איך להיגמל מסוכר וממתוקים?

מאת: מכון אברהמסון
|
זמן קריאה: 5:33

זה כבר ממש לא סוד שסוכר ומתוקים שונים בכמות גדולה, גורמים לנזקים בריאותיים משמעותיים מאוד, כמו סוכרת, טרשת עורקים, מחלות לב, חורים בשיניים והשמנה.

כמעט כולם כבר יודעים, גם שכמויות עצומות של סוכר נמצאות כמעט בכל מאכל מועבד שאנו אוכלים…

אז החלטנו להרים את הכפפה ולהכין עבורכם את המדריך המקיף שיעזור לכם להתחיל להיגמל מסוכר לבן ומתחליפי סוכר מזיקים.

איך מזהים התמכרות לסוכר?

סוכר לבן

סוכר ממכר? באמת???
למרות שאולי הסוכר נשמע כמו רכיב מתוק, תמים ונפלא, הוא בהחלט ממכר, ממש כך.
למרות זאת, לא כולם יודעים כיצד לזהות התמכרות לסוכר, ובמה, בעצם, מדובר.
אך בדומה להתמכרויות אחרות, גם להתמכרות לסוכר תסמינים שמסגירים את קיומה.
שאלו את עצמכם: האם אחד מהתסמינים והסימנים הבאים מוכר לכם?

  • תשוקה למתוק: האם כשעוברות כמה שעות בלי משהו מתוק, או לפעמים אפילו מיד כשזה עתה סיימת לאכול קינוח, מתעוררת בך תשוקה עזה לפנק את עצמך במתוקים?…
    חשוב לדעת שהתשוקה למתוק נובעת מתנודות ברמתם של ההורמונים המשתחררים עם צריכתו במוח, כמו סרוטונין, לפטין ודופאמין.
  • רגשות אשמה: האם כשאתם כבר אוכלים מתוק, כמעט מיד באים רגשות אשמה בעקבות זאת? זהו סימן נוסף שעשוי להצביע על כך שיש לכם הפרעת אכילה שקשורה להתמכרות לסוכר, שמניעה אתכם לצרוך אותו, להלקות את עצמכם ברגשות אשמה על כך, ואז לחזור לצריכה שוב כדי להתנחם.
  • עייפות וחוסר אנרגיה: האם אתם סובלים מחוסר מרץ, רמות נמוכות של אנרגיה, קהות חושים, ערפול מחשבתי, אדישות ואפילו דכדוך ותחושת דיכאון? אם יום שבו לא אכלתם משהו מתוק נראה לכם מדכדך, ואתם חשים חסרי אנרגיה או מעורפלים במהלכו – זה סימן נוסף להתמכרות לסוכר.
  • עצבנות ורגזנות: האם אתם מרגישים עצבניים, ולא רק עייפים, ביום בו לא אכלתם משהו מתוק, או אחרי כמה שעות בלי סוכר? אם אתם קולטים את עצמכם 'על קוצים' רק בגלל שעבר יותר זמן ממה שאתם רגילים בלי משהו מתוק – זה סימן נוסף לכך שמדובר בהתמכרות.

כאבי ראש ומיגרנות חוזרות

  • כאבי ראש ומיגרנות: האם אתם סובלים לעתים קרובות מכאבי ראש או מיגרנות? התמכרות לסוכר גוררת תנודות קיצוניות בריכוז שלו במחזור הדם, שנעות בין עלייה חדה בעקבות אכילה של מתוקים, הידועה גם בשמה הרפואי היפרגליקציה, ולאחריה צניחה פתאומית, כשכאבי ראש ומיגרנות מהווים תסמינים ידועים, שכיחים וחמורים שנובעים מכך.
  • גזים ונפיחות בבטן: האם אתם סובלים מגזים, נפיחות, מלאות ותחושות לא נעימות או מיחושים בבטן? סוכר מעובד ופחמימות פשוטות אינם מיטיבים עם מערכת העיכול, בלשון המעטה, וצריכת יתר שלהם עשויה להיות הסיבה לתסמינים הללו.
  • נדודי שינה: האם קשה לכם להירדם בלילה, או שאתם חווים שינה לא רציפה, מתעוררים מוקדם מידי בבוקר וככלל ישנים לא כל כך טוב? רמות גבוהות של סוכר בדם ותנודות קיצוניות שלהן, יכולות לגרום לערנות מוגברת, ובעקבותיה להפרעות וקשיי שינה והירדמות.

