האם אתה יכול להפסיק לעשן.לבד

להפסיק לעשן לבד זה אפשרי

המחשבה על גמילה מעישון תחלוף בראשם של רוב המעשנים לפחות פעם אחת. גם סרבני הגמילה הגדולים ביותר, יתקשו להתחמק מהמודעות הציבורית ההולכת וגדלה בנוגע לנזקי העישון – והשינוי, הלכה למעשה, בהתייחסות למעשנים במרחב הציבורי.

התמכרות לסיגריות היא מן ההתמכרויות הקשות ביותר

אם בעבר נחשב העישון לנוהג מקובל כמעט בכל מקום, כיום המצב הפוך. העישון, שלפנים היה פופולרי, אפנתי וסימל סקס אפיל, הפך למוקצה מחמת מיאוס ולאסור, על פי חוק, ברוב המרחבים הציבוריים. אפשר כבר היום לראות עלייה מגמתית יפה בכמות המעשנים המעוניינים להפסיק לעשן ולפטור עצמם מן ההרגל המזיק. יחד עם זאת, גמילה מעישון אינה דבר קל. למעשה, התמכרות לסיגריות היא מן ההתמכרויות הקשות ביותר, אשר משווים אליה התמכרויות עמוקות לסמים קשים, כמו הרואין.

התמכרות לניקוטין

למרות המודעות הגדלה, יש עדיין דברים על עישון שהרבה מעשנים אינם מודעים אליהם. למשל, שניקוטין הוא אלקלואיד רעיל פי 1000 יותר מאלכוהול. הניקוטין הוא גם סם פסיכואקטיבי ממריץ שמקורו בצמח הטבק ונמצא במוצרי הטבק השונים; סיגריות, סיגרים ועוד. הספיגה של הניקוטין במחזור הדם מהירה מאוד, כ-7 שניות בממוצע, והוא גורם לשחרור של חומר מעורר בשם "אדרנלין". התוצאה הפיזיולוגית היא תחושת ערנות, האצת קצב הלב ועלייה בלחץ הדם. הניקוטין מביא לשחרור של חומר נוסף בגוף – "דופמין", שאחראי לתחושת ההנאה. שחרור הדופמין ותחושת ההנאה הנגרמת עקב כך מובילים מעשן בסופו של דבר למצב של התמכרות אל הניקוטין. כפי שצוין קודם, ניקוטין נמנה על הסמים הממכרים ביותר הידועים לאדם, ונמצא ממכר אפילו יותר מסמים קשים. יותר משתמשים בניקוטין יתמכרו לניקוטין לעומת משתמשי ההרואין שיתמכרו להרואין.

האם את/ה יכול להפסיק לעשן לבד?

גמילה מעישון אפשרית, למרות הקושי. רוב האנשים שנגמלים מעישון בהצלחה, עושים זאת בעזרת עזרה חיצונית. אתם יכולים בהחלט להיגמל לבד לא כל עזרה, אך אם אינכם מצליחים, חשוב לדעת שאתם לא נמצאים במיעוט אלא ברוב. הפסקת עישון לבד – רק בין 3% ל-5% יצליחו להפסיק לעשן לבד. איך תדעו שאתם נמצאים בשלב נכון לעבור גמילה מעישון? מלאו את השאלון הזה, שיעזור לכם להבין האם אתם מוכנים להפסיק לעשן לבד.

בחן/י את עצמך: איזה מעשן אתה וכיצד תוכל להיגמל

אתם קמים בבוקר, איך נראית שגרת הבוקר שלכם?

1.      מצחצחים שיניים, רוחצים פנים, שותים משהו חם, אוכלים ארוחת בוקר. לא מעשנים בבוקר.

2.      מצחצחים שיניים, רוחצים פנים, מעשנים סיגריה ורק אז מכינים משהו לשתות ו/או לאכול.

3.      מעשנים סיגריה ורק אחר כך ניגשים לצחצח שיניים ולרחוץ פנים, לשתות ולאכול.

עד כמה אתם מתקשים לשהות במקום בו העישון אסור למשך כמה שעות, כמו מטוס?

1.      בכלל לא או במידה מועטת.

2.      במידה בינונית. חווה קצת עצבנות.

3.      מתקשה באופן רציני, חווה עצבנות וקושי פיזי.

כמה פעמים חלפה בראשך המחשבה להפסיק לעשן?

1.      יותר מ-5 פעמים לאורך תקופת העישון.

2.      3-5 פעמים לאורך תקופת העישון.

3.      לא חלפה, או חלפה פעם אחת או פעמיים.

מה הסיבות שבגללן אתה עדיין מעשן?

1.      בעיקר הרגל.

2.      אני מאוד נהנה מהעישון, בעיקר באירועים חברתיים, בהפסקות בעבודה, במצבי לחץ או התרגשות.

3.      בלי הסיגריות אני מדוכדך ו/או עצבני, אני מרגיש קושי נפשי עמוק וקושי גופני משמעותי.

האם ניסת פעם להפסיק לעשן?

1.      כן, 3 פעמים או יותר.

2.      כן, פעם או פעמיים.

3.      לא.

