איך להפסיק לעשן

בשנים האחרונות, אנו עדים להצטמקות האוכלוסייה המעשנת בארץ, ולא בכדי.

מאז כניסתם של החוקים למניעת עישון במקומות הציבוריים, המעשן הישראלי חש יותר ויותר דחייה מצד הלא מעשנים.

במקביל, המודעות לפעילות גופנית, הולכת וגוברת.

כל אלו ועוד מביאים לגדילה במספר המעוניינים להפסיק לעשן.

אכן, ישנה גדילה משמעותית במספר הפונים למצוא פתרון אשר באמצעותו יוכלו להפסיק לעשן.

אבל איך עושים את זה בפועל? איך להפסיק לעשן בקלות וביעילות?

מה עובר במוחו של אדם המעוניין להפסיק לעשן?

אחת הסיבות הנפוצות ביותר אשר מביאות להחלטה להפסיק לעשן היא תינוק חדש במשפחה.

אדם אשר מצפה לתינוק עובר שינויים רבים בחיים.

לעתים קרובות השינוי בא לידי ביטוי גם בהחלטה להיגמל מהסיגריות ובכך למנוע עישון פסיבי ופגיעה בתינוק העתיד להיוולד.

לעישון סיגריות פן כלכלי משמעותי, כאשר המשבר המקומי והעולמי ההולכים ומעמיקים, מותחים את קצה גבול היכולת שלנו כצרכנים, ומובילים ממשלות להעלות שוב ושוב את המיסים על צריכת טבק.

הנושא מעורר דיון ציבורי רחב וסוער ומעלה שאלות רבות אצל המעשן.

חשוב לדעת כי זה איננו השיקול העיקרי אך בהחלט שיקול אשר עובר במוחו של המעשן.

יתרונות בריאותיים: עם צמיחת המודעות החברתית בנושא נזקי העישון, למרבה השמחה גדלה גם המודעות לגבי יתרונות בריאותיים ונפשיים שמרוויחים הנגמלים לאחר שהם נפטרים מן ההרגל הרע.

בין אם מדובר בתמורה חיובית מידית כמו שיפור מהותי בחוש הריח והטעם, או ביתרון לטווח רחוק כמו הפחתה מהותית של הסיכון ללקות במחלות כמו סרטן הריאות, מחלות כלי דם, מחלות לב.

אם כן, נותרה השאלה – איך להפסיק לעשן?

שהרי אם רבים כל כך מעוניינים לחדול ממנהג זה, כיצד יתכן שעוד מסתובבים בינינו כל כך הרבה מעשנים?

להתמכרות לסיגריות הרבה מאוד משמעויות, ותהליך ההחלטה אותו צריך כל מעשן לעבור איננו פשוט כלל.

למעשה, המעשן צריך לקבל החלטה אמתית שהוא רוצה להפסיק לעשן.

כאשר התקבלה החלטה אמתית, ניתן לטפל בהתמכרות ולהפסיק לעשן.

כאן נשאלת השאלה איך להפסיק לעשן? איך בכלל מפסיקים את ההתמכרות העמוקה? איך מפסיקים לעשן בלי לסבול מתופעות לוואי קשות, שעשויות לשבור את הגמילה למרות הרצון להפסיק?

קיימות בשוק שיטות שונות של גמילה מעישון וההיצע עשוי להיות מבלבל.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שגמילה מעישון היא דבר גדול, שעדיף לעשות פעם אחת בחיים, כמו שצריך.

אפשר לחסוך את הדילוג משיטה לשיטה, על ידי בחינה מדוקדקת של האספקטים השונים שמציעה כל אחת מהן והתאמת השיטה הנכונה ביותר עבורכם.

כשבוחרים תכנית גמילה מעישון חשוב להתחשב בגורמים הבאים:

  • וותק, ניסיון ואמינות השיטה הם גורמים חשובים מאוד.
  • ניסיון של חברים, בני משפחה ולקוחות מרוצים – הוא האסמכתא הטובה ביותר להצלחת שיטת הטיפול.
  • חשוב לברר מה כוללת השיטה, איך היא עוזרת להפסיק לעשן ומה ניתן לכם לאחר הטיפול (רשת תמיכה, ייעוץ, ליווי).

איך להפסיק לעשן בלי להשמין?

האם אפשר להפסיק לעשן בלי להשמין? בהחלט!

