איך להתמודד עם החשק למתוק – מדריך וטיפים

מאת: מכון אברהמסון

אנחנו יודעים עד כמה קשה להילחם בדחף למתוק, במיוחד כשבא לכם לפרק איזה חצי קופסה של Ben & Jerry’s, בראוניס או עוגת רולדין… יאמי.

אבל מאיפה בעצם מגיע הדחף החזק הזה?

ואיך מתמודדים אתו כשהוא בא?

כל התשובות והטיפים החשובים – במאמר שלפניכם.

הגורמים האפשריים שמעוררים את החשק למתוקים

לפעמים נדמה שהתשוקה למתוק כל כך מוטמעת בחברה שלנו, שהיא נחלתם של כולם.

אבל למעשה, יש אנשים שסובלים מדחף בלתי נשלט למתוקים יותר מאחרים, ולעתים יש לכך סיבות מוכחות.

לפניכם מספר סיבות רווחות, שאחת מהן עשויה להוות את הגורם לתשוקה שלכם למתוק:

צריכת חלבון בלתי מספקת

במצבים בהם צריכת החלבונים נמוכה מהצורך של הגוף, מתרחשת האטה בשחרור הסוכר לתוך זרם הדם, כשנפילה פתאומית ברמות הסוכר תגרום לצורך באנרגיה זמינה, ותעורר חשק למתוקים.

לכן, מומלץ לוודא שכל ארוחה ביום מכילה חלבונים בכמות מספקת, כשבסביבות שליש מהמקום הפנוי בצלחת שלכם יכול להיות מוקדש למזון חלבוני.

התבססות על פחמימות פשוטות

פחמימות פשוטות, כמו לחם ומוצרי מאפה מקמח לבן, ממתקים, עוגות ועוגיות – גורמות לשינויים מהירים ודרסטיים ברמות הסוכר בדם.

לאחר צריכתן של פחמימות פשוטות וסוכרים חלה עלייה חדה ומידית של הסוכר בדם, אך בתוך זמן קצר צונחות רמות הסוכר שוב, כשבהיעדר חומרי מזון מזינים נותרת תחושת רעב וחוסר שביעות רצון – שגוררת חשק למתוק.

כדי שזה לא יקרה מומלץ להימנע מפחמימות פשוטות ולשלב פחמימות מורכבות בתפריט (כדוגמת תפוחי אדמה, אורז ודגנים מלאים).

צריכת ממתיקים מלאכותיים

אמנם הממתיקים המלאכותיים נועדו כדי להפחית את כמות הפחמימות והקלוריות שאתם צורכים, אך מחקרים הוכיחו זה מכבר כי הם דווקא נוטים להעלות את התשוקה למתוקים.

כך קורה שבסופו של דבר ממתיקים מלאכותיים גורמים לצריכת קלוריות רבה יותר, ואף להתעוררות של רגשות אשמה בעקבות זאת.

במקום הממתיקים המלאכותיים, מוטב להשתמש בממתיקים טבעיים כמו סטיוויה ואגבה, או לחלופין להמתיק בסוכר חום, דבש או סירופ מייפל אמתי – בכמויות צנועות ובתדירות סבירה.

הפרעות שינה

שינה בלתי מספקת או קטועה, משפיעה על תחושת השובע בעקבות שיבוש המאזן ההורמונאלי, וגורמת לעייפות שחלק מהאנשים נוטים לחפות עליה באמצעות אכילת מתוק.

במידה ואתם סובלים מנדודי שינה, קושי להירדם או הפרעות בשנת הלילה, מוטב לטפל בהן ולגשת למעבדת שינה לאבחון מקצועי, כדי שהעייפות לא תתנקם בכם בצורת דחף למתוק.

מתח נפשי וסטרס

מתח נפשי, לחץ וסטרס מעלים את רמות הקורטיזול בדם, מה שגורר שינויים וחוסר איזון ברמות הגלוקוז (סוכר) והאינסולין, ויכול לעורר תשוקה בלתי נשלטת למתוק.

