השפעות העישון

מאת: מכון אברהמסון

על הקשר בין עישון לנשירת שיער, אימפוטנציה, בריאות הלב, איכות הראייה ועייפות

עישון הוא הרגל ממכר ביותר והינו אחראי ישיר לשינוי משמעותי שלילי במצב בריאותם של מעשנים רבים ברחבי העולם. נזקי העישון ידועים לכולם ויחד עם זאת, חשוב להבין את ההשלכות הספציפיות שלו על היבטים שונים ואת השפעתו השלילית על תופעות רבות הפוגעות באיכות חיי היום יום של המעשנים. במאמר מקיף זה נעמיק בהשפעות העישון על נשירת שיער, אימפוטנציה, בריאות הלב, איכות הראייה ומידת העייפות, ונדגיש את ההשלכות המדאיגות של הרגל מסוכן זה.

1. כיצד עישון גורם לנשירת שיער

נשירת שיער היא תופעה מציקה שמואצת באמצעות עישון. עשן טבק מכיל רעלים מזיקים, שבין היתר, מפחיתים את זרימת הדם לזקיקי השיער, מונעים מהם לקבל חומרים מזינים חיוניים ומחלישים את קצוות השיער. כתוצאה מכך, מעשנים מועדים יותר לחוות דילול שיער מוקדם והקרחה. יתר על כן, עישון מעלה את ייצור ה-Dihydrotestosterone) DHT), הורמון הממלא תפקיד משמעותי בנשירת שיער גם בקרב נשים וגם בקרב גברים. השילוב בין זרימת דם מוגבלת ורמות DHT מוגברות, מאיץ משמעותית את נשירת השיער, במידה שהופכת את הנשירה לתופעה מטרידה ביותר, שלא לומר בעיה רצינית, עבור המעשנים הלוקים בה.

2. כיצד עישון גורם לאימפוטנציה

הפרעה בתפקוד לזקפה (Erectile Dysfunction – ED) היא תופעה שכיחה המשפיעה על גברים בהיבטים שונים. נמצא כי עישון מהווה גורם מוביל למצב זה. העישון פוגע בכלי הדם ופוגע בזרימת הדם בגוף, כולל איבר המין הזכרי. זרימת הדם המוגבלת הזו מקשה על השגת זקפה, מה שמוביל לאימפוטנציה. יתר על כן, הכימיקלים הרעילים בעשן טבק עלולים לפגוע בעצבים האחראים לעוררות מינית, ולהחריף את הבעיה עבור מעשנים גברים. מחקרים הראו כי הפסקת עישון עשויה לשפר משמעותית את תפקוד הזקפה בפרט ושיפור הפריון בכלל, תוך הדגשת הקשר בין הפסקת עישון לבריאות מינית טובה יותר.

3. כיצד עישון גורם למחלות לב

מחלות לב הן תופעה בריאותית בולטת התופסת מקום מרכזי בתשומת הלב העולמית .עישון הוא גורם משמעותי התורם להיווצרותן ולהחרפתן של מחלות לב. החומרים המזיקים בסיגריות, כגון ניקוטין ופחמן חד חמצני, יוצרים קושי עצום על תפקוד מערכת הלב וכלי הדם וגורמים להם למאמץ יתר. הניקוטין מעלה את קצב הלב ואת לחץ הדם, ואילו פחמן חד חמצני מפחית את יכולת נשיאת החמצן של הדם, מכריח את הלב לעבוד קשה יותר כדי לעמוד בדרישות החמצן של הגוף. תופעות אלה עלולות להוביל לפגיעה בעורקים, להגברת הסיכון לטרשת עורקים, להתקפי לב ולשבץ מוחי. חשוב להדגיש כי הסכנה אינה על מעשנים אקטיביים בלבד. הוכח כי עישון פסיבי (שאיפת עשן פסיבית) קשור גם הוא לסיכון מוגבר למחלות לב אצל לא מעשנים.

מהי מידת השפעת העישון על הלב?

בנוסף להעלאת הסיכון למחלות לב, העישון משפיע ישירות על בריאות הלב במספר אופנים. הכימיקלים המזיקים בעשן הטבק, מקדמים את הצטברותם של מרבצי שומן בעורקים, מצב המכונה טרשת עורקים. משקעים אלה מצמצמים את העורקים, מגבילים את זרימת הדם ועלולים לעורר אירועים קרדיווסקולריים מסכני חיים. יתר על כן, עישון מעלה את המדדים של גורמי קרישה מסוימים בדם, מה שעלול להוביל להיווצרות קרישי דם. אלה מעלים באופן משמעותי את הסיכון ללקות בהתקפי לב או בשבץ מוחי.

4. הקשר בין עישון לעיוורון

לעישון השלכות קשות על הראייה ועל בריאות העיניים. הכימיקלים הרעילים בסיגריות פוגעים בכלי הדם המספקים חומרים מזינים לרקמות העדינות של העיניים, כולל הרשתית. נזק זה יכול להוביל לתופעות שונות כגון קטרקט, גלאוקומה וניוון מקולרי הקשור לגיל (AMD .(AMD הוא מצב מתקדם הגורם לאובדן ראייה מרכזי, שבמקרים חמורים עלול לגרום לעיוורון. יתר על כן, עישון מחמיר את הסיכון לרטינופתיה סוכרתית, מצב השכיח בקרב אנשים סוכרתיים, שעלול להוביל לפגיעה בראייה או לעיוורון.

5. כיצד עישון גורם לעייפות

עייפות כרונית היא תלונה נפוצה בקרב מעשנים. המרכיבים המזיקים בעשן טבק, כולל ניקוטין, פחמן חד חמצני ורעלים שונים, משבשים את תפקודן התקין של מערכות הגוף. העישון מפחית את היעילות בהובלת חמצן לרקמות הגוף, מצב שמוביל לעייפות ולרמות אנרגיה מופחתות. בנוסף לכך, העישון עלול להפריע לדפוסי השינה, תופעה שמובילה למנוחה לא מספקת ולא יעילה, המחמירה את תחושות העייפות התמידית.

השפעת העישון על נשירת שיער, אימפוטנציה, בריאות הלב, הראייה ומידת העייפות, היא עמוקה ומבהילה. הבנת ההשלכות הספציפיות הללו חיונית בהעלאת המודעות לסכנות העישון ולעידוד אנשים להיגמל ממנו. גמילה מעישון היא הדרך היעילה ביותר להפחתת סיכונים אלה ולשיפור הבריאות הכללית. אימוץ אורח חיים נטול עשן מאפשר למעשנים לקחת פיקוד ושליטה על רווחתם ואורח חייהם, להבטיח לעצמם עתיד המאופיין בחיים בריאים ומספקים יותר.

9933*
נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך

    גמילה מעישוןגמילה מסוכר ופחמימותאחר