעצמכם “מתנות” קטנות שכאלו. זה יעודד אתכם, יגרום לכם לחוש ראויים. ואכן, אתם ראויים.

זכרו, ההתמכרות לאלכוהול היא התמכרות קשה, בעלת השלכות חמורות לא רק על עצמכם אלא גם על בני ביתכם – בני הזוג, הילדים, ההורים, על הסובבים אתכם במקום העבודה, על החברים שלכם.

שימו לנגד עיניכם מטרות חיוביות לאורך כל הדרך, הקפידו להיות עטופים באוהבים ותומכים ולהתרחק מפיתויים. יבוא יום שתוכלו לעמוד בהם בקלות רבה, אבל אל תמהרו לחצות את הגשר טרם הגעתם אליו.

מכור הוא מכור לכל החיים, זו רק ההימנעות שהולכת ונעשית פחות ופחות קשה. אבל גם שנים אחרי שנגמלתם – לעולם, אף פעם, לא משנה מה, אל תתפתו לשתות ולו טיפה אחת.

טיפה אחת קטנטנה מספיקה בשביל לעורר את ההתמכרות מחדש. אם הצלחתם לנצח את המלחמה הלא פשוטה הזו, כדאי מאוד שזה יהיה פעם אחת ולתמיד.

9933*
נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך
גמילה מעישוןגמילה מפחמימות