התמכרות לסיגריות

התמכרות לסיגריות

רוב המעשנים מתחילים לעשן בעקבות מניעים חברתיים. בין אם זה מתחיל מרצון אישי להשתלב בסביבה של מעשנים אחרים, או מתוך לחץ חברתי חיצוני שמופעל על האדם. התמכרות לסיגריות מתחילה לרוב מנסיבות חברתיות.

איך נוצרת התמכרות לעישון

כשמתחילים לעשן, העישון לכשעצמו אינו מהנה מבחינה חושית. העשן אינו טעים, הוא גורם לתחושת צריבה ולשיעול. ההנאה שבעישון בשלב זה, מתרכזת רק בתחושה הנפשית שעצם פעולת העישון גורמת, ולא מבחינה פיזית. זו יכולה להיות תחושה של עוצמה שבשבירת מוסכמות, כמו שרואים אצל מעשנים צעירים בגילאי החטיבה והתיכון, שחווים העצמה שלילית דרך הסיגריות – "אני מעשן כי בא לי, ולא אכפת לי שההורים והמורים מנגדים לזה". מעשנים צעירים חווים גם תחושת העצמה שלילית שנובעת מהשתלבות חברתית דרך העישון – "אני מעשן, אני חלק מהחבר'ה המגניבים". עישון סיגריות או נרגילות בגילאים אלה הוא גם פעולה חברתית, משהו להתגבש סביבו כקבוצה.
משם, הדרך להתמכרות לסיגריות קצרה מאוד. מהר מאוד הופך הטעם להרגל, השאיפה של העשן נעשית קלה, כבר לא משתעלים ונחנקים, והניקוטין כבר פעל את פעולתו על הגוף – והעישון הפך להתמכרות. הניקוטין גורם להתמכרות פיזית ונפשית כאחד. ההתמכרות הפיזית שיוצר הניקוטין בשימוש ממושך – חמורה וקשה. המעשן מפתח סבילות אל הניקוטין ובכל צריכה שלו, יש צורך בכמות גדולה יותר ויותר. ניקוטין נחשב לאחד מהסמים הממכרים ביותר הידועים לאדם, אפילו יותר מסמים קשים, לדוגמה הרואין.

הנזקים הנגרמים לגוף עקב התמכרות לסיגריות

עישון סיגריות גורם לנזקים רבים בגוף האדם. מעבר לתלות הנפשית שנגרמת, נגרם נזק בריאותי גדול למעשנים. החומרים הרעילים בסיגריה גורמים למחלות שונות, ביניהן מחלות לב, כיבים, בעיות בפוריות, אוסטיאופורוזיס, פגיעה בעור, אימפוטנציה, וסוגים שונים של סרטן; סרטן הפה והלוע, סרטן הגרון, סרטן ריאות, ועוד. למרבה הצער, ישנם נזקים בלתי הפיכים שנגרמים עקב עישון סיגריות. יחד עם זאת, הפסקת עישון יכולה בהחלט להוביל לשיקום בריאותי ולמניעת התפתחות מחלות שונות הנגרמות בעקבות העישון. לגוף יכולת מופלאה לתקן את עצמו, ובכדי לתת לו את הסיכויים הטובים ביותר להחלמה מנזקי העישון – מוטב להפסיק  לעשן כמה שיותר מוקדם. מחקר אחרון שנערך בקרב מיליון נשים באנגליה בעלות התמכרות לסיגריות, מלמד כי הפסקת עישון לפני גיל 30 מפחיתה נזקי עישון באופן משמעותי עד לתיקון מלא של הגוף את הפגיעה בו.

כיצד נפטרים מההרגל המזיק של עישון סיגריות

יש להבין כי ישנה בעיה של התמכרות לסיגריות קודם כל ולפני הכול. מעשנים רבים משכנעים את הסביבה ובעיקר את עצמם שהם לא מכורים לעישון סיגריות והם יכולים להפסיק לעשן מתי שהם רוצים. זה לא נכון, וככל שמעשן יקדים להבין זאת, כך ייטב לו והוא יוכל להתחיל בהליך של ניתוק מן ההתמכרות הקשה הזו. בהחלט אפשרי להפסיק לעשן לבד, אך הדבר אינו פשוט. בפועל, רק כ5% מצליחים להגמל לבד מעישון סיגריות. בשל עוצמתה של ההתמכרות הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית, הדבר אינו פשוט. אז איך להפסיק לעשן בכל זאת? אם ניסיתם לבד ולא הצלחתם, אין זו סיבה לומר נואש. ניתן להסתייע בגורם חיצוני לשם כך. גמילה היא דבר גדול וחשוב, וצריך לתת זמן וכבוד לעצמכם ולתהליך. ברגע שהגעתם למצב בו קיים בכם רצון להפסיק – לקחתם את הצעד הראשון לקראת ההתנתקות מההתמכרות.

עצות לנגמלים מעישון

לאחר שהחלטתם להפסיק לעשן ונכנסתם לתהליך של גמילה – רצוי מאוד לסייע לגוף שעובר שיקום בריאותי לאחר הפסקת עישון ולחזק את עצמכם על השינוי החיובי שאתם עוברים. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לחזק את תהליך הגמילה:

עשו פעילות גופנית – אמצו פעילות גופנית מתונה שתהיה מהנה עבורכם ושתתאים ליכולתכם ומצבכם הבריאותי. גם אם אתם לא נוהגים לעסוק בכושר ומוצאים את זה קשה בהתחלה – תנו לזה זמן כי כאשר תתחברו לזה, והפעילות תיהפך לחלק מהשגרה שלכם – אתם תמצאו שאתם מחוברים להרגל חדש ובריא, במקום להרגל הישן והמזיק של העישון. ריקוד, יוגה, אופניים, הליכה באוויר הפתוח, פילאטיס, או כל פעילות אחרת – לא רק יהוו הרגל חדש וטוב אלא גם יסייעו בפינוי שאריות הניקוטין מהגוף.
שתו מספיק מים, הקפידו על תזונה מאוזנת – צריכת מים חיונית לגוף, ובטח שלגוף הנגמל. גם למים יש את היכולת להאיץ את פינוי הניקוטין מן הגוף. אל תשתו יותר מדי – שתו מספיק. ברחבי הרשת ניתן למצוא מחשבונים לחישוב צריכת מים מומלצת לפי צרכי הגוף.

הכינו בעוד מועד רשימת "למה כדאי לי להפסיק לעשן" – תוכלו להציץ בה לקראת הגמילה, תוכלו להציץ בה במהלך הגמילה ולאחר הפסקת העישון. היא תזכיר לכם, כל פעם מזווית אחרת, מה היו הסיבות האישיות שלכם, שהובילו אתכם להחלטה להיפרד מהסיגריות. הביטו ברשימה של  מה היו הדברים השליליים שנגרמו לכם עקב התמכרות לסיגריות וגרמו לכם להחליט להפסיק לעשן בכל פעם שאתם מרגישים קצת געגוע, או חושבים לקחת "רק שאכטה אחת" במחשבה מוטעית שאין לה הכוח לעורר את ההתמכרות בחזרה כאילו מעולם לא הפסקתם לעשן.


שתף
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
צרו איתנו קשר


רשימת הסניפים שלנו
* עין ורד​ * תל אביב * ראשון לציון * הרצליה * ירושלים * חיפה * באר שבע * אילת