דיאטה ללא פחמימות: איך זה עובד?

מאת: מכון אברהמסון
|
זמן קריאה: 2:53 דק'

הרבה מאוד אנשים שמנסים לרדת במשקל מרגישים שהפחמימות הן האויב המושבע שלהם. אפשר למצוא אותן בלחם הלבן ובחטיפים בסופר, בעוגות ובמיצים ממותקים. כמעט כל מאכל "רע" שממנו אנחנו מנסים להימנע – כולל כמויות עתירות של פחמימות.

המחשבה הזאת מובילה לביקוש הגובר לדיאטות ללא פחמימות. סוגי הדיאטה הללו מופיעים לעיתים גם בתור תזונה ללא פחמימות וללא סוכר או דיאטה ללא קמח. הרעיון הבסיסי הוא להסיר את הפחמימות מהתפריט שלנו ולחוות כתוצאה מכך, לעיתים באופן מיידי, ירידה ניכרת במשקל.

כדי להבין את המשמעות של דיאטה ללא פחמימות – עלינו להבין קודם מה הן פחמימות. ברמת הביולוגית, הפחמימות הן אחד ממרכיבי התזונה הבסיסיים ביותר – ולכן גם אחד ממרכיבי החיים הבסיסיים ביותר. לצד השומנים והחלבונים, הפחמימות הן "אבני הלגו" הבסיסיות שמניעות את הגוף שלנו ומרכיבות אותו.

התפקיד החשוב ביותר של הפחמימות הוא הפקת אנרגיה בתא. אותה אנרגיה שמאפשרת לנו לרוץ, לחשוב, להרים משקולות ולהתרכז – מגיעה באופן כמעט בלעדי מפחמימות. כתוצאה מכך, צריך להבין שלא תיתכן דיאטה ללא פחמימות – לפחות בלי נזק בריאותי חמור לגופנו. כשאנחנו מדברים על דיאטה נטולת פחמימות – לרוב אנחנו בעצם מדברים על דיאטה דלת פחמימות.

כן, פשוט לא קיימת דיאטה שמבוססת על תפריט נטול פחמימות לגמרי. בן שמנסה לדגול בדיאטה ללא פחמיומת עלול לחוות תופעות לוואי ולא יוכל אפילו להרים את המזלג ולהכניס את האוכל לפה שלו – כי גם בשביל להרים את המזלג צריך אנרגיה. הימנעות מוחלטת מפחמימות יכולה להימשך רק לתקופות קצרות מאוד – וגם היא אינה מומלצת בשל נזקים לגוף האדם.

הדבר הקרוב ביותר לדיאטה ללא פחמימות הוא דיאטה קטוגנית – שמבוססת על תפקיד עתיר בשומנים ובחלבונים שכולל כמויות נמוכות מאוד של פחמימות. המטרה של הדיאטה הקטגונית היא לגרום לגופנו להתחיל לשרוף את מאגרי השומן שלו לצורך ייצור אנרגיה – וכך בעצם להוביל לירידה במשקל. חשוב להבין שהדיאטה הקטוגנית נתונה למחלוקת רפואית – וישנן דעות בעדה ונגדה. ככל הנראה, גם דיאטה קטוגנית היא אורח חיים שלא ניתן להתמיד בו בצורה בריאה למשך זמן ממושך.

מעבר לכך, הרבה פעמים הרצון להיפטר מהפחמימות לחלוטין נובע מתפיסה שגויה לגבי תפקידן. בשל העובדה שפחמימות נמצאות בכמויות עתירות במזונות "רעים" כמו משקאות ממותקים או עוגות, אנשים מחליטים שהפחמימות עצמן בעייתיות. אבל הפחמימות לא גורמות להשמנה – וניתן למצוא אותן גם בשורת מוצרי מזון בריאים למדי.

לכן צריך להפריד בין שני סוגי פחמימות – פחמימות פשוטות ופחמימות מורכבות. פחמימות פשוטות מתפרקות במהירות ומביאות לנו "דחף" מיידי של אנרגיה. למשל, סוכר לבן, ממתקים או פירות עשירים בפחמימות פשוטות. לעומת זאת, לפחמימות מורכבות לוקח זמן רב יותר להתפרק – ואותן ניתן למצוא בלחם, באורז, בתפוח אדמה או במוצרי גלוטן אחרים.

לרוב, פחמימות פשוטות יובילו לעלייה בתחושת הרעב שלנו – ואילו פחמימות מורכבות יצרו תחושת שובע ממושכת. זה לא אומר שפחמימות פשוטות הן "רעות" – פירות הן אחד מקטגוריות המזון הבריאות ביותר והן עשירות בפחמימות.

אם אנחנו רוצים להגדיר קבוצת מוצרי מזון שכוללים פחמימות "רעות" בכמויות גבוהות מדי, שמהן כדאי לנו להימנע, ניתן להצביע על המוצרים הבאים:

  • סוכר לבן
  • ממתקים
  • משקאות ממותקים (קולה, מיץ ענבים, לימונדה)
  • עוגות וקינוחים
  • לחם לבן
  • פיצה

אלו הם המוצרים הנפוצים ביותר בתזונה שלנו שכוללים כמויות עודפות של קלוריות – ולכן הם אלה שבדרך כלל אחראים לעלייה שלנו במשקל. דיאטה שלא תיפטר מהמוצרים הללו – תיכשל. מנגד, דיאטה ללא פחמימות שתנסה להיפטר מכל סוגי הפחמימות – נידונה גם היא לכישלון. הפתרון הנכון הוא מעבר לשיטת דיאטה ללא סוכר וקמח לבן – או לחילופין לדיאטה שמפחיתה משמעותית את כמויות הסוכר והקמח הלבן שאנו צורכים.

הודות לטיפול בשיטת אברהמסון, שגומל אותנו מהדחף לפחמימות וסוכרים לא בריאיים עם הדחף הבסיסי שלנו לצריכת סוכרים ופחמימות עודפות, כל שיטת דיאטה הופכת ליעילה ולברת-קיימא. שיטת אברהמסון מאפשרת לנו לנטרל את שורש הבעיה ולעבור לתפריט בריא ומאוזן יותר. מכאן הבחירה בסוג הדיאטה ובתפריט החדש נמצאת בידיים שלנו – אחרי שהטיפול בשיטת אברהמסון סייע לנו להיפטר בצורה טבעית ומהירה מהסוכרים, הממתקים והמאכלים המזיקים.

מוכנים לשינוי ולחיים חדשים?
מלאו את הטופס ונציג שלנו יחזור אליכם עם פרטים
גמילה מעישוןגמילה מפחמימות
9933*
נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך
גמילה מעישוןגמילה מפחמימות