חשוב לשמור על איזון נפשי ככל הניתן, לאמץ אורח חיים רגוע ונינוח יותר, להשאיר די זמן לכל נסיעה או משימה על מנת שלא להיכנס ללחץ, ובמידת הצורך למצוא דרכי התרגעות במקום המתוקים המנחמים, כמו הליכה, ספורט, תרגול מדיטציה ודמיון מודרך.

דכדוך ודיכאון

מתוקים אמנם מנחמים, כי צריכת סוכר מעלה את רמות הסרוטונין במוח, אבל גם גורמים לעליה במשקל ולבעיות רפואיות שונות ורבות, ולכן במידה ואתם סובלים מדכדוך, דיכאון או מצב רוח רע – כדאי לכם למצוא פתרון אחר.

חשוב בהקשר זה לדעת, שגם מאכלים שאינם מתוקים, כמו תה ירוק, ביצים, אגוזי מלך וגבינה – מעלים את רמות הסרוטונין בדם, ובעקבות זאת יכולים לתרום לשיפור מצב הרוח.

בנוסף, מומלץ להשתדל למצוא דרכים אחרות לפרגן לעצמכם ולשמח את לבכם, מתחביבים חדשים דרך יצירת קשרים חברתיים חדשים ועד לסיפוק כתוצאה מהגשמה של מה שבאמת חשוב לכם בחיים.

במידה והדכדוך שאתם חווים נמשך זמן רב ופוגע בתפקוד היומיומי שלכם, תוכלו לפנות לרופא ולבקש סיוע באמצעות טיפול תרופתי נוגד דיכאון או לגשת לטיפול פסיכולוגי.

אנמיה

אנמיה, או חוסר ברזל בדם, גורמת לתחושת עייפות וחיוניות נמוכה, ובמידה וזה קורה לכם ייתכן שאתם משתמשים במתוקים כדי לחפות על כך ולספק לגופכם אנרגיה זמינה.

אם לא עשיתם בדיקת דם במהלך השנה האחרונה – כדאי לכם לבדוק את רמות הברזל. במקרה שאכן יתברר שאתם סובלים מאנמיה, תוכלו לקחת תוסף ברזל לתקופה עליה ימליץ לכם הרופא – כדי לפתור את החסרים ולהימנע משימוש יתר בסוכר.

חסר בסידן, אבץ, כרום או מגנזיום

מינרלים אלו אחראיים על איזון הגוף בדרכים רבות, ומשפיעים בפרט של תחושת הצמא.

במידה ואתם סובלים מחסר באחד המינרלים הללו, ייתכן ואתם מתרגמים את תחושת הצמא ששוררת בגוף בעקבות כך לחשק למתוק.

לכן, אם עבר זמן רב מאז בדיקות הדם האחרונות שלכם, כדאי לכם לבקש מהרופא הפנייה לבדיקת 'כימיה בדם', ואם יתגלו חסרים תזונתיים – תוכו לקחת תוספים מתאימים על מנת לפתור אותם.

גמילה מסוכר מעובד

סוכר מעובד נמצא במזונות רבים מאוד שאנו רגילים לצרוך, ונכלל בכמויות בלתי מבוטלות כלל במשקאות ממותקים, מוגזים, מיצים ונקטרים, פסטות ומוצרי קמח לבן, רטבים מוכנים לסלט, יוגורטים ממותקים – וכמובן מתווסף לשתייה החמה.

מסתבר, שהרגלי הצריכה הרווחים של סוכר מעובד, המצוי כמעט בכל המזונות המוכנים והמנות שמוגשות במסעדות ובבתי הקפה, הופכים אותנו למכורים אליו.

במהלך גמילה מסוכר מעובד, רבים עלולים להרגיש ערפול, היעדר בהירות וחוסר מיקוד מחשבתי, דכדוך ואף דיכאון של ממש, רגזנות חוסר סבלנות ואף כאבי ראש.