כשמעשן ניצב בפני השאלה איך להפסיק לעשן, הוא בדרך כלל עתיד לפגוש הרבה חששות הקשורים בהפסקת עישון.

לכל מעשן חששות אישיים משלו, אבל הרבה חששות הם חששות משותפים לרוב המעשנים.

אחד מהחששות שעולים אצל הרבה מעשנים היא ההשמנה שהם מניחים שכרוכה בהפסקת עישון.

חשוב לעשות סדר ולהבין כמה דברים הקשורים בהפסקת עישון והפחד להשמין ברגע שמפסיקים.

השמנה קיצונית לא מתרחשת אוטומטית כשמפסיקים לעשן.

אכן, לאחר הפסקת עישון, תתרחש עלייה קלה במשקל.

מדובר בעליה קלה, לא עלייה של עשרות קילוגרמים, של כ-2-3 קילוגרמים. העלייה הזו נוסעת ממספר גורמים:

  1. היעדר הניקוטין בגוף – הניקוטין מאיץ את חילוף החומרים בגוף, כל מעשן מכיר את זה על גופו. הרבה אנשים שנוהגים לעשן בבוקר, מכירים את הצורך להתפנות אחרי עישון הסיגריה הראשונה עם הקפה של הבוקר.היעדר הניקוטין משנה את המטבוליזם, אבל רק לפרק זמן מסוים. לאחר שהגוף מתאזן – הוא חוזר למשקלו התקין. (זאת לפי תוצאות של מחקרים נרחבים שנערכו בקרב נגמלים מעישון).
  2. מי שמעשן רגיל גם ברמה הסנסורית לתחושה של הסיגריה בין השפתיים, לאפקט הנשיפה והשאיפה, לאחיזת הסיגריה בין אצבעותיו. כל אותם ההרגלים הפיזיים הקשורים בעישון הופכים עם הזמן וככל שמתמידים בהם, להרגלים פסיכולוגיים-נפשיים. ההתעסקות באזור האוראלי בעת העישון (החזקת הסיגריה בין השפתיים, השאיפה, הנשיפה) הופכת להרגל, וכאשר אדם נגמל הוא לעיתים מחליף את ההתעסקות הזו באוכל.

האכילה באה לענות על הצורך של הפה להיות עסוק במשהו אחר במקום בסיגריה, או כנחמה בהיעדר האפשרות לעשן. רק מי שנסחפים אחרי הצורך הזה ומפתחים אכילה לא מבוקרת אכן יכולים להגיע למצב של השמנה דרסטית.

אז איך מפסיקים לעשן בלי להשמין?

על ידי הקפדה על שתייה מספקת, הימנעות מהחלפת הסיגריות בנשנושים לא בריאים, ואימוץ של שגרת חיים הכוללת פעילות גופנית מתונה ותזונה שמתאימה לגמילה מעישון – ש”על הדרך” משפרת גם את ההרגשה הכללית.

