כמעט כל מעשן שוקל, לפחות פעם אחת בחייו, להפסיק לעשן. המחשבה על הפסקת עישון חולפת מעת לעת במוחם של מרבית המעשנים, אך היא אין די במחשבה עצמה בכדי להביא אדם המכור לסיגריות ליישום הפסקת עישון בפועל. לשם כך נדרשת הבשלה והחלטה פנימית. רק כאשר מעשן מחליט שהוא רוצה להפסיק – ניתן יהיה לקחת את הצעד אל הגמילה. העובדות בשטח הן, שמגוון הקמפיינים המפחידים למניעת עישון, ואינספור ההפצרות שמעשנים שומעים מבני משפחתם וחברים מודאגים – לא מונעים אותם מלעשן. הפסקת עישון לאורך זמן תתרחש רק כאשר המעשן יגיע מתוך עצמו אל הרצון להפסיק.

לאחר הפסקת עישון ובחלוף תופעות הלוואי והתסמינים הטבעיים הכרוכים בגמילה, מתחילים הנגמלים לחוות את מגוון היתרונות המיידים של חיים נקיים מעישון: קל יותר לנשום, חוש הריח וחוש הטעם חוזרים, אין ריח של סיגריות וחשוב מכל – אין יותר שיעבוד ותלות בגורם חיצוני מזיק. יחד עם זאת, לצד תחושת הניצחון ואפילו האופוריה המוצדקת עקב ההצלחה בגמילה, חשוב להבין כי קיימת בהמשך הדרך התמודדות עם הפסקת עישון לאורך זמן אליה יש להיות מוכנים, ואשר מצריכה שמירה על מספר כללים חשובים על מנת לשמר את הצלחת הגמילה לטווח הארוך.

התמודדות עם הפסקת עישון לאורך זמן

שלבי הגמילה מעישון – למה יש לצפות?

החלטתם להפסיק לעשן? מזל טוב! הבחירה בחיים בריאים היא החלטה חכמה. כדאי מאוד להגיע עם ידע מקדים, על מנת להיות מוכנים לכל שלב בתהליך הגמילה. ההבנה של מה מצפה בהמשך הדרך בכל שלב ושלב של התהליך תאפשר לכם להיות ערוכים היטב, עם סיכויים גבוהים יותר לצלוח את הגמילה ולשמר את תוצאותיה לאורך זמן.

 

שלב ראשון: השבועות הראשונים לאחר הפסקת עישון

שלושת הימים הראשונים לגמילה, הם הימים הקריטיים של התהליך. בשלב זה, הגוף מתחיל להתנתק מן ההתמכרות ולהתנקות משאריות הניקוטין שבו. מאחר וניקוטין הוא חומר ממכר ביותר, וההתמכרות לעישון ככללה הנה התמכרות קשה (עצמת ההתמכרות לעישון אינה פחותה מעצמת ההתמכרות לסמים קשים, כמו הרואין) – עליכם להיות ערוכים לקראת הופעת תופעות לוואי ותסמינים טבעיים, אשר מופיעים כביטוי של התנקות הגוף מן ההתמכרות.

אל חשש. תסמינים אלו זמניים, רובם חולפים כעבור מספר ימים, והחשש מפניהם לעתים קרובות מאוד קשה מן ההתמודדות עמם בפועל. כמו כן, לא כל מי שנגמל חווה את אותם תסמיני הגמילה, אם בכלל.

 

תופעות לוואי נפוצות בגמילה מעישון:

 

  1. ירידה במצב הרוח, דכדוך:
    לאחר הגמילה מעישון, אתם עשויים לחוות תחושת דכדוך או ירידה במצב הרוח. הסיבה לכך נעוצה בהשפעת הניקוטין על הפרשת הדופמין במוח. לפניי הגמילה, בכל פעם שעישנתם, גרם הניקוטין שבסיגריה להפרשת דופמין במוח. דופמין הוא חומר אשר אחראי בין היתר, לתחושת הנאה שלנו בני האדם. כאשר רמת הדופמין יורדת בעקבות הפסקת אספקת הניקוטין לגוף – אתם עשויים לחוות דכדוך, עצבנות או חוסר שקט, או חוסר יכולת ליהנות  מדברים. אל דאגה, התופעה הזו זמנית, וחולפת כעבור מספר ימים כאשר הגוף לומד להפריש את מינון הדופמין הנחוץ לו ללא עזרת הניקוטין.

