האם תחליפי סוכר בריאים וממתיקים מלאכותיים מזיקים? – מפתיע ואמיתי

מאת: מכון אברהמסון
|
זמן קריאה: 4:41 דק'

לא כל מה שמתוק סוכר, לא כל מה שמתוק מזיק ולא כל מה שתחליף סוכר בריא יותר מסוכר!! 

מבולבלים? – אנחנו נעשה לכם סדר.

נזקי הסוכר הלבן

על מנת שתחליף סוכר יהיה בריא באמת, ולא רק בעל דימוי 'בריאותי', הוא חייב להיות כזה שאינו מחליש את הגוף או מזיק לו, עליו לספק אנרגיה זמינה וכמובן… להיות מתוק. 

למעשה, טעות נפוצה היא לחשוב שהגוף שלנו אינו זקוק כלל לסוכר – האמת היא שסוכרים הם מקור זמין לאנרגיה חיונית, שגופנו זקוק לה לתפקודו היומיומי.

אלא שלא כל סוג של סוכר הוא בריא ומזין, כשסוכר לבן, למשל, עובר זיקוק כימי שמסנן מתוכו את כל ערכיו התזונתיים, והנו חסר ויטמינים ומינרלים לחלוטין.

זאת ועוד: הסוכר הלבן מכניס רמת אנרגיה גבוהה באופן קיצוני לגוף, שיורדת מהר מאוד ומותירה אותנו בעייפות והשתוקקות ממכרת.

מכאן קצרה הדרך להתמכרות מזיקה, לתנודות חדות ברמות האינסולין והגלוקוז בדם ולתופעות לוואי כמו דכדוך ואף דיכאון, חרדות ותסמינים היפראקטיביים.    

ממתיקים מלאכותיים 

ממתיקים מלאכותיים או סינטטיים הם מוצרי מזון מעובדים שמשמשים, כמשתמע משמם, להמתקת מזונות ומשקאות, במקום הסוכר הלבן המזיק.

ניתן לחלק את הממתיקים המלאכותיים לשתי קבוצות עיקריות: ממתיקים בעלי ערכים קלוריים נמוכים וממתיקים נטולי ערך קלורי.

ממתיקים בעלי ערכים קלוריים נמוכים קרויים גם 'רב-כוהליים' בשל המבנה הכימי שלהם, ומשמשים כתוספים למוצרים מעובדים המיוצרים בתעשיית המזון, כמו גלידות, ריבות דיאטטיות, סוכריות ומסטיקים ללא סוכר, עוגות, עוגיות וכדומה. 

בין הרב-כוהליים ניתן למנות סורביטול, קסיליטול, מלטיטול, מניטול, אריתריטול וממתיקים נוספים הנושאים את הסיומת המשותפת 'ול', שמתאפיינים גם בכך שהם גורמים לתופעות לוואי במערכת העיכול, כמו כאבי בטן, התכווצויות, גזים ושלשולים.  

לעומתם ממתיקים מלאכותיים נטולי ערך קלורי, כמו סכרין, אספרטיים, סוכרלוז, אצסולפאם, ציקלמט וסטיביוזיד, בטוחים לשימוש בכמויות המומלצות, אינם גורמים לתנודות ברמות הסוכר והאינסולין בדם – אך חלקם הוכחו כמסרטנים כאשר צורכים אותם בכמויות הגבוהות מהמומלץ. 

להמתיק או לא להמתיק – זאת השאלה

המתקה של שתייה חמה ומזונות שונים היא הרגל רווח, שנובע מהשאיפה לחסוך בקלוריות ובפחמימות. 

עם זאת, מוצרי מזון מעובדים ומתועשים שנמכרים תחת הכותרת 'ללא תוספת סוכר' לא תמיד יכילו פחות קלוריות מאשר כפית דבש, מכיוון שרבים מהם מכילים מרכיבים אחרים כמו שומן צמחי מוקשה ושומן טראנס, שהם גם מזיקים וגם עתירי קלוריות. 

זאת ועוד: חומרי ההמתקה עצמם, למרות שאינם מסוכנים כל עוד צורכים אותם בכמויות קטנות – לא ממש בריאים או מועילים לגוף. 

בהקשר זה ראוי לציון מחקר מדעי שנערך בשנת 2014 מטעם מכון וייצמן למדע בהובלתם של ד"ר ערן אלינב ופרופסור ערן סגל, שמצא כי צריכה מרובה של ממתיקים מלאכותיים עלולה לגרור השמנת יתר ותחלואה בסוכרת.

זאת בעקבות השפעותיהם השליליות של חומרי ההמתקה הסינטטיים על אוכלוסיית חיידקי המעיים הטובים, שמובילה לאי סבילות לגלוקוז, אשר על פי ממצאי המחקר עלולה להתפתח אפילו בתוך שבוע של צריכת ממתיקים מלאכותיים בכמויות גדולות.  

מחקר נוסף שנערך בשנת 2009 ופורסם בכתב העת המדעי Diabetes Care, מצא כי צריכת ממתיקים מלאכותיים גורמת להיקף מותניים גדול יותר ולרמות גבוהות יותר של גלוקוז בדם בעת צום.