מהי בכלל התמכרות לסוכר?

אם זיהיתם תסמין אחד או יותר מאלו שמופיעים כאן, חשוב שתדעו כי מדובר חד משמעית בסימנים של התמכרות לסוכר, ששום דבר טוב לא יצא ממנה.

ההתמכרות באה לידי ביטוי בתשוקה פיזית ונפשית למאכלים מתוקים, שאכילתם גורמת להנאה וסיפוק רגעיים, ומייצרת תלות פסיכולוגית.

בניגוד להתמכרויות אחרות, מצד אחד עצם תחושות ההנאה מהמזון הן טבעיות, ומצד שני לא ניתן להפסיק לחלוטין את צריכת הפחמימות – אך בכל זאת מדובר בהתמכרות מזיקה בהחלט.

כדי להוריד במשקל, להפחית את רמת הסיכון למחלות לב וכלי דם, בעיות בשיניים וסוכרת, להאריך ימים ולהעלות את איכות החיים – צריך להיגמל.

התנאי הראשון הנחוץ כדי להיגמל הוא… להבין שקיימת התמכרות, ולכן אם אתם מבינים זאת עכשיו, כבר עשיתם צעד חשוב בכיוון הנכון.

בנוסף, חשוב להבין את מנגנון ההתמכרות, על מנת לתמוך בגמילה ממנה.

איך פועלת ההתמכרות לסוכר?

כשאתם אוכלים משהו מתוק, קולטני הטעם בקדמת הלשון שולחים אותות עצביים שגורמים לשחרור של דופאמין וסרוטונין במוח, אשר יוצרים תחושות 'היי', שלווה ונינוחות.

כאשר הסוכר מצוי בצריכת יתר, סף הרגישות הגורם להפרשת ההורמונים הללו במוח עולה, ומניע אתכם לצרוך עוד ועוד סוכר, על מנת לשחזר את החוויה הנעימה.

לכן, אתם מוצאים את עצמכם אוכלים בכל פעם כמויות גדולות יותר של סוכר ומאכלים מתוקים, שמעלים את מצב הרוח, ומסייעים לכם להירגע במצבי מתח וסטרס.

וכך, מבלי שאתם שמים לב, אתם הולכים ומתמכרים לסוכר, ונאלצים לצרוך ממנו יותר ויותר עם הזמן.

אחרי הכל, דגני בוקר, יוגורט ממותק, מיצי פירות, ממרחי ריבה ושוקולד, תה או קפה ממותקים ומרבית המתכונים – כל אלו מכילים כמויות סוכר גבוהות!

וכשיש כל כך הרבה סוכר מסביב, לא פלא שרבים מתמכרים אליו.

איך להיגמל מהתמכרות לסוכר?

קיבצנו עבורכם מספר טיפים חשובים, שיישומם יכול לתמוך בכם במהלך הגמילה מסוכר ומוצריו:

  • פשוט אל תכניסו סוכר ומוצריו לבית. נקודה. אם תתמקדו ביצירת 'בית תומך' נקי מסוכר ומוצריו ושופע במאכלים עתירי חלבון, סיבים וערכים תזונתיים, כמו מוצרי בשר ודגים, חלב וביצים, ירקות ופירות, קטניות, אגוזים וגרעינים, טופו ודגנים מלאים – יהיה לכם קל יותר להיגמל מהסוכר.
  • אל תישארו רעבים או צמאים: לפעמים תחושת רעב מסווה בעצם צמא שקיים, ותשוקה למתוק מסמנת לכם שאתם בעצם רעבים למזון בריא ומזין. לכן, שתו לפחות 12 כוסות מים ביום, הקפידו על תזונה מאוזנת בתדירות שלא תשאיר אתכם רעבים – ויהיה לכם קל להפסיק עם המתוק והפחמימות הריקות.
  • צמצמו את כמויות האוכל שאתם צורכים מחוץ לבית: אל תבנו על אוכל שקונים בחוץאכלו טוב לפני שאתם יוצאים מהבית, וקחו אתכם חטיפים בריאים ונטולי סוכר או אוכל ביתי מזין בעת השהייה למשך זמן רב מחוץ לבית.

הולכים לבילוי במסעדה? – נסו להזמין מנות שתואמות את הרגלי התזונה הבריאה שלכם.

  • הרשו לעצמכם ליהנות ממתוקים בריאים: פירות טריים, תה קינמון, חמוציות לא מסוכרות, תפוחים אפויים, אגסים מבושלים, עוגיות גרנולה ללא סוכר, דבש, סילאן ומייפל במידה, וגם סירופ אגבה – ישנן דוגמאות רבות למאכלים שיכולים לתת לכם את הטעם המתוק האהוב, מבלי להעלות דרמטית את רמות הסוכר בדם.
  • עיינו ברשימת הרכיבים שבמוצרי המזון שאתם קונים: כל מוצר מזון ארוז, מלווה ברשימת רכיבים המופיעה על גבי האריזה, ומוצרים המכילים סוכר בכמות גבוהה גם מסומנים לפי דרישות משרד הבריאות בסימון אדום המעיד על כך. במקרים בהם הסוכר מופיע כראשון או בין הראשונים ברשימת הרכיבים – זה סימן נוסף לכך שמדובר במוצר שמכיל כמויות סוכר גדולות.

כיצד נגמלים מסוכר בליווי של מכון אברהמסון?

הכל מתחיל מטיפול טבעי אחד, הכולל גם שיחה אישית מקדימה בקבוצה קטנה, המסייע באופן אפקטיבי ומשמעותי להפחית את הדחף לסוכר ומתוקים, כמו גם לפיצות, לחמים, מאפים שוקולדים וליתר הפחמימות הריקות והמזיקות.

לאחר הטיפול, מלווה כל נגמל ונגמלת ביועצת מוסמכת לתזונה ללא בצקים וסוכר, שמסייעת בהתאמת תפריט אישי לפי הצרכים של כל אחת ואחד.

בנוסף, נרשמים לקבוצת התמיכה של אברהמסון בפייסבוק, על מנת לעבור את התהליך יחד ולקבל תמיכה גם ברגעים המאתגרים שבדרך.

מה יקרה כשתיגמלו מסוכר?

כשתיגמלו מסוכר יקרו לכם המון דברים נפלאים!

קודם כל, תהיו בריאים יותר, ואם יש לכם ערכים גבוהים של סוכר ו/או שומנים בדם – הם ירדו, לפעמים גם מידית.

שנית, תרדו במשקל, תצטמצמו בהיקפים, ייתכן מאוד שאף תוכלו ללבוש בגדים במידה קטנה יותר ואין ספק שתחוו שיפור משמעותי ומחמיא במראה החיצוני שלכם.

בנוסף, תרגישו ערניים וחיוניים הרבה יותר, ותשתחררו סוף סוף מהצורך לחפש כל הזמן משהו מתוק שיעלה לכם את האנרגיה.

לצד רמת האנרגיה הכללית, אתם צפויים לחוות שיפור בכושר הריכוז ובחדות המחשבה שלכם, וכן צלילות ובהירות גבוהות מאי פעם.

גם איכות השינה שלכם צפויה להשתפר, וככלל – תרגישו נפלא שהחזרתם את השליטה בחיים שלכם לידיים!

9933*
נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך
גמילה מעישוןגמילה מפחמימות