 

  1. נדודי שינה:
    השינוי ברמת הניקוטין בגוף, לעתים בשילוב עם מצב רוח ירוד בשבועות הראשונים לגמילה,עשוי לגרום לתנודות בשינה, שעלולות להתבטא בעייפות מתמשכת או קשיים בהירדמות. גם תופעה זו היא זמנית, והיא חולפת לאחר תקופה קצרה שבה הגוף לומד להסתגל למצב החדש וחוזר לאיזון.

 

  1. תאבון מוגבר:
    קיים קשר ישיר בין עישון לתזונה. ניקוטין גורם לתאבון מופחת, לפעילות יתר של בלוטת התריס ולקצב שרפת קלוריות מוגבר (בין 150-300 קלוריות ביום).בגוף, ניקוטין גורם לשחרור של גלוקוז אשר מאוחסן במערכת, לכן אתם חווים "sugar rush" כאשר אתם מעשנים. לאחר הגמילה, מכיוון שהגוף כבר לא מקבל את שיאי הסוכר המהירים שקיבל כאשר עישנתם – הוא חווה נסיגת סוכר. בכדי להתמודד עם נסיגת סוכר – הגוף מבקש תחליף, וזו הסיבה שנגמלים רבים נוטים להחליף את הסיגריות במאכלים מתוקים כמו שוקולד או סוכריות, אשר מספקים לגוף את אותו sugar rush נחשק. כמובן שפתרון זה אינו טוב עבורכם, מאחר ומדובר במזון לא בריא, לא מזין ועתיר קלוריות, שלמעשה מקשה על הגוף במקום לעזור לו, ובטווח הרחוק אף עלול לגרום להשמנה.כמו כן, כאשר מעשנים תחושת הרעב מטושטשת על ידי העישון. מעשנים, לעתים קרובות, "מחליפים" את האוכל בסיגריות. לכן, לאחר הגמילה אתם עשויים לחוש גם רעב מוגבר.

    ובנוסף, קיים הרגל אורלי הקשור בעישון – מעשנים רגילים להרגיש את הסיגריה בפה – ועלולים לחוות חסר במשהו שפשוט יעסיק את הפה.

    גם מתופעה זו אין סיבה לחשוש. כקודמותיה, תופעה זו הנה זמנית וחולפת בשבוע-שבועיים הראשונים לאחר הגמילה מעישון.

 

  1. עליה קלה במשקל:
    ראשית חשוב מאוד להבין, כי בניגוד לחשש הנפוץ מפני השמנה משמעותית לאחר הפסקת עישון, עלייה דרסטית במשקל לא מתרחשת סתם כך כאשר מפסיקים לעשן.אמנם תתכן עלייה קלה במשקל, של בין 2 ל- 3 ק"ג, כתוצאה מהיעדר הניקוטין מן הגוף. אך עלייה זו זמנית, והיא חולפת לאחר השבועות הראשונים לאחר הגמילה. השמנה משמעותית עלולה להתרחש רק אם לא תשמרו על אורח תזונתי נכון, ותחליפו את הסיגריות באוכל לא בריא, בכמויות שאינכם צריכים.

 

  1. שיעול וליחה:
    שיעול וליחה מוגברת הם תופעה נפוצה מאוד בקרב נגמלים מעישון. אין ממה לחשוש – זה סימן מצוין, אשר מעיד על פינוי שאריות הניקוטין מן הגוף. הגוף למעשה מנקה את עצמו ומפריש החוצה את החומרים המזיקים, דרך הליחה.

 

התמודדות עם תופעות לוואי של גמילה מעישון

 

  1. פעילות גופנית:
    לפעילות גופנית יתרונות בריאותיים רבים – הן פיזיים והן נפשיים. פעילות גופנית מתונה, אשר מתאימה למצבכם הבריאותי ולרמת הכושר שלכם עשויה להשפיע עליכם לטובה במהלך השבועות הראשונים לאחר הגמילה.פעילות גופנית מסייעת לגוף להעלות את רמת הדופמין, שיורדת באופן זמני לאחר גמילה מעישון. פעילות גופנית ממריצה ועוזרת לפרוק מתח, לחץ וכעס, והוכחה כיעילה בשיפור מצב הרוח. היא תעזור לכם למנוע תחושת דכדוך ועייפות.