תופעות אלה עשויות לחלוף בתוך כשבוע ימים, כל עוד מקפידים על ההימנעות מצריכתו של סוכר מעובד ומוצריו.

בעקבות התנקותו של הגוף מהסוכר והשחרור מההתמכרות הפיזית אליו, אנשים רבים חשים בהירות ומיקוד טובים יותר, כושר ריכוז וחדות מחשבה מוגברים, יציבות רגשית משופרת – ואף עלייה משמעותית באיכות השינה וברמת החיוניות הכללית.

בנוסף, אנשים רבים חווים ירידה במשקל באופן ספונטני, וזאת רק כתוצאה מהגמילה ממתוקים – ללא הפחתה במספר הקלוריות היומיות שהם צורכים.

6 טיפים להתגברות על הדחף למתוק

את הגמילה ממתוקים חשוב וכדאי לרפא משורשה, אבל בכל זאת ובינתיים קבלו מספר טיפים שיכולים להקל על התהליך:

  1. היו מודעים לנזקי הסוכר המעובד: סוכרת, עודף משקל, מחלות לב וכלי דם, כבד שומני, דלקות פרקים ומחלות סרטן – הם רק חלק מהבעיות שהתמכרות לסוכר מעובד עלולה לגרום להן. נסו להרהר בכך מידי פעם, ותראו שהחשק למתוק יפחת ולו במידה מסוימת.
  2. הקפידו על תזונה מאוזנת ושתייה מספקת: תזונה מאוזנת שמכילה שפע של חלבונים, פחמימות מורכבות ושומנים מהצומח, תשאיר אתכם שבעים וחיוניים יותר, ושתייה בכמות מספקת תמנע צמא מיותר. כשאתם לא רעבים, עייפים או צמאים הסיכוי ליפול לתשוקה למתוק – פוחת.
  3. אל תגזימו עם המזונות המלוחים: מתברר שגם צריכה מוגזמת של מלח מעוררת תשוקה למתוק, והכוונה בעיקר לחטיפים מלוחים ולמזון שמומלח באופן מוגזם, ופחות למאכלים שמלוחים מטבעם (כמו גבינה, זיתים או דגים).
  4. נסו למצוא נחמה במאכלים במתיקות עדינה וטבעית: פירות טריים, חליטת קינמון, שקד או וניל, דייסת קוואקר בתוספת תפוח מגורד ואבקת קינמון – אלו הן דוגמאות למקורות מתיקות טבעית, שלא כוללים סוכר מעובד, ולכן גם לא ממכרים ובריאים הרבה יותר.
  5. שמרו של פעילות גופנית מספקת: פעילות גופנית פשוטה כמו הליכה יכולה לאזן את תחושת הרעב, להסיח את דעתכם מהכמיהה למתוק ולשפר את מצב הרוח, נוסף על כך שהיא מיטיבה עם הבריאות ומסייעת לחיטוב הגוף ולירידה במשקל.
  6. שמרו על זמני ארוחות קבועים: הקפדה על שלוש ארוחות עיקריות ביום בזמנים קבועים, פחות או יותר, מאזנת את השעון הביולוגי שלכם ואת מרכז הרעב והשובע במוח, ושומרת עליכם שבעים – מה שמונע הזדקקות לסוכר כתחליף למזון איכותי ומזין.

לסיכום: אם כל הטיפים האלה לא אפקטיביים מספיק עבורך, אבל עדיין חשוב לך להיפטר מהדחף למתוק – כדאי לך להגיע למכון אברהמסון.

במכון אברהמסון מוצע טיפול טבעי ואפקטיבי שמוריד את הדחף למתוקים ולפחמימות מזיקות (אחת ולתמיד), במקביל לליווי מקצועי של תזונאית המתמחה בתזונה נטולת סוכר ובצקים ומעטפת תמיכה של קבוצת פייסבוק ייעודית לנגמלים.

9933*
נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך
גמילה מעישוןגמילה מפחמימות