כבר לא צריך קמח: מגוון לחמים מיוחדים טעימים ללא קמח לבן

מאת: מכון אברהמסון
|
זמן קריאה: 3:26 דק'

כבר לא צריך קמח: מגוון לחמים מיוחדים וטעימים ללא קמח לבן כאשר אנחנו שומעים את המילה לחם, המושג הראשון שקופץ לנו לראש הוא קמח – ובפרט קמח לבן. אולם כיום רבים כבר יודעים שלא חייבים לעשות שימוש בקמח הלבן הבעייתי על מנת לאפות לחמים ומאפים טעימים ביותר. מעבר לשורה ארוכה של תחליפים שבהם ניתן לעשות שימוש במקום קמח לבן (תחליפי קמח לבן: כל האלטרנטיבות המומלצות), ניתן למצוא גם מתכונים ללחם ללא קמח בכלל – כמו למשל לחם טחינה.

לחם טחינה – לחם ללא גלוטן, סוכר וקמח

 

לחם טחינה הוא אחד מסוגי הלחמים המופלאים ביותר, כיוון שאינו מערב קמח לבן – ולמעשה אינו מערב קמח בכלל ואפילו לא מוצרי חלב. המצרכים העיקריים הם טחינה, ביצים וסודה לשתייה – ולעיתים גם מייפל או דבש. לא מדובר באפשרות טבעונית – בשל השימוש בביצים ולעיתים גם בדבש – אולם לחם טחינה מתאים למי שנמנעים מצריכת חלב ומהווה גם פתרון טוב למקפידים על כשרות לפסח.

מתכון:

  1. מחממים תנור ל-180 מעלות.
  2. טורפים יחד 6 כפות טחינה גולמית, 2 כפיות דבש, 4 ביצים, מעט מלח וכפית אחת של אבקת אפייה – עד ליצירת בלילה אחידה
  3. מוזגים את הבלילה לתוך תבנית משומנת ואופים למשך 25 דקות (לעיתים נצטרך קצת יותר)
    את המתכון ניתן לשדרג באמצעות קמח שקדים, סילאן או סוגים אחרים של דבש וממתיקים. שדרוג פופולרי במיוחד הוא לחם טחינה ושיבולת שועל – שעושה שימוש במתכון גם בקמח שיבולת שועל. מומלץ גם להוסיף בתוך הבלילה או מעליה אגוזים, שקדים או גרעינים שונים.

 

לחם טף – לחם ללא גלוטן

 

לחם טף עושה שימוש בקמח הטף המזין, והוא אחד מהקמחים הפופולריים ביותר לאנשים בעלי רגישות לגלוטן. למעשה, זה כנראה הפתרון המושלם לרגישים לגלוטן – שמאפשר להם ליהנות ממרקם וטעם שלרוב אנו מוצאים רק בגזרת הקמח הלבן. עם זאת, חשוב לציין שלחם טף הוא בעל מרקם דחוס ומיוחד – כמעט כמו עוגה בחושה. לא מדובר בחיקוי אחד-לאחד של לחם מקמח לבן, אלא במאפה מיוחד בעל אופי משלו. כשזה מגיע לטעם – ללחם טף אין באמת תחרות.

מתכון:

  1. מחממים תנור ל-180 מעלות.
  2. טורפים יחד כוס קמח טף, 5 ביצים, רבע כוס חלב שיבולת שועל, 2 כפות דבש, חצי כפית מלח, כף אבקת אפייה ורבע כוס שמן זית.
  3. מוזגים את הבלילה לתוך תבנית משומנת ואופים למשך 30 דקות (לעיתים נצטרך קצת יותר).
    גם במקרה הזה, מומלץ לשלב תוספות שונות במהלך הכנת הבלילה. תוספות נפוצות ללחם טף הן כוסמת, קינואה או טחינה. ניתן לעשות שימוש גם בזרעי צ'יה, זרעי פשתן או שומשום לבן – שיוסיפו מאוד לטעם ולמרקם של הלחם.

 

לחם כוסמין

 

גם כאשר אנו אופים לחם ללא קמח, אנחנו לא חייבים לוותר על שלב ההתפחה: בהכנת לחם כוסמין "נזכה" לעשות שימוש בשמרים וניאלץ להתפיח את הלחם למשך כשעתיים. למרות זאת, מדובר בלחם טעים במיוחד – וטבעוני לגמרי – בעל טעם דומה למדי ללחם רגיל העשוי מקמח לבן.
נציין גם שלחם כוסמין כולל רכיבים מעטים שמסייעים לשלב אותו במגוון דיאטות שונות. יתרון נוסף של לחם הכוסמין הוא התרומה שלו לתהליכי העיכול בגופנו – מה שמסייע לתחושת שובע ממושכת, ככה שהתרומה לדיאטה שלכם כפולה: גם ערכים תזונתיים חיוביים שהופכים אותו למזין ובריא במיוחד, וגם תחושת שובע טבעית ולא מאולצת.
זמן אפייה ממוצע: 40 דקות

מתכון:

  1. מערבבים יחד 350 גרם קמח כוסמין מלא, 250 מ"ל מים, 7.5 גרם שמרים, חצי כפית סוכר, כפית שמן זית וכפית מלח
  2. מתפיחים בסביבה חמימה למשך כשעתיים
  3. מחממים תנור ל-250 מעלות
  4. חורצים את הלחם בחלקו העליון
  5. אופים במשך 10 דקות, לאחר מכן מנמיכים את עוצמת התנור ל-180 מעלות ואופים למשך 30 דקות נוספות
    בהכנת לחם כוסמין ניתן לעשות שימוש גם בחיטה מלאה, שיפון, פשתן או קינואה.

 

לחם אורז – לחם ללא גלוטן

 

יכול להיות שהמילה "לחם" עושה מעט עוול ללחם אורז מלא, שראוי לקבל את התואר מאפה בזכות עצמו. בניגוד למתכוני לחם חלופיים אחרים – ובדומה ללחם הטחינה שאיתו פתחנו את המאמר – בהכנת לחם אורז איננו עושים שימוש בקמח מכל סוג שהוא. אורז מלא משמש הבסיס להכנת הלחם שלנו.
רשימת היתרונות של לחם האורז יכולה להימשך כל הדרך מכאן ועד סין. מעבר לערכים התזונתיים הטובים שלו ולהיותו מאכל שבנוי באופן גורף על טהרת הבריאות והטבעיות – מדובר גם בפתרון טבעוני למדי שבעלי רגישויות לגלוטן יכולים לאכול בלי שום היסוס. ארבעה מרכיבים בלבד, שעה אחת של אפייה – והלחם הטרי נמצא בידיכם.

מתכון:

  1. משרים כוס אורז מלא במים חמים לאורך הלילה.
  2. מסננים את האורז, שוטפים אותו ומערבבים במיקסר יחד עם כפית מלח, שליש כוס מים ושתי כפיות דבש.
  3. מוזגים לתוך תבנית אפייה ואופים במשך כשעה בחום של 180 מעלות.
    תוספת מומלצת ללחם אורז היא עדשים. מדובר בשדרוג שיכול לתרום גם לערך התזונתי של המנה ולגוון את רכיביה השונים – וגם להוסיף לטעם גיוון שרבים יעדיפו.

מומחה של מכון אברהמסון לרשותכם!
מלאו את הטופס לתיאום שיחת התייעצות
9933*
נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך
גמילה מעישוןגמילה מסוכר ופחמימות