הריאות אחרי הפסקת עישון

הפסקת עישון ומצב הריאות

שלב השיקום הגופני שלאחר גמילה מעישון הוא השלב שבו הגוף הגמול מתנקה משאריות הפסולת שבו ומשתקם מן הנזקים שהצטברו בו במהלך תקופת העישון. מבין האיברים הניזוקים, הריאות הן הנפגעות ביותר אצל המעשנים. סרטן, מחלות ריאה חסימתיות ואסטמה הן המחלות העיקריות הנגרמות עקב עישון סיגריות או כל מוצר טבק אחר. מחלות ריאה כרונית הנגרמות כתוצאה מעישון הן מחלות קשות שלעיתים קרובות גורמות לנזק בלתי הפיך שאין טיפול אפקטיבי נגדו. אבל, אפשר להתעודד: מי שמפסיק לעשן, ובעיקר כשמדובר בהפסקת עישון לפני גיל 30 – מפחית את הסיכונים ומגביר משמעותית את סיכויי ההחלמה ושיקום הריאות.

התמכרות לסיגריות – איך יוצאים מזה?

כמעט ואין אדם בימנו שאינו מודע לנזקי העישון. כמעט ולא ניתן למצוא מעשן שאינו מודע לנזקים העצומים הנגרמים לגופו עקב העישון, ובד בבד, צמחה גם המודעות לנזקי העישון הפסיבי בקרב מי שאינם מעשנים אך נמצאים בסביבה מעשנת. בשנים האחרונות אנו עדים למגמה עולמית משמחת המצביעה על ירידה באחוז המעשנים. הרפואה המונעת הולכת ותופסת מקום מרכזי בתודעה הבריאותית שלנו, ושמירה על אורח חיים בריא והימנעות מגורמי תחלואה שונים נלמדת ונלקחת בחשבון יותר מאי פעם. עישון כבר לא פופולרי כבעבר, הוא הפך מפועלה לגיטימית שאפשר היה לבצע בכל מקום, לפעולה שאסורה במקומות ציבוריים רבים וממש מוקצית מחמת מיאוס על ידי רבים. ועם זאת, עדיין מעשנים רבים חוששים מהפסקת עישון ומתמהמהים עם הגמילה. אם אתם נמנים על המעשנים שחוששים מן הגמילה, או שניסיתם להפסיק לעשן לבד בעבר ולא הצלחתם, אל תאמרו נואש. רצוי לבחור במסגרת גמילה תומכת אשר תלווה אתכם במשך פרק הזמן הדרוש להשלמת גמילה מלאה מעישון, מסגרת אשר תעניק לכם סיכויי הצלחה גבוהים יותר. האפשרות להיוועץ בכל שאלה ונושא ולקבל הדרכה בנוגע לתהליך, תקל עליכם את הדרך אל גמילה מוצלחת וסופית.

נזקי העישון לריאות

נזקי העישון רבים, והם פוגעים במערכות גוף רבות. על נזקי העישון נמנות גם מחלות ריאה חסימתיות, מחלות כרוניות אשר אין להן מרפא ידוע ואשר מתפתחות באחוז גבוה אצל המעשנים. מחלות אלו ידועות בשם כולל COPD.
שתי מחלות עיקריות המאפיינות את הקבוצה הזו הן מחלת הנפחת, הידועה גם בשמה הלועזי "אמפיזמה", ומחלת דלקת הסימפונות הכרונית (כרוניק ברונכיטיס).
במחלת ריאה חסמיתית כרונית מתרחש הרס מתקדם של הריאה הפוגע ביכולת הנשימה. השטח שדרכו ניתן להעביר חמצן לדם קטן, והדבר מוביל לקושי בביצוע פעולות, אפילו פעולות יומיומיות פשוטות ביותר. במחלת הריאה החסימתית הכרונית נגרם נזק בלתי הפיך לריאות, אשר מוביל בסופו של דבר למוות.
במחלת דלקת הסימפונות הכרונית ישנו גורם העישון גירוי תדיר של דרכי האוויר, אשר מוביל לבסוף לחסימת דרכי האוויר על ידי הפרשות דלקתיות. פעולת הנשיפה הופכת קשה יותר מפעם לפעם וכמות החמצן הנשאף פנימה על ידי החולה אינה מספקת. ולפנות פחמן דו חמצני שמצטבר בגוף.
אלו מחלות אופייניות למעשנים, אשר סופן ידוע מראש ולרוב יכול פשוט היה להימנע על ידי הימנעות מעישון מלכתחילה. ועם זאת, ניתן בהחלט להפחית את הסיכויים להתפתחות מחלות אלו, ולשקם את הריאות באופן כמעט מוחלט – אם מפסיקים לעשן. הוכח כי מעשנים אשר עברו הפסקת עישון לפני גיל 30 השתקמו כמעט לחלוטין מנזקי העישון ואפילו הגיעו למצב בריאותי כמעט זהה לזה של מי שמעולם לא עישן.

שיקום ריאות לאחר הפסקת עישון

מה קורה לריאות אחרי הפסקת עישון? קודם כל ולפני הכל – להפסיק לעשן. הפסקת עישון היא הראשונה ברשימה בדרך אל שיקום נשימתי. לאחר הגמילה תוכלו לסייע לריאות בהליך השיקום הטבעי שלהן בדרכים הבאות:

1. פעילות גופנית – פעילות גופנית (אשר מותאמת על ידי גורם מוסמך למצבכם הבריאותי), תסייע לכם בתהליך שיקום הריאות, שכן יש בכוחה לחזק את הריאות ולסייע בניקוז הרעלים שהצטברו בהן במהלך תקופת העישון.

2. תרגילי נשימה – בצעו תרגילי נשימה. בעולם היוגה ישנה שימת דגש על למידה של נשימה נכונה, וקיימים תרגילי נשימה המומלצים לביצוע על בסיס יומי, שיכולים לסייע מאוד בניקוי הריאות שלכם.

3. תזונה נכונה – הקפדה על אורח חיים תזונתי נכון תסייע לגופכם להתחזק ולפנות ביעילות רבה יותר את הפסולת שהצטברה בו. הקפדה על תזונה קרובה לטבע ככל שניתן, על אכילה של כל אבות המזון ממקורות טובים – ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות, חלבון בריא, ושמנים טובים, תזונה עשירה בנוגדי חמצון, ושתייה מספקת של מים – יעזרו גם לתהליך ניקוי הריאות, וגם להרגשה הכללית שלכם. בין המזונות המומלצים לחיזוק הריאות וניקוין נמצאים בצל ירוק, ג'ינג'ר, שום, נבטים, שקדים, כרוב, כרובית, בטטות וגזר.


שתף
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
צרו איתנו קשר


רשימת הסניפים שלנו
* עין ורד​ * תל אביב * ראשון לציון * הרצליה * ירושלים * חיפה * באר שבע * אילת