אשליית הסיגריה האלקטרונית

מאת: מכון אברהמסון
|
זמן קריאה: 3:43 דק'

עם עליית המודעות לאורח חיים בריא ולנזקי העישון, נדמה שבשנים האחרונות כולם נגמלים מסיגריות. מהשכן שמעשן כבר עשרים שנה, דרך הקולגה בעבודה ועד לדודה שלכם – כמעט שבעה מכל עשרה מעשנים היו רוצים להפסיק או לפחות לנסות להפסיק לעשן.

בדרך לשם, רבים שומטים את הסיגריה מיד אחת וביד השנייה – מאמצים את הוויפ (או הסיגריה האלקטורנית). בין אם כתחליף או כשלב ביניים בדרך להפסקת עישון מלאה – בלב שמח ומלא סיפוק, חלק ממשתמשי הסיגריה האלקטרונית מאמינים שהם בעיצומו של מסע לעבר חיים בריאים יותר, אך למעשה – הם מתקדמים במהירות אל עבר הרגל לא בריא וממכר. אז אם גם אתם חשבתם או כמעט והתפתתם לסיגריה אלקטרונית – את המאמר הזה, כדאי לכם לקרוא.

 

אז מהי סיגריה אלקטרונית וכיצד היא פועלת?

סיגריה אלקטרונית, או – VAPE, היא למעשה מתקן אידוי המדמה את פעולת העישון ועבור רבים מהווה תחליף לסיגריות המסורתיות. ממש כמו הסיגריה הרגילה, גם וויפ מכיל ניקוטין טהור, אך בניגוד אליה הוא אינו עובר תהליך בעירה ואין בו עלי טבק. וויפ מכיל ניקוטין נוזלי שמתאדה בעת השאיפה באמצעות סוללה חשמלית וכך, מדמה את פעולת העישון. בעיקר כתוצאה מהליכי שיווק מצויינים – רבים בטוחים שהסיגריות האלקטרוניות אינן מסוכנות כלל. מדובר בטעות חמורה.

 

 

מה וויפ עושה לגוף וכיצד הוא מזיק לנו?

בעת השאיפה, הוויפ מחמם ניקוטין נוזלי, חומרי טעם, מים וחומרים המייצרים אדים כמו פרופילן גליקול או גליצרין צמחי. יחד הם יוצרים חומר הנקרא אירוסול AEROSOL, אותו שואף המעשן. אמנם על פי ההערכות, בוויפ יש פחות כימיקלים וחומרים רעילים מבסיגריה רגילה (המכילה כ7,000 כימיקלים ורעלנים), אבל זה לא הופך אותו ללא מסוכן. על אף שכמות וזהות הכימיקלים שמכיל הוויפ עדיין לא ידועים במלואם, מחקרים מהשנים האחרונות גילו קשר בין אידוי וויפ להתפתחות מחלות ריאה כרוניות, אסטמה ומחלות לב וכלי דם. בארצות הברית, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) אישר כי החל מסוף ינואר 2020 אירעו בארצות הברית 60 מקרי מוות ידועים של משתמשים בסיגריות אלקטרוניות.

ה-CDC מעדכן גם על התפרצות מחלות ו"פציעות של הריאות" כתוצאה משימוש בוייפ

בין אם בצורת נוזל או עלי טבק – הניקוטין הוא החומר הפעיל העיקרי הן בוויפ והן בסיגריות רגילות – והוא רעיל וממכר ביותר. הניקוטין יוצר מעגל כמיהה אצל המעשן וגורם להשתוקקות קשה, לעצבנות ולאי שקט עד הסיגריה הבאה. בד בבד, הוא מעלה את לחץ הדם ומגביר את האדרנלין ובכך – מעלה את הסבירות ללקות בהתקף לב. נמצא כי העישון עשוי לגרום ל10 סוגי סרטן שונים לפחות ובין נזקי העישון ניתן למנות גם מחלות פה וחניכיים, סרטן הפה וסרטן הריאה.

את חלק מטיעוני בטיחות השימוש בסיגריות אלקטרוניות, תולות חברות לממכר נוזלי מילוי וייבוא של וויפ, בחומרי האידוי פרופילן גליקול וגליצרין צמחי שעל פניו מוגדרים בטוחים לשימוש.

