ניקוי ריאות לאחר הפסקת עישון

מאת: מכון אברהמסון

שלב השיקום הגופני שלאחר גמילה מעישון הוא השלב שבו הגוף מבצע ניקוי של הריאות מליחה, מתנקה משאריות הפסולת שבו ומשתקם מן הנזקים שהצטברו בו במהלך תקופת העישון.

מבין האיברים הניזוקים, הריאות הן הנפגעות ביותר אצל המעשנים.

סרטן, מחלות ריאה חסימתיות ואסטמה הן המחלות העיקריות הנגרמות עקב עישון סיגריות או כל מוצר טבק אחר.

מחלות ריאה כרונית הנגרמות כתוצאה מעישון הן מחלות קשות שלעיתים קרובות גורמות לנזק בלתי הפיך שאין טיפול אפקטיבי נגדו.

אבל, אפשר להתעודד: מי שמפסיק לעשן, ובעיקר כשמדובר בהפסקת עישון לפני גיל 30 – מפחית את הסיכונים ומגביר משמעותית את סיכויי ההחלמה ושיקום נזקי העישון.

ריאות של מעשן

נזקי העישון לריאות

נזקי העישון רבים, והם פוגעים במערכות גוף רבות. על נזקי העישון נמנות גם מחלות ריאה חסימתיות, מחלות כרוניות אשר אין להן מרפא ידוע ואשר מתפתחות באחוז גבוה אצל המעשנים. מחלות אלו ידועות בשם כולל COPD.

שתי מחלות עיקריות המאפיינות את הקבוצה הזו הן מחלת הנפחת, הידועה גם בשמה הלועזי “אמפיזמה”, ומחלת דלקת הסימפונות הכרונית (כרוניק ברונכיטיס).

רבים שואלים, תוך כמה זמן ריאות של מעשן נהיות שחורות, אבל הבעיה היא כמובן לא צבע הריאות אלא במחלת הריאה החסמיתית הכרונית בה מתרחש הרס מתקדם של הריאה שפוגע ביכולת הנשימה.

השטח שדרכו ניתן להעביר חמצן לדם קטן, והדבר מוביל לקושי בביצוע פעולות, אפילו פעולות יומיומיות פשוטות ביותר.

במחלת הריאה החסימתית הכרונית נגרם נזק בלתי הפיך לריאות, אשר מוביל בסופו של דבר למוות.

במחלת דלקת הסימפונות הכרונית ישנו גורם העישון גירוי תדיר של דרכי האוויר, אשר מוביל לבסוף לחסימת דרכי האוויר על ידי הפרשות דלקתיות.

פעולת הנשיפה הופכת קשה יותר מפעם לפעם, כמות החמצן הנשאף פנימה על ידי החולה אינה מספקת והרבה יותר קשר לפנות את הפחמן הדו חמצני שמצטבר בגוף.

אלו מחלות אופייניות למעשנים, אשר סופן ידוע מראש ולרוב יכול פשוט היה להימנע על ידי הימנעות מעישון מלכתחילה.

ועם זאת, ניתן בהחלט להפחית את הסיכויים להתפתחות מחלות אלו, ולשקם את הריאות באופן כמעט מוחלט – אם מפסיקים לעשן.

שיקום ריאות לאחר הפסקת עישון

אז איך מתרחש ניקוי ריאות טבעי אחרי שהעישון נשאר מאחור?

לאחר גמילה מעישון תוכלו לסייע לריאות בהליך השיקום הטבעי שלהן בדרכים הבאות:

  1. פעילות גופנית – פעילות גופנית (אשר מותאמת על ידי גורם מוסמך למצבכם הבריאותי), תסייע לכם בתהליך שיקום הריאות, שכן יש בכוחה לחזק את הריאות ולסייע בניקוז הרעלים שהצטברו בהן במהלך תקופת העישון.
  2. תרגילי נשימה – בצעו תרגילי נשימה. בעולם היוגה ישנה שימת דגש על למידה של נשימה נכונה, וקיימים תרגילי נשימה המומלצים לביצוע על בסיס יומי, שיכולים לסייע מאוד בניקוי הריאות שלכם.
  3. תזונה נכונה – הקפדה על אורח חיים תזונתי נכון תסייע לגופכם להתחזק ולפנות ביעילות רבה יותר את הפסולת שהצטברה בו.הקפדה על תזונה קרובה לטבע ככל שניתן, על אכילה של כל אבות המזון ממקורות טובים – ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות, חלבון בריא, ושמנים טובים, תזונה עשירה בנוגדי חמצון, ושתייה מספקת של מים – יעזרו גם לתהליך ניקוי הריאות, וגם להרגשה הכללית שלכם.בין המזונות המומלצים לחיזוק הריאות וניקוין נמצאים בצל ירוק, ג’ינג’ר, שום, נבטים, שקדים, כרוב, כרובית, בטטות וגזר.

