מעשנים? – בואו ננפץ כמה מיתוסים בנושא

מאת: מכון אברהמסון

אם אתם עדיין מעשנים, ייתכן שהסיבה לכך היא שיש לכם אמונות לא הכי מדויקות לגבי העישון…

במילים אחרות, יכול להיות שאתם שרויים תחת השפעתם של מיתוסים נפוצים בנושא, וזו סיבה מספיק טובה להתעדכן בעובדות המוכחות לגבי עישון.

 מיתוסים על עישון מזיקים לכולנו

מכירים את זה שישנן אמונות שמתייחסים אליהן כאל מובן מאליו, והן עוברות מפה לאוזן – אבל בעצם אין קשר ביניהן לבין המציאות בשטח?

עישון קושר אליו, אולי יותר מכל תחום אחר, אינספור מיתוסים מוטעים – וגם מזיקים, כי הם גורמים למעשנים להמשיך לעשן…

לאור נזקיו העצומים של העישון, החלטנו לנפץ מספר מיתוסים נפוצים שקשורים אליו.

סיפרו לכם ש…

1. סיגריה אחת או שתיים ביום לא מזיקות? לא נכון!

סיגריה אחת או שתיים ליום כרוכות בסיכון מוגבר פי שלוש למוות מהתקף לב, ברמת סיכון גבוהה פי 3-5 מהממוצע למוות מסרטן ריאות ומסבירות גבוהה יותר לשבץ מוחי.

2. העישון לא מסוכן אם לא לוקחים לריאות? שטויות!

גם אם לא לוקחים לריאות העישון גורם למחלות סרטן ולב, היות והחומרים המזיקים מגיעים למחזור הדם בכל מקרה.

3.אם אני נמנע מלעשן ליד הילדים זה לא מסכן אותם? טעות!

זיהום האוויר בסביבת המעשנים גורם לעלייה בתחלואה נשימתית ולאסטמה המופיעה באופן שכיח וקשה יותר בקרב ילדים של מעשנים, גם אם הם נמנעים מלעשן בקרבתם.

זיהום האוויר גורם לתחלואה נשימתית ואסטמה שכיחה וקשה יותר בילדים להורים מעשנים

4.סיגריה אלקטרונית זה תחליף בריא לסיגריה? זהו שממש לא!

בסיגריות אלקטרוניות יש ניקוטין שרמות הספיגה שלו גבוהות, חומרים כימיקלים רעילים ומתכות כבדות, שיכולים לגרום למחלות ריאות ופוגעים באיברים רבים בגוף.

5.טבק לגלגול פחות מזיק מטבק רגיל? לא נכון!

לפי נתוני ממשלת ניו זילנד בטבק לגלגול יש 22.5% תוספים מלאכותיים מלבד הטבק עצמו (ביחס ל-0.2% בסיגריות), הכוללים חומרי טעם רבים וחומרים חומציים למניעת התייבשותו בחשיפה לאוויר.

6.עישון טבק ללא ניקוטין לא מזיק? מזיק ועוד איך!

ניקוטין הוא אמנם חומר מזיק וממכר ביותר, אך מלבדו ישנם כ-7,000 רעלנים וכימיקלים בעשן הטבק, שמתוכם לפחות 70 ידועים כגורמים מוכחים לסרטן, ובראשם הזפת והפחמן החד חמצני.

גלו: למה "טבק ללא ניקוטין" מזיק יותר מסיגריות?

7.סיגריות לייט מזיקות פחות? לגמרי לא!

מתוקף התמכרותם לניקוטין, מעשנים נוטים באופן לא מודע לשאוף שאיפות רבות ועמוקות יותר מסיגריות לייט, ולצרוך אותן בכמות רבה יותר.

בעקבות זאת מדינות רבות בעולם אסרו מבחינה חוקית על הצגת סיגריות כ'קלות'.

8.הפילטר בסיגריה מנקה את רוב הרעלים? ממש לא!

הפילטרים בסיגריות אינם מפחיתים את הנזק הנגרם כתוצאה מאלפי כימיקלים רעילים ומסרטנים המצויים בעשן הנשאף מהן.

9.העישון מהנה? תתפלאו – לא!

מחקרים מראים כי כ-90% מהמעשנים מתחרטים על כך שהתחילו לעשן, וכמעט מחציתם מנסים להפסיק.

ההנאה מהסיגריה היא מאוד מאוד קצרה, ומתחלפת במהרה בהשתוקקות עצבנית לסיגריה הבאה – זה נשמע לכם מהנה?!