 

  1. שתייה בכמות מספקת:
    בלי מים אין חיים. בגמילה מעישון, שתייה של מים בכמות מספקת חשובה מאוד על מנת לסייע לגוף להתפנות משאריות הניקוטין שבו ולהקל את תסמיני הגמילה. חשוב לשתות מים בכמות הרצויה לגופכם ובהתאם לרמת הפעילות הגופנית שאתם מבצעים במשך היום. גם שתיית מים בכמות גדולה מדי עשויה להיות מסוכנת – היזהרו שלא להפריז לכאן או לכאן. קיימים ברשת מחשבוני מים אשר יסייעו לכם לחשב את כמות המים שעליכם לשתות ביום.

 

  1. תזונה בריאה ומבריאה:
    תזונה נכונה חשובה מאוד לנגמלים מעישון. תזונה מבריאה לנגמלים מעישון היא תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, אשר כוללת מזון ממקור טבעי כל הניתן – ירקות ופירות טריים, קטניות, דגנים מלאים ושומן ממקור בריא.

 

  1. החלפת הרגלים ישנים ורעים בהרגלים חדשים וטובים:
    קשה מאוד להיפטר מכל הרגל, כל שכן הרגל אשר קשור בהתמכרות. לכל מעשן הרגלים משלו, הקשורים בעישון: סיגריה עם הקפה בבוקר, סיגריה אחרי ארוחה דשנה, הפסקות סיגריה בעבודה, וכן הלאה. ההרגלים הקשורים בהתמכרות לעישון משתרשים עמוק, ולעתים ההתנתקות מהם קשה לא פחות, ואף יותר, מן ההתנתקות מהחומר עצמו.הפתרון הוא לא להיפטר מן ההרגל – אלא להחליף אותו בהרגל חדש, ובריא. תהליך הגמילה הוא שלב מצוין לאמץ תחביב חדש ובריא, שאינו מזיק לבריאותכם ויחליף את ההרגלים הישנים הקשורים בעישון. זו יכולה להיות פעילות גופנית – ריקוד, יוגה, פילאטיס, הליכה באוויר הפתוח, או כל פעילות אחרת שמעניינת אתכם – למידה של שפה חדשה, פיסול, ציור, צילום – השמיים הם הגבול.

 

 

שלב שני: שימור תוצאות הגמילה לאורך זמן

לאחר 21 יום, כל הרגל ממנו התנתקתם – נחשב לנחלת העבר. התהליך הגופני של הגמילה מגיע לסיומו, ולגוף אין צורך יותר בסיגריות. אז למה, אם כן, יש אנשים שמפסיקים לעשן מספר חודשים וחוזרים שוב? התשובה היא שהם אינם חוזרים – הם מתחילים לעשן מחדש. זו היא בחירה מודעת, להכניס את גורם ההתמכרות לגוף ובעצם "להפעיל" מחדש את מנגנון ההתמכרות.

בדיוק כשם שנגמל מאלכוהול לא יוכל לחזור לשתות לעולם, "אפילו לא טיפה אחת" של משקל אלכוהולי, שמא תתעורר ההתמכרות ותחזור בעצמה מלאה – כך גם אתם. אם תקחו אפילו "שאכטה אחת" – תעוררו מחדש את הצורך של הגוף בניקוטין, וזאת לאחר שצורך זה עבר כליל. כלומר – תחזירו את עצמכם לנקודת ההתחלה, לאחר שכבר ניצחתם את ההתמכרות.

לכן, חשוב מאוד לשמר את תוצאות הגמילה, על מנת לאפשר את הצלחתה לאורך זמן.

  • אפילו לא שאכטה אחת!
    לאחר שנגמלתם, לגוף אין עוד צורך בניקוטין. אל תתפתו לעשן אפילו פעם אחת, מאחר וברגע שתחזירו את הניקוטין למחזור הדם – הצורך שלכם יחזור בו ומהר מאוד תחזרו לעשן בדיוק את אותן הכמויות שעישנתם לפניי הגמילה.

 

  • להתרחק מסביבה מעשנת, ככל הניתן.
    גם דרך עישון פסיבי, חודר הניקוטין אל הגוף. לכן, השתדלו להימנע משהייה בקרב מעשנים.

 

  • שמרו על תזונה מאוזנת ובריאה.
    לתזונה השפעה כבירה על הגוף ועל הנפש. תזונה בריאה ומאוזנת תשאיר אתכם רגועים, נינוחים, ותסייע לכם להישאר נקיים.

 

 

 

 


שתף
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
צרו איתנו קשר


רשימת הסניפים שלנו
* עין ורד​ * תל אביב * ראשון לציון * הרצליה * ירושלים * חיפה * באר שבע * אילת