טיפים מובילים שיכינו אתכם לגמילה וילמדו אתכם איך להפסיק לעשן

  1. למפסיקים לעשן מומלצים מזונות עשירים בסיבים תזונתיים התורמים לעיכול בריא.
  2. רשום על פתקים קטנים או ברשימה את הסיבות שבגללן עברת הפסקת עישון ופזר אותם במקומות בהם נהגת לעשן או במקום מרכזי ובולט.  לא משנה מה הן הסיבות, הן יכולות להיות קשורות לבריאות שלכם, לרצון לחסוך את עלות הסיגריות, מחשבה על הילדים, או כל סיבה אחרת.
  3. מים חיוניים לניקוי הגוף. מומלץ לשתות 2-3 ליטר ליום שהם כ 3.5 אחוז ממשקל הגוף.
  4. ערוך רשימה של חמש עשרה נקודות חוזק שלך כאדם, כחבר, כבן זוג, כהורה וכאיש מקצוע. תכלול ברשימה את הניצחונות קטנים שהיו לך בחיים. אם החלטת להפסיק לעשן קריאת הרשימה מפעם לפעם תעזור לך בחיזוק ההחלטה ובעשיית הצעד הראשון לעבר הגמילה.
  5. אם אתה אחרי הפסקת עישון, אל תסתובב רעב! במקום לאכול 3 ארוחות גדולות, מומלץ לאכול מספר גדול יותר של ארוחות קטנות במשך היום, כל 3 שעות לערך. כוון שהעישון מפצה על הרגשת הרעב הימנע מלהיות רעב. גמילה מעישון היא קלה יותר כאשר שבעים. וכמובן, חשוב להקפיד שהאוכל יהיה בריא ומזין.
  6. כשמפסיקים לעשן, הגוף מתנקה בהדרגה ומנקז החוצה רעלים. עקב כך, תיתכן פליטה מוגברת של ליחה. לא להיבהל! הדבר מצביע על התאוששות הריאות. ישנם צמחי מרפא טבעיים שעוזרים למנוע גודש הליחה, כגון שום (באופן כללי השפעתו של השום טובה כנגד מחלות בדרכי הנשימה). מומלצים גם אכינצאה, ג’ינג’ר וזעתר.
  7. אם אתה מרגיש בלבול, רוצה להפסיק לעשן מצד אחד אבל אוהב לעשן, מאידך, אל תדאג. אתה לא לבד! למעשה, רוב האנשים שמעוניינים לעבור הפסקת עישון חווים הרגשת פיצול דומה לשלך. הרי כל מי שמעשן אוהב לעשן. אך זה לא אומר שאתה לא יכול להיגמל!
  8. אל תדביק לעצמך תווית של “מכור”. שקול שנית את המחשבה שאתה לא מסוגל להפסיק. מי יותר חזק, אתה או הראש שלך? ממה אתה מפחד כשאתה חושב על הפסקת עישון? ערוך רשימה של החששות שלך והבט בה. זה שהם עולים זה טבעי, אך הם בעצם תוצר של מחשבות – ולאו דווקא המציאות – שלך. זכור את זה.
  9. רוצה להפסיק לעשן בכוחות עצמך? אתה יכול! הפסקת עישון בכוחות עצמך היא דבר אפשרי, נקודה. זכור שבגמילה הגוף מתנקה ויש לעזור לו.
  10. רוצה להפסיק לעשן אבל מפחד שאתה לא יכול? דע לך, שרוב האנשים שעשו גמילה מעישון התחילו סקפטיים לא פחות ממך… והפתיעו את עצמם לטובה. תן לעצמך ליהנות מהספק ואל תיתן לספק למנוע ממך לנסות! הרבה אנשים שהיום אחרי הפסקת עישון לא מאמינים עד היום שזה באמת קרה להם. גם אתה יכול להיות אחד מהם.
  11. קבעו תאריך להפסקת העישון – קבעו תאריך יעד להפסקת עישון וערכו הכנות לקראתו –  נקו את הבית, היפטרו משיירי בדלים, מאפרות. הכינו את חלל הבית, המשרד והרכב לקראת הגמילה. יהיה קל ונוח יותר לעבור את הגמילה בבית נקי מאשר בבית ספוג ריח סיגריות.
  12. לאחר שכבר קבעתם אל תדחו – דחיית החלטות לעתים קרובות מובילה לנסיגה מביצוען. ככל שתמהמהו פחות ותוציאו יותר החלטות חיוביות לפועל – כך תקרבו אליכם את האושר המיוחל. אנחנו חיים כאן ועכשיו, האושר לא נמצא בנקודה מעורפלת בעתיד, ואין טעם לחכות ליום “שיהיה כסף”, “כשתהייה זוגיות”, וכן הלאה. עשו למען עצמכם –  וכל השאר יגיע לבד. הפסקת עישון היא מסוג הדברים שאפשר לדחות לאין קץ. כל יום שעובר ואתם עדיין מעשנים בו – הוא יום מבוזבז.
  13. תגמול עצמי – תגמלו את עצמכם על כל יום ללא עישון. ראו בכל יום כזה יום של ניצחון עצמי! הכינו קופה מיוחדת והכניסו אליה מדי יום את הסכום שהייתם נוהגים להוציא על הסיגריות. מתוך החיסכון הזה פנקו את עצמכם במתנות לאורך כל הדרך; בגד חדש, חופשה, טיול, או כל דבר שיעשה לכם טוב. מגיע לכם!
  14. פעילות גופנית – יש לכם את כל הסיבות בעולם להתחיל לזוז, עכשיו משהפסקתם לעשן. אין צורך להירשם מיד לחדר כושר ולהתחיל לפקוד אותו 3-4 פעמים בשבוע. לא כל אחד בנוי לפעילות גופנית אינטנסיבית שכזו, זה תלוי כמובן במצב הבריאותי, בגיל ובעוד גורמים. רק גורם רפואי מוסמך רשאי לאבחן את מצבכם הבריאותי ואת רמת הכושר שתוכלו לבצע. הדבר הכי חשוב למצוא פעילות גופנית שאוהבים! משהו שיעשה לכם חשק לבוא, ושלא ירגיש כמו עונש. למי שלא נוהג לעשות פעילות גופנית, ייתכן שכל פעילות לא תהייה נוחה כל כך בהתחלה, אבל לאחר פעם או פעמיים זה נהפך קל יותר, ורוב האנשים “מתאהבים” בתחושה הנהדרת שלאחר הפעילות הגופנית.
  15. שמרו מרחק ממעשנים – בשבועות הראשונים להפסקת העישון מומלץ להתרחק ככל הניתן מסביבה מעשנת. חשיפה לסביבה מעשנת עשויה להקשות על הגמילה, ואם יש אפשרות להימנע מכך בתחילת התהליך – מה טוב. אל תתביישו לבקש מאנשים לא לעשן על ידכם, ואם אין אפשרות כזו, התרחקו בצורה אלגנטית. זכרו, בריאותכם נמצאת במקום הראשון.
  16. זכרו לנשום נכון – נשימה נכונה חשובה לשמירה על רוגע ושלווה. נשימה לקויה מפריעה לאספקת החמצן בגוף וגורמת לתחושת חוסר נוחות. תרגילי נשימה נכונה נפוצים במגוון טכניקות של רפואה משלימה ובסוגי יוגה שונים. כאשר עולה הצורך לשאוף מסיגריה – קחו נשימה עמוקה וטובה של אוויר נקי.
  17. לא לפחד מתופעות לוואי – הפחד מתופעות לוואי הוא מובן, אך הוא פסיכולוגי יותר מפיזיולוגי. אל תחששו מתופעות לוואי – לאחר שמפסיקים לעשן הגוף מתנקה באופן הדרגתי ומנקז החוצה את הרעלים שהצטברו בו. הליך ניקוי זה מלווה פעמים רבות בליחה מוגברת ושיעול. מדובר בתופעה טבעית שמראה שהריאות מתאוששות. ישנם צמחי מרפא שיכולים לעזור להילחם בהצטברות ליחה כמו ג’ינג’ר, זעתר ושום.
  18. אחרי שנגמלתם – אל תעשנו ולו שאכטה אחת נוספת! גמילה מעישון היא צעד גדול ומשמעותי. בחלוף הזמן, אפשר בקלות לשכוח את כברת הדרך שעברתם בכדי להגיע ליום שבו תהיו משוחררים מההתמכרות ולא תזדקקו יותר לסיגריות. אתם עשויים לחשוב לעצמכם, “מה כבר שאכטה אחת יכולה להזיק”. דעו, כי ברגע שמחזירים אל הגוף את החומר ממנו נגמל – אפילו שאיפה אחת מסיגריה מספיקה –  תתעורר ההתמכרות שוב, כאילו מעולם לא הפסקתם לעשן. זה פשוט לא שווה את זה.

