לא מצליחים להיכנס להיריון? יכול להיות שזה בגלל שאתם מעשנים, צורכים אלכוהול או סובלים מהשמנת יתר

מאת: מכון אברהמסון

כל מה שרציתם לדעת על איך להגביר את הסיכויים להיכנס להיריון טבעי, להגדיל את סיכויי ההצלחה של טיפולי ההפריה, וממה יש להיזהר כדי לא לגרום נזקים לאם ולעובר.

על פי סוכנות הסטטיסטיקה הלאומית של איטליה, שיעור הילודה של המדינה נמצא ברמתו הנמוכה ביותר מאז 1861, כאשר אף תמריץ ממשלתי להגברת הילודה לא הצליח להביא לשיפור המצב. בשנה שעברה לבדה הצטמצמה האוכלוסייה האיטלקית ב-3%, כולל הגירה של זרים, דבר שמצביע בפועל על ירידה של כ-6%. הסיבות העיקריות הן ירידה במספר הנשים שנמצאות בגיל הפוריות, כשהגיל הממוצע להבאת ילד ראשון באיטליה עומד כיום על 32.4, ושיעור הפריון בה עומד על כ-1.35 ילדים לאישה.

בישראל המספר עומד, נכון ל-2022, על 2.9 לידות לאישה. אולם נתון זה עלול להטעות, שכן רוב המשפחות שיולדות במספרים גבוהים הן דתיות-חרדיות או ערביות-מוסלמיות. ואם הנתונים מאיטליה נשמעים לכם כחסרי קשר למה שקורה בישראל – אתם טועים. מגמות הפריון ארוכות הטווח בישראל מצביעות על ירידה איטית בשיעורי הפריון מכ-3.5 ילדים לאישה ב-1970 לכ-2.8 ילדים בתחילת שנות ה-80 (אצל יהודים), ולאחר עלייה המספר ירד חזרה בתחילת שנות ה-20 של המאה הנוכחית ל-3 ילדים לאישה.

יותר טיפולי פוריות בגלל בעיות בכניסה להיריון

העלייה המתמדת במספר טיפולי הפוריות בישראל, על פי משרד הבריאות – מ-34,538 ב-2010 ל-50,680 ב-2020 – מצביעה על ירידה בפוריות הנשים והזדקקותן יותר ויותר לסיוע בכניסה להיריון. מעבר לעוגמת הנפש ולטרדות הטיפולים, לעלייה במספר טיפולי ההפריה יש גם מחיר כלכלי כבד הנופל על קופות החולים.

והיות שגיל הילודה עולה גם בישראל, בהתאם פוחתים הסיכויים של האישה להיכנס להיריון בהפריה חוץ-גופית: בעוד לאישה בת 35 יש 23% סיכוי להיכנס להיריון, הרי אצל אישה בת 40 הסיכויים נושרים לכ-11% בלבד, וארבע שנים מאוחר יותר הסיכוי בכלל מזערי – 1.8%. לכך יש להוסיף את העובדה שכל מחזור הפריה נמשך בין חודש לחודש וחצי ופוגע ברבות מפעילויותיה המקצועיות, החברתיות והמשפחתיות של האישה.

אם בכך לא די, הרי שמחקרים רפואיים מעלים כי טיפולי פוריות מגבירים את הסיכון לבעיות לב, משום שהוא מתאמץ יותר בחמצון הדם – דבר שמעמיד בסכנה גדולה יותר נשים הסובלות ממחלות ריאה כרוניות או מזיהומים בגוף. ועוד נתון בעייתי אחד: על פי משרד הבריאות שיעורי ההצלחה של טיפולי ההפריה נמוכים למדי – כ-20% מכלל הניסיונות מסתיימים בלידה תקינה. הסיבה לאחוז הנמוך: ריבוי הטיפולים.

על פי המחקר הרפואי המתקדם ישנם שלושה גורמים עיקריים לבעיות פוריות (לצד הגיל): עישון, אלכוהול והשמנת-יתר. ניגע בכל אחד מהם בהרחבה:

האם עישון פוגע בפוריות?

עישון טבק או סמי "כייף" כמו קנביס/מריחואנה על ידי אחד מבני הזוג עלול להפחית את היכולת להיכנס להיריון ושההיריון יחזיק מעמד. בה בעת, העישון מפחית את היעילות של טיפולי הפוריות.

מהצד הנשי הפלות נפוצות יותר אצל נשים מעשנות, כשמעשנות הן בעלות סיכון כפול מאשר לא-מעשנות לסבול מקשיים בכניסה להיריון. מחקרים העלו כי העישון מפחית את פוריות האישה בכ-20%. הדבר נכון גם לגבי מעשנות פסיביות, שבן/ת-זוגן הם מעשנים כבדים, או שנמצאות שעות רבות בסביבה מעשנת – במקרה זה העישון יתרום בצורה משמעותית לחוסר היכולת של הזרע להיתפס ברחם, והאישה תהיה בסיכון לסבול מקשיים בכניסה להיריון במשך זמן של שנה ויותר.

