למה כדאי להפסיק לעשן

 למה כדאי להפסיק לעשן?

המחשבה על גמילה מעישון תחלוף גם בראשו של המעשן העיקש ביותר. כמו כל שינוי מהותי בחיים, גם גמילה מעישון מתחילה מצעד ראשון: ההחלטה להפסיק לעשן. עד כמה שהסביבה לא תנסה לשכנע דרך הסברים או הפחדות, פרסומות נגד עישון, תמונות מחרידות ואזהרות על גבי חפיסות הסיגריות; בסופו של דבר ההחלטה להפסיק לעשן תמיד מגיעה מהמעשן עצמו. אחרי ההחלטה, מגיעה השאלה. איך להפסיק לעשן? הפרידה מהסיגריות לא פשוטה. הן חלק בלתי נפרד מחייו של מעשן, מלוות אותו לכל מקום לאורך החיים, מהגיוס לצבא, דרך הטיול הגדול אחרי השחרור, החתונה, וכן הלאה. הפסקת עישון משולה לפרידה מבת או בן זוג, ולא בכדי.

למה כל כך כך קשה להפסיק לעשן?

ההתמכרות הפיזית לעישון

הניקוטין הוא סם פסיכואקטיבי רעיל (פי 1000 יותר רעיל מאלכוהול, לדוגמה), אשר מקורו בצמח הטבק. הוא נוצר בשורשים של הצמח ונאגר בעלים. ההתמכרות לניקוטין שנמצא בסיגריות ומוצרי הטבק השונים היא מבין ההתמכרויות הקשות ביותר הידועות לאדם, הן מבחינה פיזיולוגית והן מבחינה נפשית. מהרגע שהניקוטין חודר לגוף הוא נספג מהר מאוד במחזור הדם וחודר למוח תוך כ-7 שניות. הוא גורם לשחרור של אדרנלין ובכך לתחושת עירנות, מאיץ את הדופק וגורם לעליית לחץ דם. הניקוטין משחרר גם חומר הקרוי דופמין, חומר שאחראי לתחושת הנאה בגוף. ההנאה הזו מעודדת שימוש חוזר בחומר, מה שמוביל בסופו של דבר להתמכרות חמורה. המעשן מפתח סבילות אל הניקוטין – ולכן בכל פעם שהוא צורך אותו, הוא נזקק לכמות גדולה יותר ממנו בכדי להגיע לתחושה הרצויה.

ההתמכרות הנפשית לעישון

השימוש בניקוטין ממכר גם מבחינה נפשית. כל ההתנהגויות הקשורות בעישון – סיגריה בבוקר עם הקפה, סיגריה אחרי ארוחה דשנה, סיגריה אחרי סקס וכן הלאה – הופכות מהר מאוד להרגלים אשר משתרשים עמוק. קשה להינתק מההרגלים הקשורים בעישון לא פחות מהחומר עצמו. עישון הופך לחלק בלתי נפרד משגרת היום של המעשן. הפרידה מן ההרגלים הקשורים בעישון למעשה דורשת מן המעשן לשנות את אורח חייו במידה כזו או אחרת.

הפסקת עישון אחת ולתמיד

איך להפסיק לעשן כמו שצריך? מבלי להישבר באמצע, להתייאש חלילה? גמילה מעישון מתחילה קודם כל ברצון להפסיק לעשן. אם הגעתם לשלב שבו אתם רוצים להפסיק לעשן, יש מספר צעדים שרצוי לעשות בדרך אל גמילה מוצלחת:

רשימת סיבות למה כדאי להפסיק לעשן

הכינו רשימה של כל הסיבות שבגינן אתם מעוניינים להפסיק לעשן. אין זה משנה מה הן הסיבות שלכם, כל סיבה טובה. בין אם אתם מעוניינים להעניק לעצמכם או לבני ביתכם איכות חיים טובה יותר, או אם אתם מעוניינים להימנע מפגיעה בבריאותכם, אם מדובר בעניין כלכלי – כל סיבה שהיא. החזיקו את הרשימה בהישג-יד, וקראו בה לעתים קרובות לפניי הגמילה ובמהלכה. היא תשמש עבורכם עוגן מחזק לרגעים בהם תצטרכו עידוד ותזכיר לכם מה חשוב לכם יותר מהסיגריות – מדוע בחרתם להפסיק לעשן.