להפסיק לעשן בשיטת אברהמסון

מכון אברהמסון הינו מרכז גמילה מעישון הוותיק בישראל שעוזר לאנשים להפסיק לעשן פעם אחת ולתמיד!

הטיפול בהתמכרות לסיגריות מתבצע ע”י הפחתת הדחף לעישון עד כדי דחייה ואדישות לניקוטין (המצוי בסיגריות ואחראי להתמכרות).

מה לגבי החשש מהשמנה כחלק מאותם תסמיני גמילה מעישון ותופעות לוואי שונות הכרוכות בפרידה מהסיגריות, שעולה כמעט אצל כל מעשן שמעוניין להיגמל?

בשיטת אברהמסון אתה רוצה להפסיק לעשן גם כאשר ישנם תסמיני גמילה, השיטה מנצחת את התסמינים ותופעות הלוואי גם בשעות משבר בתהליך הגמילה.

עם תמיכה וליווי מקצועי שרק מכון אברהמסון יכול לתת אתה תמיד מוגן מפני מעידות.

בשורה התחתונה, הבחירה להפסיק לעשן זו החלטה חשובה ביותר ואם רוצים להצליח להפסיק לעשן פעם אחת ולתמיד, שיטת אברהמסון עושה את זה בגדול.

אם נפלה בחיקכם החלטה להפסיק לעשן, פנו אלינו עוד היום ותתחילו חיים חדשים ובריאים.

9933*
נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך