איך להיגמל מאלכוהול לבד: כל מה שצריך לדעת על גמילה מאלכוהול באופן עצמאי

מאת: מכון אברהמסון
|
זמן קריאה: 3:02

גמילה מאלכוהול היא בו זמנית אחד הדברים הקשים והקלים ביותר שאנו יכולים לעשות. גמילה היא תהליך קשה ממגוון רחב של סיבות, בראשן התלות הגופנית והנפשית שאנו מפתחים בשתייה המרה. אך במובנים אחרים היא גם תהליך קל – מכיוון שהיא נמצאת אך ורק בידיים שלנו. גמילה מאלכוהול לא תלויה באף אחד אחר: רק בנו.

רבים מאלו המתמודדים עם התמכרות למשקאות חריפים שוקלים לבחור בפתרון של גמילה מאלכוהול לבד. בסופו של דבר, בעולם קיימות אינספור שיטות שונות שעונות על השאלה "איך נגמלים מאלכוהול" – אבל השיטה הנגישה ביותר היא פשוט להפסיק לשתות.

חשוב להבין שזה לא פתרון שמתאים לכל אחד – ואין עם זה בעיה. כאמור, התמכרות לאלכוהול מתבססת על מנגנונים נפשיים ופיזיים שונים – ומעט מאוד אנשים מסוגלים להתגבר עליה בכוחות עצמם בלבד. זה בסדר גמור ואין עם זה שום בעיה: מי שלא מסוגל או לא מעוניין להיגמל לבדו, יכול לבחור במגוון רחב של שיטות גמילה שונות.

כדי לסייע למי ששוקל לצאת לדרך הגמילה לבדו – וגם לכל מי שבוחר להיגמל בסיוע שיטות שונות –סיכמנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על החודש הראשון של ההתמכרות. מהתסמינים הפיזיולוגיים ועד ליתרונות הבריאותיים – איך נראה לוח הזמנים של הגמילה?

היום הראשון

השעות הראשונות ללא אלכוהול צפויות להרגיש בדיוק כמו הנגאובר רגיל, עם כאבי הראש, צמרמורות ורגישות מוגברת לאור. בהמשך, התסמינים הללו יתגברו – ואליהם יצטרפו גם חרדה, מתח נפשי, בחילות וייתכן שאף הקאות. יהיו מי שיחוו עלייה בלחץ הדם, זינוק בקצב פעימות הלב או עלייה בחום הגוף – אלו תסמינים מוכרים של גמילה מאלכוהול בטווח הקצר.

העצה החשובה ביותר למי שנגמל בכוחות עצמו היא לשתות הרבה מים ולבנות תפריט תזונה מאוזן שממעיט בצריכת סוכרים ושומנים. בכל מקרה שבו תסמיני הגמילה נהיים קשים מדי יש לפנות מיד לסיוע רופא. למעשה, אם יש ספק – לכו לרופא. בתסמיני גמילה אסור לזלזל ובכל מצב של סימן שאלה יש לפנות לייעוץ רפואי.

48 שעות ראשונות

למחרת היום הראשון עלולים להופיע תסמינים נוספים כמו נדודי שינה ורעידות. גם התסמינים הקיימים צפויים להחמיר – וזה כנראה פרק הזמן הקשה ביותר בתהליך הגמילה כולו. גם כאן חשוב להיות במעקב אחרי התחושות שלנו ולפנות לרופא אם אנו מרגישים החמרה קיצונית במצבנו.

כמו כן, כדאי להעביר את פרק הזמן הזה – ואת תקופת הגמילה הראשונית בכלל – לצד אנשים אחרים ולא לבדנו. מעבר לתמיכה הרגשית שהם יוכלו לספק לנו, תמיד יש יתרון בזוג עיניים נוספות שישגיחו על מצבנו הרפואי.

72 שעות ראשונות

זו עשויה להיות נקודת המפנה של הגמילה – שבה התסמינים יתחילו להתפוגג לאט-לאט והתחושה הכללית תתחיל להשתפר. זה לא אומר שתסמיני הגמילה ייעלמו לגמרי, אבל זה אומר שהם צפויים להיחלש. אם בשלב זה מתחילים להופיע תסמינים חדשים כמו הזיות או התקפים – חובה לפנות מיד לסיוע רפואי. זה נכון במיוחד במסגרת גמילה מאלכוהול לבד.

השבוע הראשון

לאורך המשך השבוע הראשון מאז תחילת הגמילה, התסמינים הגופניים יתחילו להתפוגג – ותפקודי הגוף (השינה בעיקר) ישתפרו בצורה חדשה.

החודש הראשון

לא בטוח שתרגישו בכך – אבל אחרי שבוע של התנזרות מאלכוהול הכבד שלכם יתחיל לנקות את עצמם ולרזות. יותר מ-10 אחוזים מכלל השומנים בכבד יתפרקו – מה שישפר משמעותית את יעילות הכבד בטיפול ברעלים. ירידה במשקל ושיפור של הכושר הגופני גם הם יתרחשו בפרק הזמן הזה – ולאורך הזמן יתגברו.

מעבר לכך, כבר לאחר שבועות ספורים של גמילה יחול שיפור ניכר בפעילות המוחית, בין היתר מבחינת זיכרון, יכולת קוגניטיבית ושליטה על מצבי הרוח. זוהי עדות נוספת לתהליך הניקיון הפנימי וההחלמה של גופנו.

מכאן והלאה תסמיני הגמילה הפיזיים יפסיקו ללוות אתכם – אולם זה לא אומר שההתמודדות הסתיימה. מומלץ מאוד להיעזר לטווח הארוך בקבוצות תמיכה, טיפול פסיכולוגי או מסגרות אחרות לצורך שימור ההתקדמות וכדי להימנע מנסיגה לאחור. הדחף לשתות עדיין לא התפוגג – ולכן יש להכיל אותו ולהשגיח עליו.

לחילופין, ניתן לפנות לטיפולים כמו שיטת הגמילה מאלכוהול של מכון אברהמסון – שמסוגלת לנטרל את הדחף לשתות בטיפול אחד ובסיכויי הצלחה גבוהים ביותר. כך ניתן לשים סוף להתמודדות הקבועה עם ההתמכרות לשתייה – ולצאת סופית לדרך חדשה ונקייה מאלכוהול.

9933*
נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך
גמילה מעישוןגמילה מפחמימות