פרופילן גליקול או PG בפי המעשנים, וגליצרין צמחי (VG) הם נוזלים חסרי ריח המעורבבים עם ניקוטין נוזלי וכימיקלים אחרים בכדי ליצור נוזל מילוי לוויפ. הם מצויים במינונים שונים בנוזלי מילוי שונים ותפקידם בתרכובת הוא לייצר את האדים המופקים בכל שאיפה.

כאמור, בעלי האינטרסים ינסו לשכנע אתכם שמדובר בחומרים שאינם מזיקים כלל, אך האם פרופילן גליקול מסוכן? האם גליצרין צמחי מסוכן? בואו נבדוק:

על אף ששני החומרים הללו הוגדרו כ״בטוחים לצריכה״ בידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי, מחקרים משנת 2012 מצאו כי שאיפת פרופילן גליקול או עישון פאסיבי שלו, מגדילים את הסיכון לפתח הפרעות נשימה ומחלות דוגמת אסטמה, קדחת השחת ואקזמה אצל ילדים. בנוסף, מעשנים רבים מעידים כי שימוש בוויפ שבו פרופילן גליקול עשוי לגרום לצריבה ותחושת גירוי בגרון.

בכל הנוגע לגליצרין צמחי, אכן מדובר בכימיקל טבעי ובאחד מהחומרים הפחות רעילים ומסוכנים לאדם. יחד עם זאת, הוא עשוי להביא לפה יבש, כאב גרון וצמאון מוגבר בעת העישון.

וכאילו זה לא מספיק – טרנד חדש שצובר תאוצה בשנים האחרונות, מבקש לאפשר למעשני הוויפ לצרוך אפילו יותר ניקוטין – בזמן מהיר יותר. מלח ניקוטין או ניקוטין מלח הוא סוג של ניקוטין המצוי בעלי הטבק בצורת תרכובת עם חומצות וחומרים אורגניים שונים. מלח ניקוטין אמנם נספג לאט יותר בגוף ונחשב ליעיל פחות מהניקוטין הטהור, אך בשנים האחרונות התגלה שבצירוף חומצה בנזואית, מלח ניקוטין הופך את ״חוויית העישון״ בוויפ לקרובה יותר לזו של סיגריה מסורתית; החומצה הבנזואית מביאה לשחרור כמות גדולה יותר של מלחי ניקוטין באדי הסיגריה ולספיגת יעילה יותר שלו. בנוסף, היא מורידה את רמת הPH (חומציות) של מלחי הניקוטין – כך שמתאפשרת שאיפה חלקה יותר. כל אלו הופכים את העישון ל״חלק ונעים״ יותר, מביאים לתחושת סיפוק מהירה יותר וגורמים לרבים לבחור במלח ניקוטין, על אף תופעות הלוואי והסכנות הטמונות בו, כולל סיכוי גבוה יותר לפתח מחלות ריאה מאשר בשימוש בניקוטין טהור.

 

 

אז איך יוצאים מזה?

לסיכום, במעבר מסיגריה מסורתית לאלקטרונית – לא נגמלתם, פשוט החלפתם התמכרות אחת באחרת. לא בטוח שוויפ מסוכן פחות מסיגריה אלקטרונית והוא ללא ספק ממכר בדיוק כמוה. למי שמבקש לחתור לעבר חיים בריאים וארוכים יותר ולקבל בחזרה את השליטה בחייו – מומלץ להיגמל מעישון באופן מלא ומוחלט ובכך לתרום לבריאותו ולבריאות אוהביו ואהוביו, הנפגעים מעישון פאסיבי. אם אתם מבקשים להיגמל מסיגריות מסורתיות או שכבר המרתן אותן בוויפ והתמכרתם – לנו באברהמסון יש פתרון!

באמצעות הליך גמילה מותאם אישית, יעיל וממוקד – באברהמסון נסייע לכם למגר את הדחף לעשן אחת ולתמיד.

גמילה מעישוןגמילה מפחמימות
9933*
נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך
גמילה מעישוןגמילה מפחמימות