ניקוי ריאות לאחר הפסקת עישון

מאת: מכון אברהמסון

שלב השיקום הגופני שלאחר גמילה מעישון הוא השלב שבו הגוף הגמול מתנקה משאריות הפסולת שבו ומשתקם מן הנזקים שהצטברו בו במהלך תקופת העישון.

מבין האיברים הניזוקים, הריאות הן הנפגעות ביותר אצל המעשנים.

סרטן, מחלות ריאה חסימתיות ואסטמה הן המחלות העיקריות הנגרמות עקב עישון סיגריות או כל מוצר טבק אחר.

מחלות ריאה כרונית הנגרמות כתוצאה מעישון הן מחלות קשות שלעיתים קרובות גורמות לנזק בלתי הפיך שאין טיפול אפקטיבי נגדו.

אבל, אפשר להתעודד: מי שמפסיק לעשן, ובעיקר כשמדובר בהפסקת עישון לפני גיל 30 – מפחית את הסיכונים ומגביר משמעותית את סיכויי ההחלמה ושיקום הריאות.

נזקי העישון לריאות

נזקי העישון רבים, והם פוגעים במערכות גוף רבות. על נזקי העישון נמנות גם מחלות ריאה חסימתיות, מחלות כרוניות אשר אין להן מרפא ידוע ואשר מתפתחות באחוז גבוה אצל המעשנים. מחלות אלו ידועות בשם כולל COPD.

שתי מחלות עיקריות המאפיינות את הקבוצה הזו הן מחלת הנפחת, הידועה גם בשמה הלועזי “אמפיזמה”, ומחלת דלקת הסימפונות הכרונית (כרוניק ברונכיטיס).

במחלת ריאה חסמיתית כרונית מתרחש הרס מתקדם של הריאה הפוגע ביכולת הנשימה.

השטח שדרכו ניתן להעביר חמצן לדם קטן, והדבר מוביל לקושי בביצוע פעולות, אפילו פעולות יומיומיות פשוטות ביותר.

במחלת הריאה החסימתית הכרונית נגרם נזק בלתי הפיך לריאות, אשר מוביל בסופו של דבר למוות.

במחלת דלקת הסימפונות הכרונית ישנו גורם העישון גירוי תדיר של דרכי האוויר, אשר מוביל לבסוף לחסימת דרכי האוויר על ידי הפרשות דלקתיות.

פעולת הנשיפה הופכת קשה יותר מפעם לפעם, כמות החמצן הנשאף פנימה על ידי החולה אינה מספקת והרבה יותר קשר לפנות את הפחמן הדו חמצני שמצטבר בגוף.

אלו מחלות אופייניות למעשנים, אשר סופן ידוע מראש ולרוב יכול פשוט היה להימנע על ידי הימנעות מעישון מלכתחילה.

ועם זאת, ניתן בהחלט להפחית את הסיכויים להתפתחות מחלות אלו, ולשקם את הריאות באופן כמעט מוחלט – אם מפסיקים לעשן.

שיקום ריאות לאחר הפסקת עישון

מה קורה לריאות אחרי הפסקת עישון? קודם כל ולפני הכל – להפסיק לעשן. הפסקת עישון היא הראשונה ברשימה בדרך אל שיקום נשימתי.

לאחר הגמילה תוכלו לסייע לריאות בהליך השיקום הטבעי שלהן בדרכים הבאות:

  1. פעילות גופנית – פעילות גופנית (אשר מותאמת על ידי גורם מוסמך למצבכם הבריאותי), תסייע לכם בתהליך שיקום הריאות, שכן יש בכוחה לחזק את הריאות ולסייע בניקוז הרעלים שהצטברו בהן במהלך תקופת העישון.
  2. תרגילי נשימה – בצעו תרגילי נשימה.בעולם היוגה ישנה שימת דגש על למידה של נשימה נכונה, וקיימים תרגילי נשימה המומלצים לביצוע על בסיס יומי, שיכולים לסייע מאוד בניקוי הריאות שלכם.
  3. תזונה נכונה – הקפדה על אורח חיים תזונתי נכון תסייע לגופכם להתחזק ולפנות ביעילות רבה יותר את הפסולת שהצטברה בו.הקפדה על תזונה קרובה לטבע ככל שניתן, על אכילה של כל אבות המזון ממקורות טובים – ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות, חלבון בריא, ושמנים טובים, תזונה עשירה בנוגדי חמצון, ושתייה מספקת של מים – יעזרו גם לתהליך ניקוי הריאות, וגם להרגשה הכללית שלכם.בין המזונות המומלצים לחיזוק הריאות וניקוין נמצאים בצל ירוק, ג’ינג’ר, שום, נבטים, שקדים, כרוב, כרובית, בטטות וגזר.
9933*
נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך
גמילה מעישוןגמילה מפחמימות