לוקחים פיקוד על התזונה: סוגי הדיאטה הפופולריים כיום

מאת: מכון אברהמסון
|
זמן קריאה: 4:57 דק'

זו כבר נהייתה שיטה קבועה: פעם בכמה שנים, אנחנו שומעים על שיטת דיאטה חדשה שכובשת את העולם בסערה. הן מגיעות תמיד עם שם קליט כמו "פלאו" או "קיטו", מציעות גישה מוכחת לירידה במשקל – ובמהרה – מתפשטות בקרב ההמון. לכל דיאטה יש כמובן את היתרונות והחסרונות שלה – אבל מה שלא רבים יודעים, הוא שכל אחת מהן ניתנת לשדרוג באמצעות "אפקט אברהמסון". מדובר בשיטת גמילה שמנטרלת את החשקים לפחמימות לא בריאות ולסוכר הממכר – ויכולה להשתלב עם מרבית הדיאטות הנפוצות כיום.

אז במיוחד עבורכם, סקרנו את שיטות הדיאטה הפופולריות כיום ואת המקומות שבהם שיטת אברהמסון נכנסת לתמונה – כיצד היא יכולה לסייע לנו להגיע למשקל הרצוי, אבל גם – איך לשמור עליו לאורך זמן.

אחד הטרנדים הבולטים בעולם הדיאטות כיום הוא שיטה המתבססת על צום לסירוגין.

לאחרונה עלתה הפופולריות של דיאטת 8-16 – במסגרתה, נידרש לצום במשך שש עשרה שעות בכל יממה (ונורשה לאכול רק בשמונה השעות הנותרות). בדומה לה, דיאטת 4-20 דורשת מאיתנו לצום במשך עשרים שעות ביממה – ולאכול רק בארבע השעות הנותרות (!)

המחקר הרפואי עדיין חלוק בשאלה האם צום לסירוגין תורם לבריאות או פוגע בה – אך רבים מעידים על ירידה ניכרת במשקל לאחר תקופה מסוימת של יישום הדיאטה. עם זאת, כדאי לזכור שקשה יחסית להקפיד על צום לסירוגין לתקופה ארוכה של 5 שנים או יותר – במיוחד בדיאטת 4-20 – כך שהאתגר כאן קשה במיוחד בכל הקשור לשמירה על משקל היעד לתקופה ארוכה. דיאטת 8-16 היא ברת קיימא מעט יותר, אך עדיין טומנת בחובה קושי בהתמדה לאורך זמן.

קבוצה נוספת של שיטות דיאטה נפוצות, מתמקדת בצמצום היקף הפחמימות בתזונה היומית שלנו. דיאטה ללא פחמימות, למשל, חותרת להפחית את כמות הפחמימות שאנו צורכים עד ל-20 גרם ביום – ולאחר מכן להעלות אותה בהדרגה עד ל-120 גרם ביום.

דיאטה קטוגנית (דיאטת קיטו) היא גישה דומה – שמאחוריה היגיון מדעי מסוים. במהלך הדיאטה הקטוגנית אנו נמנעים כמעט לחלוטין מצריכת פחמימות – זאת על מנת לגרום לגוף שלנו להתחיל לפרק את מאגרי השומן שלו. מדובר בדיאטה קשה – במיוחד כשאנחנו בוחנים את סיכויי ההתמדה בה לאורך זמן.

דיאטת פלאו לקחה צעד אחד רחוק יותר: במוקד השיטה נמצאת הטענה לפיה עלינו לחזור לתזונה המקורית של בני האדם בתקופת האדם הקדמון – הרבה בשר ופירות, אפס מוצרי מזון מעובד. דיאטת פלאו דורשת להימנע לחלוטין מצריכה של מוצרי מזון מעובד, מרביתם עתירים בפחמימות – לחם, פסטה וחטיפים יורדים כולם מהפרק. הבעיה כאן היא הקושי להתמיד בדיאטה לאורך זמן – בשל האתגר בהימנעות מוחלטת מכל מוצרי המזון המעובד.

גם הדיאטה הים-תיכונית חוזרת למקורותינו העתיקים כדי למצוא פתרונות לימינו אנו. הדיאטה הים תיכונית מתמקדת בבניית תפריט דומה לזה שהיה נהוג בעבר בארצות אגן הים התיכון – יוון, טורקיה, ישראל ושכנותיהן. פירות, ירקות, דגנים מלאים, דגים ובשרים דלי שומן – כולם מומלצים ומעודדים. מדובר בדיאטה קלה ליישום ולהתמדה – אך היתרונות שלה מבחינת הירידה במשקל שנויים במחלוקת.

אם דיאטת פלאו והדיאטה הים-תיכונית חזרו אחורה בזמן, להיסטוריה – אז דיאטת סוג הדם בחרה בביולוגיה. במוקד הדיאטה מצויה הטענה שניתן להתאים תפריט ייחודי לכל אחד מסוגי הדם השונים – שיוביל להטבה בבריאות ולירידה במשקל. כך, אנשים עם סוג דם O נדרשים לצרוך הרבה חלבונים מן החי – ואילו אנשים עם סוג דם A אמורים להתמקד בתזונה צמחונית.

הבעיה? אין שום ביסוס מחקרי להיגיון המדעי המפוקפק שמאחורי הדיאטה – ואין הרבה הוכחות לכך שהיא תורמת לירידה ממשית במשקל. מדובר כנראה ברעיון יפה שאין מאחוריו עובדות מבוססות כלשהן.

דיאטה ללא גלוטן היא שיטה שנועדה במיוחד כדי להקל על חולי צליאק ואנשים רגישים לגלוטן – אך בשנים האחרונות תפסה אחיזה גם בקרב אנשים שמעוניינים לרדת במשקל. גלוטן, הוא חלבון הנפוץ במספר דגנים (כמו קמח לבן). למרות התפיסה המקובלת, דיאטה ללא גלוטן אינה דיאטה ללא פחמימות – ותחליפי גלוטן רבים (כמו תירס או תפוחי אדמה) הם מזונות עשירים בפחמימות. בנוסף, המחקר המדעי חלוק בשאלה האם דיאטה ללא גלוטן היא בעלת יתרונות בריאותיים – והאם היא תורמת לירידה במשקל.

במוקד דיאטת לפטין נמצא מחקר משנת 1994 שזיהה לראשונה את ההורמון לפטין – ההורמון שמאותת למוח שלנו שאנחנו שבעים וכבר לא זקוקים למזון. כאשר גוף האדם מייצר יותר מדי לפטין, אנחנו עלולים לפתח עמידות ללפטין – וכך תחושת השובע שלנו נפגעת ואנחנו נגררים להרגלי אכילה מזיקים.

דיאטת לפטין נועדה לפתור את הבעיה הזאת, באמצעות הרגלי אכילה קשוחים – הימנעות מאכילה בין ארוחות, אכילה של מנת חלבון קטנה בבוקר – ועוד מספר כללים מסוג זה. לצד ההגבלות על התזונה, הדיאטה מתבססת גם על שגרת התעמלות גופנית – שאמורה לסייע גם היא לירידה במשקל. אחד העקרונות החשובים בדיאטת הלפטין הוא הפחתת צריכת הפחמימות. מדובר בדיאטה קשוחה במיוחד וקשה להתמדה לאורך זמן – אך בעלת תוצאות מוכחות.

תאמינו או לא, אבל דיאטת הכרוב מתבססת על אכילה כמעט בלעדית של מוצר מזון אחד: מרק כרוב. מדובר בדיאטה קצרת טווח שאמורה להימשך שבעה ימים בלבד, במסגרתה ניתן לאכול רק מרק כרוב – לצד רשימה מצומצמת של מוצרים בריאים אחרים.

היתרון של דיאטת הכרוב הוא הטווח הקצר שלה – שמאפשר להתמיד בה בלי "לפזול לצדדים" ולהישבר, אולם זהו גם החיסרון המרכזי של השיטה הזאת. מדובר במענה קצר טווח בלבד – שבלתי אפשרי להתמיד בו לאורך זמן ואינו מסייע בשמירה על משקל היעד לטווח הארוך.

גם דיאטת תפוחים בנויה על היגיון דומה, רק שאת מקומו של מרק הכרוב תופסים – ניחשתם נכון – תפוחים. זו דיאטה שנועדה להימשך שלושה עד חמישה ימים, ומטרתה להביא לירידה מיידית במשקל, באמצעות צריכה של תפריט המבוסס כמעט אך ורק על תפוחים.

דיאטת דש (DASH) שונה משאר הגישות ברשימה הזאת, כיוון שיש לה מטרה אחרת שאינה ירידה במשקל – אלא הורדת לחץ הדם. על כך מעיד שמה המלא של הדיאטה -Dietary Approaches to Stop Hypertension.

הדיאטה מתבססת על הפחתת צריכת המלח היומית והגדלה של מספר המוצרים המכילים מינרלים, המקטינים את לחץ הדם – בהם למשל פוטסיום (אשלגן). בשל היתרונות הבריאותיים של דיאטת דש, רבים בוחרים בה גם לצורך ירידה במשקל. היתרון המרכזי של דיאטת דש הוא הנוחות שלה והיכולת להתמיד בה לאורך זמן בלי שינויים דרסטיים מדי באורח החיים – אולם גם התרומה שלה לירידה במשקל פוחתת בהתאם.

בקצה השני של הסקאלה (קושי לעומת תועלת) ניתן למצוא את דיאטת הכסאח: שורה ארוכה של דיאטות מהירות שנועדו להביא לירידה מיידית במשקל – זאת בדומה לדיאטת הכרוב או התפוחים. הבעיה עם מרבית שיטות הכסאח היא שהן לא נותנות מענה לטווח הארוך – כיצד לשמור על משקל היעד לאחר שהגענו אליו.

כאן נכנסת לתמונה שיטת אברהמסון. השיטה נותנת מענה מצוין למרבית סוגי הדיאטות העדכניות – כיוון שגם היא מתבססת על הפחתה בכמות הסוכר והפחמימות שאנו צורכים. בנוסף, שיטת אברהמסון גם כוללת טיפול טבעי להורדת הדחף לממתקים ולמוצרים עתירים בפחמימות – לצד ליווי של יועצת מומחית לתזונה ושל קבוצת פייסבוק ייעודית.

השיטה מכילה מעטפת שמסייעת להתמיד בדיאטה ולשמור על משקל היעד – ונותנת פתרונות זמינים לבניית דיאטה מוקפדת. השירותים ההיקפיים שמציעה השיטה הופכים אותה לקלה ביחס לאחרות, בעוד שהטיפול הטבעי, שנועד להפחית את הדחף והחשקים למאכלים מזיקים, מתמודד עם שורש הבעיה – ההתמכרות.

גמילה מעישוןגמילה מפחמימות
9933*
נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך
גמילה מעישוןגמילה מפחמימות