בנוסף, נשים מעשנות חוות בגיל מוקדם יותר את תסמיני גיל המעבר בהשוואה למי שאינה מעשנת, מה שאומר גם קשיים גדולים יותר להיכנס להיריון בגיל צעיר יותר. העישון משפיע הן על יכולתה של האישה להיכנס להיריון והן על משך הזמן שיידרש לה להרות. הסיבה להשפעת העישון על הפוריות היא כי הכימיקלים שבזפת ובניקוטין – כ-7,000 במספר – מחלחלים בזרם הדם ופוגעים בזרעונים ובשחלות. החומרים המשוחררים בעישון גורמים לא רק נזק לאיברי הרבייה של האישה ולביציות, אלא לבעיות ביוץ, בעיות גנטיות, סיכון גדול יותר לחלות בסרטן ולהפלות בגלל הסיכוי לצירים מוקדמים ולהיריון מחוץ לרחם. זאת לצד גרימת בעיות בריאותיות רבות נוספות.

העישון נמצא כמשפיע גם על בריאות העובר. יש מספיק סיבות להפסיק לעשן לפני ובזמן ההריון.

מהצד הגברי שבמשוואה – העישון עלול להגביר את הסיכון לבעיות זיקפה בעקבות עישון, לספירת זרע נמוכה ולמספר גבוה של זרעונים שעברו שינוי בצורתם – שלוש בעיות שוודאי אינן מסייעות לאישה להיכנס להיריון. מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות העלו כי הבעיה הזו של ספירת זרע נמוכה ופגומה ועם תנועתיות ירודה יותר הולכת ונעשית יותר ויותר רווחת. אצל גברים מעשנים נמצא במחקרים כי ספירת הזרע פחתה ב-16%. בין ההשערות בדבר הסיבה לבעיה: זיהום סביבתי, קרינה ממכשירים סלולריים, תזונה עתירת שומנים וכמובן עישון (אקטיבי או פסיבי) שהולך והופך רווח כבר בגיל צעיר מאוד.

והיות שעל פי נתוני משרד הבריאות הישראלי כחמישית מהישראלים מעשנים – כ-27% מהגברים וכ-13% מהנשים – הרי שהסטטיסטיקה הזו מצטרפת לבעיות האחרות הגורמות לירידה בפריון בישראל אצל שני המינים.

לכך יש להוסיף את הפופולריות הגדלה של עישון קנאביס, כשעל פי הערכות כרבע מהבוגרים צורכים או צרכו קנאביס. בהתאם, גם מספר המחקרים בנוגע להשפעת עישון הקנאביס על הפוריות הולך וגדל. אלה מעלים כי צריכה קבועה של הקנאביס גורמת להפרשה קטנה יותר במוח של ההורמון GnRH שאחראי על הפרשת FSH – ההורמון שתפקידו לגרות את השחלה לייצר אסטרוגן ולהביא להבשלת הזקיקים, שבהם מבשילות הביציות – וההורמון LH, ששותף גם הוא בהבשלת הביציות ותאי הזרע, במהלך המחזור החודשי של האישה. מחקרים נוספים מצאו כי השימוש בקנאביס עלול לפגוע בסדירות המחזור החודשי. מחקר של ההסתדרות הרפואית הקנדית העלה כי שימוש קבוע במריחואנה עלול לגרום לבעיות ביוץ ולדחייתו.

בנוגע לגברים מצאו מחקרים כי עישון מריחואנה יותר מפעם בשבוע במשך שלושה חודשים שקדמו לבדיקה גרם לירידה של 29% בספירת הזרע שלהם!

אלכוהול

בדומה להשפעות העישון, נמצא במחקרים כי גם אלכוהול מגביר את הסיכון לאי-פוריות של האישה ולירידה בספירת הזרע ובתנועתיות שלו אצל הגברים. המדובר בעיקר בצריכה גדולה של משקאות אלכוהוליים בסביבות זמן הביוץ, שעלולה לפגוע באיזון ההורמונלי הנדרש לצורך הפרייתה של הביצית. במחקר אחד שנערך בארה"ב נמצא כי צריכה של 6-3 מנות אלכוהול (מנה = כוס יין, מעט משקאות עם ריכוז גבוה של אלכוהול כמו ליקר או וודקה, או בקבוק קטן של בירה) בשבוע שמייד לאחר הביוץ עלולה לשבש גם את תהליך ההפריה. צריכה של 6 משקאות בשבוע – לפני, במהלך ולאחר הביוץ – עלולה גם היא לפגוע בהפריית הביצית. לפיכך, החוקרים ממליצים לנשים שמנסות להיכנס להיריון לא לצרוך יותר מכוס משקה אלכוהולי ביום במהלך המחזור החודשי, ולצרוך פחות מחצי כוס בזמן הביוץ ומייד אחריו.