חומרים רעילים המצויים בסיגריה ובטבק גורמים לפגיעות ולמחלות שונות, ביניהן מחלות לב, סרטן, כיבים, בעיות בהיריון, וכן אוסטיאופורוזיס, פגיעה בעור, אימפוטנציה ואף מצב רוח ירוד.

יחד עם זאת, חשוב לדעת כי הפסקת העישון עשויה בהחלט להוביל לשיקום נזקי עישון, בזכות יכולות התיקון העצמי של הגוף.

הארכת תוחלת החיים

כאמור, הפסקת העישון מעודדת תהליכי שיקום בריאותיים, המתבטאים לבסוף בהארכת תוחלת החיים.

לדוגמא, מחקרים שנערכו בתחום מעידים כי תוחלת החיים של מי שהפסיק לעשן לפני גיל 35 תהיה רק מעט פחותה לעומת האוכלוסייה שאינה מעשנת.

כמו כן, הפסקת העישון בטרם גיל 50 מפחיתה במחצית את סיכויי התמותה לעומת מי שהמשיכו לעשן, ובנוסף לכך הסיכויים לחלות במחלות קשות יורדים ב- 40% אפילו אם מפסיקים לעשן לאחר גיל 60.

תיקון נזקי העישון

חשוב לדעת כי להפסקת עישון יש תועלת לא רק בטווח הארוך, אלא גם השפעה מיידית וחיובית.

לדוגמא, בדיקות שנערכו על נגמלים הראו שיפור מהותי בלחץ וזרימת הדם, וכן בפעילות הלב לאחר פחות ממחצית שעה מסיום העישון.

בהמשך, עוד במהלך היום הראשון פחתו במחצית רמות הניקוטין והפחמן הדו חמצני בזרם הדם, ואף הורגש שיפור ביכולת לחוש טעמים וריחות.

ביום השני להפסקת העישון כבר קיים ניקיון בחלק העליון של דרכי הנשימה, סיכונים לאוטם בשריר הלב פוחתים והרמה של פחמן דו חמצני בדם מגיעה לרף תקין.

החל מהיום השלישי מדווחים נגמלים על שיפור בנמרצות וחיוניות, על נשימה חלקה וקלילה יותר, ובשבועות שלאחר מכן נראה שיפור נוסף בנשימה, בכושר הגופני ובזרימת הדם.

בעיות בריאות נוספות ושיקומן

כאמור, עישון כרוך בסדרה ארוכה של מחלות ופגיעות, ואילו הפסקת העישון תורמת רבות לתהליכים של תיקון נזקי העישון:

  • מחלת הסרטן – מחקרים רבים כבר הצביעו על קשר ישיר בין עישון לבין מחלות סרטן, כגון ריאה, ושט וראש-צוואר. מאידך, נמצא כי הפסקת עישון מפחיתה באופן מהותי את הסיכון ללקות בסרטן, וגם את הסיכון ללקות בסרטן נוסף אם אחד כבר התפשט בגוף. לגבי סרטן הריאה חשוב לציין, כי מעשנים שנגמלו עדיין מצויים ברמת סיכון גבוהה יחסית ללא מעשנים, אך רמת הסיכון פוחתת באופן משמעותי כעבר מספר שנים של גמילה.
  • מחלות בכלי הדם ובלב – עישון סיגריות מחדיר לגוף חומרים התורמים להיווצרות דלקות בדופנים של כלי דם, ומכאן להצרה וחסימה שלהם. כתוצאה מכך גובר מאוד הסיכוי ללקות בהתקף לב ובשבץ מוחי, ונפגעת אספקת הדם לאיברים. מאידך, הפסקת העישון תורמת להתנקות הדרגתית של כלי הדם, ולמשל נמצא כי לאחר מספר שנים מגיעים נגמלים לרמת סיכון שבץ מוחי הזהה ללא מעשנים.
  • תרומות נוספות – מעבר לאמור לעיל, נמצא כי הפסקת עישון מובילה לשיפור במצב הרוח ולירידה ברמות המתח, לשיפור בתיאבון, להקטנת סיבוכי היריון, ולהפחתת הסיכון לאוסטיאופורוזיס וכיבים פפטיים. זאת בנוסף על שיפורים מהותיים בכל היבטי החיים, כדוגמת הפחתת ריח רע, הגברת האנרגיה והנאה מטעמים וריחות.
זקוקים לסיוע בתהליך שאתם מתמודדים איתו?
דברו איתנו. אנחנו כאן בשביל לסייע.

    9933*
    נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך

      גמילה מעישוןגמילה מסוכר ופחמימותאחר