מה אתה חושב כשאתה רואה אנשים שאתה מכיר ונגמלו מעישון?

1.      איזה כיף להם. הלוואי עליי.

2.      כל הכבוד להם, אני לא חושב שאני מסוגל.

3.      הם בטח יחזרו לעשן, קשה מאוד להפסיק לעשן לתמיד באמת.

האם אתה רואה את עצמך מעשן בעוד 10 שנים?

1.      לא.

2.      אני מקווה שלא, אבל יכול להיות שכן.

3.      כן.

סיכום תוצאות – איזה מעשן אתה וכיצד תוכל להיגמל

אם רוב התשובות שלך היו 1: אתה מעשן שאוהב את העישון, אבל בד בבד מודע לחסרונותיו הרבים. אולי חסרה לך קצת אמונה באפשרות להיגמל, ואולי אתה צריך פשוט לבדוק את סדר העדיפויות שלך – בריאות קודמת לעישון, או עישון קודם לבריאות? איכות חיים קודמת לסיגריות או סיגריות קודמות לאיכות חיים? שאלות כאלו יעזרו לך להתגבש לכיוון הגמילה מעישון, שאיננה רחוקה ממך כמו שאתה אולי חושב.

אם רוב התשובות שלך היו 1 ו- 2 או בעיקר 2: אתה מעשן שהעישון הוא חלק ניכר ונוכח בחייו. אולי אתה סקפטי, ואולי אתה קשור להרגלי העישון שלך קשר הדוק למדי. אבל העובדה היא, שהמחשבה על גמילה מעישון לצמיתות חלפה בראשך, ומעידה על רצון פנימי, גם אם לא חזק ביותר, להפסיק לעשן. תן לעצמך סיכוי, אל תפחד מכישלון. מי שמנסה, כבר מנצח. הקף את עצמך באנשים שנגמלו בהצלחה ושאב מהם השראה. האמן – אם הם מסוגלים גם אתה יכול!

אם רוב התשובות שלך היו 2 ו-3 או בעיקר 3: אתה מעשן עם הרגלי עישון חזקים שתופס את רעיון הגמילה מעישון כדבר מלחיץ שאולי לא היית מוכן אפילו לשקול עד היום. ראשית כל למידה היא פתיחת אופקים, קודם כל חשוב שתבין במה מזיק העישון ומה הן תועלותיה הבריאותיות של הפסקת עישון. אם נמנעת עד היום מלקרוא חומר בנושא – חשוב מאוד שתפתח עצמך למידע חשוב זה עכשיו. אם הגעת לכאן, וודאי יש מקום עמוק בתוכך שמבין את מהות ההתמכרות ומבקש להשתחרר מכבליה. חשיפה לתכנים שכאלו לא תגרום לך להפסיק לעשן – אבל היא כן תוכל להאיר לך את הדרך אל הגמילה, דרך שיכולה להוביל אותך למקום בריא יותר, חופשי יותר – ומאושר.

טיפים לכל מי שרוצה להפסיק לעשן לבד:

הפסקת עישון מעניקה לך שנות חיים וכסף, והיא גם משדרגת לך את איכות החיים. אם החלטת להפסיק לעשן עשית החלטה נבונה. אנשים שהפסיקו לעשן מדווחים על תחושה של שליטה בחיים ותעצומות נפש לבצע שינויים חדים באורח החיים שבאים לידי ביטוי גם בדברים אחרים כמו זוגיות, פרנסה, קריירה, תחביבים חדשים ועוד. אפשר לעשות את זה לבד ובעזרת כמה טיפים שיסייעו לכם תוכלו להיגמל כאן ועכשיו. להפסיק לעשן לבד זה אפשרי – ואם לא אז תמיד יש את אברהמסון.

טיפים: להפסיק לעשן לבד

ואם כבר לבד – אז שיהיה בתנועה..

פעילות ספורטיבית כמובן היא אחת ההמלצות הטובות ביותר שתקבלו. ספורט יסייע לך לפרוק אגרסיות וגם לנקות רעלים מהגוף על ידי זיעה. מעבר לכך פעילות ספורטיבית בהפסקת עישון תעזור לכם גם למור על המשקל.

הכשירו את הסביבה שלכם לשינוי הגדול בין זה במזון ובין אם זה בניקיון, בבית או במשרד הסירו כל דבר ששייך לעישון שלכם, מאפרות, בדלים, ניירות גלגול, סיגריות, טבק, וצרו לעצמכם מרחב אישי נקי מכל מלכודת.

תזונה: הכינו לכם בכל יום בבוקר כך שיהיה לכם לאורך כל היום פירות וירקות חתוכים וזמינים לנשנוש. מקלות גזר ומלפפון, תמרים ואגוזים יעזרו לכם להרגיע את הפה כדי שלא תתחילו לבלוס יותר מדי.

בשורה תחתונה: היו חדורי מטרה ואל תתנו לדברים הקטנים לשבור לכם את המומנט – אפשר להפסיק לעשן לבד.

 


שתף
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
צרו איתנו קשר


רשימת הסניפים שלנו
* עין ורד​ * תל אביב * ראשון לציון * הרצליה * ירושלים * חיפה * באר שבע * אילת