10.כולם מודעים לנזקי העישון? מסתבר שלא!

אמנם כיום רובנו שמענו על כך שלעישון נזקים בריאותיים, אך לא כולם באמת מודעים למחלות הספציפיות שנגרמות מהסיגריות, ומעטים מפנימים את העובדה שהסיכונים הללו חלים באופן ממשי על עצמם.

למשל, ידעתם ששניים מתוך כל שלושה מעשנים צפויים למות ממחלות שנגרמו בעקבות העישון?!

שניים מתוך כל שלושה מעשנים צפויים למות ממחלות שנגרמו בעקבות העישון

11.מעשנים רבים חיים עד גיל מופלג – אז זה לא כזה מזיק? טעות!

מחקרים ארוכי טווח הוכיחו שעישון מפחית את תוחלת החיים בעשר שנים בממוצע, והנו גורם הסיכון הגדול ביותר למחלת סרטן הריאות.

לטעון שעישון אינו מזיק כי יש מעשנים שחיים עד גיל מופלג – זה כמו שחמישה מתוך שישה שחקנים ברולטה רוסית יאמרו שהיא אינה מסוכנת כי כשלחצו על ההדק לא השתחרר כדור.

12.הסיבה האמתית למחלות ריאות היא לא הסיגריות אלא זיהום האוויר? ממש לא!

מחקר מצא כי באוסטרליה שכיחות החולים בסרטן ריאות גדולה יותר באזורים המרוחקים, בהם זיהום האוויר הוא נמוך אך המודעות לנזקי העישון פחותה, ביחס לערים בהן זיהום האוויר הוא הגבוה ביותר.

בארה"ב לבדה נפטרים בטרם עת קרוב לחצי מיליון בני אדם מדי שנה בשל עישון סיגריות, מתוכם כ-173,000 שהם כ-36%, מסרטן.

13.נרגילה לא מזיקה כי המים בה מסננים את החומרים המזיקים? לא נכון!

החומרים הרעילים בטבק הנרגילה לא מסתננים במים, אלא להפך: היות והעשן מגיע לריאות בעודו לח, הוא נספג בהן ביתר קלות.

בנוסף, תכולת הניקוטין בטבק שמעשנים בנרגילה גבוהה פי שניים או שלושה מזו של סיגריה רגילה (מה שעלול לגרום להרעלת ניקוטין), לצד הזפת ויתר החומרים הרעילים.

14.עישון נרגילה פחות מסוכן מעישון סיגריות? מסוכן ועוד איך!

עישון נרגילה מעלה משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן ריאות, גרון, פה, שפתיים ושלפוחית השתן, וגורם למחלות כלי דם.

עשן הנרגילה מכיל ריכוז גבוה של ניקוטין, כימיקלים רעילים כמו זפת, ארסן וחד תחמוצת הפחמן, ומתכות כבדות כמו ניקל, כרום ועופרת.

15.פעילות גופנית מאזנת את נזקי העישון? שטויות!

למרות שפעילות גופנית תורמת רבות לגוף ואף משפרת במעט את איכות הנשימה בקרב מעשנים, היא לא מונעת את ההשפעה המסרטנת של העישון או את הסיכון לקרישי דם, שבץ מוחי ומחלות לב בעקבותיו.

פעילות גופנית אינה מונעת את הסיכון המוגבר בקרב מעשנים לסרטן, קרישי דם, שבץ מוחי ומחלות לב.

בואו ננפץ גם כמה מיתוסים בנוגע להפסקת עישון…

ייתכן מאוד שאתם דווקא מודעים היטב לנזקיו של העישון, אבל מה שהפריע לכם כל השנים להפסיק לעשן זה דווקא מיתוסים הנוגעים לגמילה מסיגריות.

מסתבר שגם בכל הנוגע לתהליך הגמילה מסיגריות קיימים אינספור מיתוסים, שמטעים את הציבור ומערימים קשיים וחששות על מעשנים שרוצים להיגמל.

לכן, חשוב לא פחות להיות מודעים לאמת על תהליך הגמילה מעישון.

סיפרו לכם ש…

1.כשתפסיקו לעשן תעלו משמעותית במשקל? לא נכון!

גמילה מעישון אינה גורמת לעלייה במשקל, ולעתים קרובות אף מסייעת לרזות.

כאשר מטפלים בדחף לעשן – אין תחושת חוסר ולכן גם הצורך באכילה כפיצוי מתבטל.