תחלואה ונזק בריאותי

העישון הוא גורם מספר 1 לתחלואה ומשפיע באופן ישיר על כל איברי הגוף. העישון אחראי בין היתר על מחלוב לב, מחלות ריאה ונשימה, סוגי סרטן למיניהם, מחלות עור ועוד רבים אחרים. שמו של העישון עולה שוב ושוב במחקרים רפואיים כגורם תמותה גבוה ביותר של המאה העשרים , השפעותיו הבריאותיות של עישון טבק הן שליליות וגורמות לנזק מצבר לאורך זמן.

קופת חסכון של תקציב הסיגריות

בכדי להמחיש את החסכון הכלכלי האדיר שבהפסקת עישון, הכינו קופת חסכון מיוחדת והכניסו אליה בכל שבוע או חודש את הסכום שהייתם נוהגים להוציא על סיגריות. מהר מאוד הקופה תתחיל להתמלא ואתם תוכלו, באופן מוחשי, לתפוס את גודל החסכון. השתמשו בכסף שאתם חוסכים על הסיגריות, חלקו או כולו, לקנות לעצמכם מתנות שבועיות\חודשיות שיהוו סוג של תמריץ הצלחה עצמי. זה יכול להיות זוג נעליים חדשות או בגד, כרטיסים להופעה או משחק, או נופש.

לקבל עזרה בגמילה מעישון

להפסיק לעשן לבד זה אכן אפשרי, אבל אל תרגישו כמו כישלון אם לא הצלחתם, רוב האנשים לא מצליחים להפסיק לעשן לבד. למעשה רק 3-5% מהמעשנים יצליחו להיגמל בכוחות עצמם. היות וההתמכרות לסיגריות היא עמוקה וקשה אפילו יותר מסמים קשים דוגמת הירואין, הגמילה היא תהליך שסיכויי ההצלחה שלו גבוהים הרבה יותר כאשר נעזרים בגורם מטפל חיצוני. מסגרת גמילה תעלה את סיכויי ההצלחה שלכם להיגמל, ותסייע לכם לעבור את התהליך בדרך קלה תוך מתן כלים נכונים להתמודדות עם תופעות לוואי ותסמיני הגמילה. אם ניסיתם להפסיק לעשן לבד ולא הצלחתם – אל תלקו את עצמכם בשל כך ואל תרימו ידיים. דאגו לקבל עזרה בתהליך הגמילה בכדי להיפטר מההרגל הרע אחת ולתמיד.

תזונה נכונה לנגמלים מעישון

ישנה חשיבות רבה לתמיכה בתהליך הגמילה על ידי הנהגת אורח חיים בריא; תזונה נכונה – בריאה ועשירה בחומרים חיוניים ושתייה מספקת של מים – יעזרו לגוף בניקוי שאריות הניקוטין ובהבראתו. מומלץ להרבות באכילת מזונות עשירים בנוגדי-חמצון כמו פירות וירקות ובעיקר פירות אדומים-כהים; אוכמניות, חמוציות, פלפל אדום וענבים אדומים. וכמו כן, רצוי לאכול מזונות שמסייעים בניקוי הכבד – בעיקר ירקות ירוקים. שתיית מים בכמות מספקת חיונית וחשובה מאוד לסיוע בניקוי שאריות הניקוטין מן הגוף. ברחבי הרשת קיימים מחשבונים לחישוב כמות המים שגופכם אמור לצרוך ביום.


שתף
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
צרו איתנו קשר


רשימת הסניפים שלנו
* עין ורד​ * תל אביב * ראשון לציון * הרצליה * ירושלים * חיפה * באר שבע * אילת