עוד מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת סידני מצא כי ממתיקים מלאכותיים מגרים את מערכת התגמול במוח ומעוררים תשוקה מוגברת למתוק.

ההשערה הרווחת כיום היא שעצם החשיפה לטעם מתוק, בזמן שהגוף אינו מקבל קלוריות כמצופה, גוררת הפרשה של אינסולין שאין לו סוכר להיקשר אליו, ולכן עלולה לעורר דחף לצרוך יותר מזון בכלל ובפרט מאכלים מתוקים.

האם הממתיקים המלאכותיים בכלל בטוחים לשימוש?

מחקר קנדי שנערך על מנת לענות על שאלה זו ובדק 400,000 אנשים למשך עשר שנים, מצא כי לא זו בלבד שצריכת ממתיקים מלאכותיים לא סייעה בירידה במשקל, אלא שהיא אף העלתה את הסיכון ללקות במחלות לב, סוכרת והשמנת יתר. 

הסיבה לממצאים עדיין לא הוכחה, אבל השערות החוקרים לעלייה בתחלואה כוללות התייחסות להשפעה שלילית על הרכב חיידקי המעי, שגורמת לפגיעה בספיגתם של ויטמינים ומינרלים חיוניים.

השערות נוספות שחוקרים העלו, גורסות כי צריכת ממתיקים מלאכותיים וסוכר לסירוגין רק מחזקת את ההתמכרות לסוכרים ולפחמימות, וכי אותם חומרי המתקה סינטטיים משבשים את מנגנוני הגוף האמונים על פירוק הסוכר.

יהיו הגורמים לכך אשר יהיו, התוצאה היא הגברת הסיכון לתחלואה בסוכרת במחלות לב ובהשמנת יתר בעקבות צריכה ממושכת או לא מבוקרת של ממתיקים מלאכותיים.

לפיכך, מומלץ לצמצם את צריכת הממתיקים המלאכותיים למינימום, היות והם עלולים להזיק לבריאות כשצורכים אותם במינונים מוגזמים. 

בסופו של דבר, אין להתכחש לכך שמעבר לשאלה אילו ממתיקים מומלצים או מזיקים פחות לבריאות, המצב הרצוי שאליו יש לשאוף הוא הפחתה של התלות בהמתקה כשלעצמה. 

זאת מפני שתזונה בריאה אינה נשענת בעיקר על מזונות מתוקים, וודאי שלא על תוספות המתקה מלאכותיות, אלא מכילה את כל אבות המזון באופן מאוזן, ועשירה בדגנים מלאים, ירקות ופירות, חלבונים ושפע של מים. 

תחליפי סוכר מזיקים פחות ובריאים יותר

לצד הסייג לפיו מוטב להמעיט ככל הניתן בהמתקה מכל סוג שהוא, חשוב לדעת שקיימים גם תחליפי סוכר טבעיים, שמזיקים פחות מהסוכר עצמו.

סוכר קנים אורגני, למשל הנו תחליף סוכר שמזיק פחות מהסוכר הלבן, וטוב אף ממנו סירופ המייפל הטבעי (בשונה מסירופ 'בטעם מייפל' שמכיל כמויות גבוהות של סוכר – שימו לב!).

בנוסף, ראויים גם לציון סילאן התמרים הטבעי ללא תוספת סוכר, הדבש, שמכיל ריכוז גבוה של סוכר פירות טבעי, הסטיביה, תחליף סוכר טבעי ונטול קלוריות, וכן סוכר קוקוס, הנחשב לבריא ביותר מבין התחליפים הללו.

מה הופך את סוכר הקוקוס לתחליף סוכר בריא?

התשובה לכך טמונה בהרכב עשיר במינרלים וסיבים תזונתיים, PH ניטרלי שאינו מגביר את החומציות בגוף ומדד גליקמי נמוך, שגורם לשחרור אנרגיה וגלוקוז בצורה מתונה ואטית אשר אינה מעודדת תנודות ברמותה אינסולין.  

גם פירות טריים מהווים מקור נפלא לסוכר טבעי, היות והם מגיעים עם כמות גדולה של מים, מכילים ערכים תזונתיים גבוהים, מעניקים שפע אנרגיה זמינה לגוף וקלים יחסית לעיכול.

לסיכום, בדרך כלל יהיה הכי נכון ליהנות מתזונה מאוזנת ונטולת תוספות של סוכר וממתיקים – אבל אם חיפשתם אלטרנטיבות אז קיבלתם בשפע, וגם הבנתם ממה כדאי להיזהר.

עדיין קשה לכם להמעיט בהמתקה ואתם מוצאים את עצמכם מתפתים לממתיקים, מלאכותיים או טבעיים בכמויות גדולות מידיי ולסוכר הלבן עצמו? – סימן שאתם זקוקים לגמילה מההתמכרות! 

במכון אברהמסון תוכלו לצאת לחופשי מההשתעבדות למתוקים ולפחמימות באמצעות שיטה טבעית שמבטלת לכם את הדחף למתוק ולמאפים כבר מהמפגש הראשון.

גמילה מעישוןגמילה מפחמימות
9933*
נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך
גמילה מעישוןגמילה מפחמימות