למה חשוב להפסיק לעשן לפניי ניתוח

מאת: מכון אברהמסון

אנשים העומדים בפניי ניתוח נדרשים לא אחת להפסיק לעשן למען החלמת הגוף.

חשוב להפסיק לעשן לפני ניתוח מאחר והעישון פוגע באספקת הדם החיונית עד מאוד עבור הרקמות המחלימות.

חשוב להבין מה הם הנזקים והסיכונים ולפעול להפסקת עישון לפניי שנכנסים לניתוח.

כיצד פוגע העישון בתיקון הרקמות לאחר ניתוח?

כלי הדם של מי שעובר ניתוח ואינו מפסיק לעשן מתכווצים ויש ירידה משמעותית באספקת הדם.

מה שקורה הוא שבמקום לספק לגוף אספקת דם עשירה שתורמת להחלמתו, מספקים לו רעלים ומגוון חומרים מזיקים שנמצאים בסיגריה ולמעשה מייצרים נזק נוסף לרקמה שבין כה צריכה “לשנס מותניים” בכדי להחלים מן הניתוח.

מה עלול לקרות כאשר לא מפסיקים לעשן במעבר ניתוח? הפגיעה באספקת הדם עלולה להוביל לנזקים הבאים:

  • קו התפר מהניתוח עלול להיפער
  • חוסר איחוי הרקמות (עשוי להגיע עד למצב של נמק)
  • התפתחות זיהומים
  • לעישון השפעה על תפקוד הריאות. מעבר לפגיעה באספקת החמצן לרקמות הגוף, תפקוד הריאות חשוב על מנת לאפשר נשימה טובה במהלך הניתוח.
  • עישון גורם להגברת קרישיות יתר. כאשר המנותח נמצא במצב סטטי, בשכיבה במיטה הסיכון לפתח קרישי דם גדל. קרישיות דם עלולה להוביל לסיבוכים שונים, ביניהם תסחיף ריאתי או שבץ מוחי.

השלכות העישון על תוצאות ניתוח

ניתוק ומתיחה של רקמות אשר בחיתוך אשר מתבצע במהלך הניתוח, מצריכים אספקת דם טובה שתאפשר החלמה.

כאשר מעשנים – מגדילים את הסיכון לסיבוכים שקשורים בריפוי הפצע במקום המנותח.

בהחלמה מניתוח כירורגי פלסטי הפסקת עישון היא קריטית במיוחד לאספקת דם תקינה לרקמות שמעבר לניתוק הנרחב שלהן מתבצע גם הידוק וסגירה תחת מתח.

אי הפסקת עישון לפניי ניתוח משפיעה לרעה על איחוי הרקמות והחלמתן ומתוך כך עלול המנותח שלא הפסיק לעשן להישאר עם צלקת גדולה ולא אסתטית, מה שעשוי להימנע.

כיצד להפסיק לעשן לפניי ניתוח

לאחר שהבנו שהפסקת עישון היא קריטית להחלמה שלאחר ניתוח ולמניעה של ההשלכות השליליות שלה על יכולת הריפוי של הגוף, ננסה להבין כיצד ניתן לפעול על מנת להפסיק לעשן כנדרש.

אנשים רבים חוששים מהופעת תסמיני גמילה מעישון ותופעות לוואי ונרתעים מלנסות להפסיק לעשן לבד.

תופעות הפסקת עישון מופיעות בתחילת הגמילה בעקבות השינוי שמתחולל במאזן הניקוטין בגוף –  אך הן נעלמות באופן די מהיר.

ככל שחולף הזמן הגוף מסתגל למצבו החדש מהבחינה הפיסית, אך מעבר לגמילה הפיסית ישנם ההרגלים והדפוסים הקשורים לעישון מהם יש להינתק.

הנתונים היבשים מצביעים על בין שלושה עד חמישה אחוזים בלבד מהמעשנים שמצליחים להיגמל לבד.

הפסקת עישון חשובה דיה לכל אדם בכל מצב, כל שכן למי שעומד בפניי ניתוח ואין לו ברירה אלא להפסיק לעשן על מנת להגביר את סיכויי החלמתו ולהפחית את הסיכון להתפתחות סיבוכים.

לכן, חשוב מאוד לא לומר נואש אם ניסיתם לבד ולא הצלחתם בעבר.

ישנם כיום מספיק פתרונות חיצוניים לגמילה מעישון.

הפסקת עישון בליווי ותמיכה לטווח רחוק בהחלט מקלה על ההתמודדות עם הגמילה.

כאשר בתוך מערך התמיכה מספקים לכם טיפים לשמירה על תזונה נכונה לאחר ובמהלך הגמילה, לדרכים להאצת ניקוי הגוף מניקוטין – יותר קל לנגמל להתמודד עם אותם תסמינים שעשויים להופיע.

עצות למי שנמצא בהליך הפסקת עישון או לאחריו

  1. הקפידו על תזונה נכונה: תזונה נכונה חשובה לכל אדם בכל מצב. כשהגוף לא מקבל את החומרים הנדרשים לו – הוא נאלץ לבזבז אנרגיה רבה על התמודדות עם חסרים של חומרים חיוניים.לנגמל מעישון יש חשיבות גבוהה לשמירה על תזונה תקינה ומאוזנת, בכדי לשמר את המשקל ובכדי לסייע בפינוי הניקוטין מן הגוף.אחד החששות העיקריים של המעוניינים לעבור גמילה מעישון הוא הפחד להשמין. חשוב להבהיר שהשמנה קיצונית לא תתרחש לאחר הפסקת עישון מאליה.אכן, תתכן עלייה קלה של בין 2-3 קילוגרם בעקבות היעדר הניקוטין מן הגוף, שכן הניקוטין מזרז את חילוף החומרים בגוף. אך תופעה זו חולפת והגוף מתאזן וחוזר למשקלו הרגיל לאחר מספר שבועות.עם זאת, אכילה לא מבוקרת והחלפת הסיגריה במזון לא בריא, עמוס בשומן, סוכר ופחמימות ריקות – בהחלט עלולה להוביל להשמנה.אם מקיימים אורח חיים תזונתי נכון, נמנעים מכך ובנוסף על כך, הוספה של מזונות שמסייעים בניקוי הגוף תועיל גם להאצת פינוי הניקוטין מן הגוף.חשוב מאוד לשתות מספיק מים, לאכול ירקות במגוון צבעים, פירות, דגנים מלאים וקטניות ושומנים טובים.
  2. החליפו הרגלים רעים בטובים: את ההרגלים הקשורים בעישון קל יותר לנתק כאשר מחליפים אותם בהרגלים טובים אחרים.פעילות גופנית בהתאם למצבכם הבריאותי היא הרגל חדש ונפלא שכדאי לאמץ.זה יכול להיות גם תחביב, כמו ציור, צילום, לימוד של תחום שתמיד עניין אתכם. כל מה שעובד עבורכם.
  3. שלבו פעילות גופנית מתונה באורח חייכם: פעילות גופנית לא רק שמטיבה עם מצב הרוח, גם היא מועילה בפינוי שאריות הניקוטין מן הגוף ובשמירה על המשקל התקין.
זקוקים לסיוע בתהליך שאתם מתמודדים איתו?
דברו איתנו. אנחנו כאן בשביל לסייע.

    9933*
    נתקשר ונסביר איך השיטה תעזור לך 2 שאלות ואנחנו איתך

      גמילה מעישוןגמילה מסוכר ופחמימותאחר