מאידך, בעקבות הפסקת העישון הכושר הגופני והנשימה משתפרים, החמצן מגיע טוב יותר לכל התאים – ולכן קל יותר להיות בתנועה ובפעילות.

2.בזמן הגמילה כדאי להתחיל דיאטה על מנת להימנע מעלייה במשקל? ממש לא!

קשה מאוד לעמוד בשתי התמודדויות משמעותיות בו זמנית.

מומלץ להתחיל קודם כל בתהליך הגמילה מסיגריות, מבלי להערים עליו קשיים נוספים.

3.צריך ללעוס כמה שיותר מסטיקים על מנת להימנע מנשנושים מיותרים בתקופת הגמילה? טעות!

לעיסת מסטיקים באופן מופרז גורמת להפרשת רוק מוגברת ומעוררת את התיאבון.

4.גמילה מעישון גורמת לעצירות? נכון חלקית.

בעקבות ההאטה בקצב חילוף החומרים בתקופת הגמילה מסיגריות, חלק קטן מהנגמלים חווים עצירות זמנית.

יחד עם זאת, ניתן בהחלט למנוע את המצב על ידי הקפדה על תזונה מועשרת בסיבים תזונתיים, שתיה מרובה וביצוע פעילות גופנית.

5.רק אם תפסיקו לעשן בשביל הילדים תצליחו? לא נכון!

רק אם תפסיקו למען עצמכם תהיו בטוחים שאתם נחושים ומחויבים להצלחה!

בנוסף, בסיס חשוב בתהליך הגמילה הוא הטיפול בדחף העישון עצמו, שמחזיר את השליטה לידיים שלכם.

6.אחרי 20,10,5 או אפילו שנתיים של עישון מאוחר להפסיק לעשן? שטויות!

רמת הסיכון להתקפי לב יורדת ב-50% בתוך 24 שעות מהרגע בו מעשן מחליט להיגמל, ושכיחות מחלות כלי דם פוחתת משמעותית בתוך מספר שבועות.

בתוך פרק זמן שנע בין מספר ימים לשבועות בודדים מהפסקת העישון, יחזרו הדופק ולחץ הדם לערכים נורמליים, ישתפרו תפקודי הריאות ויפחת השיעול.

7.ישנם תסמיני גמילה קשים? אז זהו שלא!

מעבר לאחוז קטן של נגמלים הסובלים מעצירות זמנית וחולפת, אין תופעות יוצאות דופן לגמילה מסיגריות.

8.כשמפסיקים לעשן מתחילים להיות עצבניים? לא נכון!

בטווח הארוך, דווקא הגמילה מאוד מרגיעה, היות והיא משחררת את הנגמלים מהתלות המנטלית והנפשית בסיגריות.

עצם ההתמכרות לניקוטין יוצרת לחץ וחרדה במרדף התמידי אחרי הסיגריה הבאה.

9.הפחתת כמויות העישון היא דרך מוצלחת להיגמל? טעות!

זה ממש לא עובד: התמכרות לסיגריות רק מחמירה עם הזמן, והפחתת כמויות העישון יכולה להחזיק לזמן קצר בלבד.

אם חבר אלכוהוליסט היה מתייעץ אתכם, האם הייתם ממליצים לו להפחית את כמויות השתייה, או להפסיק לגמרי?

10.גמילה מעישון מובילה לדיכאון? להפך!

גמילה מעישון שתחרר אתכם מעול כבד שאתם נושאים לשווא שנים כה רבות!

כעת תוכלו לאכול בנחת בלי למהר להגיע לסיגריה, ולהישאר בבית החמים מבלי לצאת להפסקת עישון בגשם… ולגלות רמות חדשות של חופש ושמחת חיים.

גמילה מעישון משחררת מתלות נפשית מעיקה, מחזירה את החופש ומעוררת מחדש את שמחת החיים

11.רק כוח הרצון יעזור לכם להפסיק לעשן? לא נכון!

למעשה מרבית הנגמלים מגיעים לתהליך הגמילה ברגשות מעורבים, מצד אחד ישנו הרצון להפסיק לעשן למען הבריאות, ומצד שני – חששות שונים.

הצלחתם של הנגמלים לא באמת תלויה רק בכוח רצונם – אלא בהבנת מנגנון ההתמכרות ובטיפול בדחף העישון עצמו, שבלעדיו – קל הרבה יותר להפסיק.

9933*
נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך
גמילה מעישוןגמילה מפחמימות