במהלך ההיריון ודאי שאסור לצרוך אלכוהול על בסיס קבוע, שכן האלכוהול עובר דרך מחזור הדם של האישה אל העובר, ולמעשה רמות האלכוהול בדמו של העובר משתוות לאלה שבדמה של האם. וככל שצריכת האלכוהול של האם נעשית על פני תקופה ארוכה יותר, כך גדל הסיכון לנזקים בלתי הפיכים לעובר. בין אלה – פגיעה בהתפתחות התקינה של המוח שעלולה להוביל לאחר הלידה לבעיות התנהגותיות שונות אצל הילד, ליקויי למידה (בין היתר ביכולת לפתור בעיות וקשיי חשיבה), קשיים חברתיים, ועוד. מכאן באה גם המלצתו של משרד הבריאות הישראלי לנשים להימנע משתיית אלכוהול לא רק במהלך ההיריון, אלא גם למי שמתכוונת להיכנס להיריון.

מחקר ענק שבוצע באירלנד העלה כי שתייה של יותר משתי כוסות ביום בממוצע אצל נשים בגיל הפריון גרמה לשיעור נמוך של הצלחה בכניסה להיריון טבעי – 12% בלבד! – ואילו אלה ששתו כוס אחת ביום בממוצע או נמנעו משתיית אלכוהול בכלל הגיעו לשיעור של 17% בהשגת היריון טבעי למחזור ביוץ.

השמנה

עודף משקל נמצא במחקרים שונים כמגביר את הסיכון לאי-פוריות של האישה, ולספירת זרע נמוכה אצל הגבר. מובן שהיעדר פעילות גופנית תורם להשמנה. הסיבה לפגיעה בפריון אצל הנשים היא בעיקר ירידה במחזורי הביוץ (מחזור לא סדיר או נדיר) בגלל השמנת יתר. נמצא כי אצל נשים עם משקל עודף נפוצה בהרבה תסמונת השחלות הפוליציסטיות (61% לעומת 7%-4% אצל כלל הנשים), ואלה סובלות יותר מחוסר ביוץ שגורם לפגיעה בפריון שלהן.

יש לזכור כי השמנת יתר נפוצה מאוד אצל נשים בגיל הפריון – כחמישית מהנשים ההרות במערב סובלות ממנה. השמנה זו גורמת גם לסיכון מוגבר לכשל בטיפולי ההפריה, וכן לסיכון מוגבר להפלה. על פי מחקרים, בין אם היריון הושג באופן טבעי או לאחר טיפולי הפריה, שיעור ההפלות המוקדמות וההפלות החוזרות אצל נשים שסובלות מהשמנת יתר היה גבוה הרבה יותר. גם שיעורי הכניסה להיריון אצל נשים עם משקל עודף לאחר שלושה מחזורי טיפול הורמונלי נמצאו כנמוכים יותר מאשר אצל נשים במשקל גוף רגיל (41% לעומת 50%).

בנוסף, השמנת יתר עלולה לגרום לסיבוכים שונים בהיריון, כמו סוכרת הריונית, התפתחות קרישי דם ותסחיפים, דלקות, עליית לחץ דם אצל האם, סיכון ללידת תינוק במשקל גבוה, וכן מומים מולדים בעובר. בנוסף, אצל נשים עם משקל עודף בדיקת האולטרסאונד מדויקת פחות, דבר שעלול לגרום לאי זיהוי מוקדם של מומים בעובר. מסתבר כי גם שיעור התמותה של עוברים לאם עם השמנת יתר עולה, לצד שיעורי לידה מוקדמת של פגים.

מחקרים שונים העלו כי תינוקות שנולדו לאמהות שסובלות מהשמנת יתר הם בעלי סיכוי גדול יותר להיות תינוקות עם עודף משקל ובהמשך גם ילדים ומתבגרים ומבוגרים עם עודף משקל. גם ישראל סובלת מהמגיפה העולמית הזו של השמנת יתר – על פי נתוני משרד הבריאות כ-60% מהנשים סובלות מעודף משקל, כ-26% סובלות מהשמנת יתר וכ-5% סובלות מהשמנת יתר חולנית. מה שאומר כי יותר ויותר נשים עלולות לסבול מבעיות פריון.

נמצא שירידה של 10%-5% ממשקל הגוף מגבירה את מחזורי הביוץ ומשפרת את המאזן ההורמונלי של נשים עם שחלות פוליציסטיות ולכן מעלה את הסיכוי להיריון תקין.

לסיכום, ברור כי נשים וגברים בעלי הרגלי שתיה או עישון, וכאלה שסובלים מהשמנת יתר, יכולים לשפר את הפוריות באמצעות תהליך גמילה מעישון, מאלכוהול ומפחמימות ממכרות לצורך הרזיה – בהתאם. מעבר לכך שאפקט הגמילה או ההרזיה, והפסקת ההרגלים הללו עשויים להגדיל את הסיכוי להיכנס להריון, הם צפויים לתרום לבריאות, ואף לשפר משמעותית את איכות חייהם.

9933*
נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך

    גמילה מעישוןגמילה מסוכר ופחמימותאחר