6. כשמפסיקים לעשן, הגוף מתנקה בהדרגה ומנקז החוצה רעלים. עקב כך, תיתכן פליטה מוגברת של ליחה. לא להיבהל! הדבר מצביע על התאוששות הריאות. ישנם צמחי מרפא טבעיים שעוזרים למנוע גודש הליחה, כגון שום. (באופן כללי השפעתו של השום טובה כנגד מחלות בדרכי הנשימה.) מומלצים גם אכינצאה, ג'ינג'ר וזעתר.

7. רוצה להיגמל אבל מפחד להשמין? דע שלמרות שתיתכן עלייה קלה של כ- 2-3 ק"ג במשקל, שמתרחשת עקב העדר הניקוטין מן הגוף – תופעה זו חולפת והגוף מתאזן לאחר שבועות מספר. ובכל מקרה,גמילה מעישון היא צעד גדול ומיוחד, ומן הראוי לייחס לו חשיבות רבה ולא להתעסק במשקל בשבועות הראשונים.

8. אם אתה מרגיש בלבול, רוצה להפסיק לעשן מצד אחד אבל אוהב לעשן, מאידך, אל תדאג.אתה לא לבד! למעשה, רוב האנשים שמעוניינים לעבור הפסקת עישון חווים הרגשת פיצול דומה לשלך. הרי כל מי שמעשן אוהב לעשן. אך זה לא אומר שאתה לא יכול להיגמל!

9. אל תדביק לעצמך תווית של "מכור". שקול שנית את המחשבה שאתה לא מסוגל להפסיק. מי יותר חזק, אתה או הראש שלך? ממה אתה מפחד כשאתה חושב על הפסקת עישון? ערוך רשימה של החששות שלך והבט בה. זה שהם עולים זה טבעי, אך הם בעצם תוצר של מחשבות – ולאו דווקא המציאות – שלך. זכור את זה.

10. רוצה להפסיק לעשן בכוחות עצמך? אתה יכול! הפסקת עישון בכוחות עצמך היא דבר אפשרי, נקודה. זכור שבגמילה הגוף מתנקה ויש לעזור לו. הקפד על שתיית מים, שכן מים מהווים גורם חיוני לניקויו. אכול טוב, אוכל מזין ולא "נשנושים", ואל תגיע למצב של רעב, מאחר ולעתים קרובות, הסיגריה מהווה תחליף לאוכל. בהצלחה!

11. רוצה להפסיק לעשן אבל מפחד שאתה לא יכול? דע לך, שרוב האנשים שעשו גמילה מעישון התחילו סקפטיים לא פחות ממך… והפתיעו את עצמם לטובה. תן לעצמך ליהנות מהספק ואל תיתן לספק למנוע ממך לנסות! הרבה אנשים שהיום אחרי הפסקת עישון לא מאמינים עד היום שזה באמת קרה להם. גם אתה יכול להיות אחד מהם.

12."הכעס מונע לב האדם מכל הטובות". אז מה עושים עם כעס? הפתרון, הוא לא להוציא אותו בתוקפנות, וגם לא להדחיק אותו פנימה. עד שתגיע ליכולת להתעלות מעליו, כשאתה פונה לאדם שפגע בך, זכור לשים לב לטון הדיבור. לטון דיבור רגוע יש הד חזק. הביע חילוקי דעות בצורה מכובדת. במקום להתקיף אנשים, פתור את הבעיה!

13. בטח כבר שמעת משפטים כמו, "כשיהיה לי כסף, אהיה מאושר" או "כשתהיה לי זוגיות אהיה שמח יותר." אנשים נוטים "לדחות" את האושר לאיזשהו רגע עתידי, שלא ממש ידוע מתי יגיע. האושר הוא לא תחנה באופק, הוא כאן ועכשיו. החיים בשמחה הם עיסוק רציני. תתחיל להתאמן!

14. כל בוקר ערוך רשימה שבה אתה מודה עבור עשרה דברים שקיימים בחייך, לא משנה מהם. או סדר החשיבות שלהם. נסה לכלול דברים גם אם הם נראים מובנים מאליהם כי בלעדיהם החיים לא היו קלים, בכלל. תגיד תודה. היום שלך יהיה הרבה יותר יפה, עוד לפני שהתחלת אותו!

15. קבעו תאריך להפסקת העישון
קבעו תאריך יעד להפסקת עישון וערכו הכנות לקראתו –  נקו את הבית, היפטרו משיירי בדלים, מאפרות. הכינו את חלל הבית, המשרד והרכב לקראת הגמילה. יהיה קל ונוח יותר לעבור את הגמילה בבית נקי מאשר בבית ספוג ריח סיגריות.

16. רשימת סיבות
לפעמים כשמפסיקים לעשן, קורה ששוכחים מה הסיבות שהובילו לגמילה. לכן מומלץ לערוך רשימה של כל הסיבות שמלכתחילה גרמו לכם לרצות להפסיק לעשן. לא משנה מה הן הסיבות, הן יכולות להיות קשורות לבריאות שלכם, לרצון לחסוך את עלות הסיגריות, מחשבה על הילדים, או כל סיבה אחרת. את הרשימה מומלץ לתלות במקום בולט בחדר ששוהים בו הרבה, מדי פעם להציץ בה ולהיזכר.

17. מה לעשות אם יש רעב מוגבר?
כשנגמלים מעישון נגמלים גם מכל אותם ההרגלים הקשורים בו. העישון מתאפיין בהתעסקות מרובה עם הסיגריה באזור הפה (אזור האוראלי).  כאשר נגמלים, לעתים, בשביל "למלא" את החסר מעשנים "מחליפים" את הסיגריה ב…אוכל. למרות שרוב הנגמלים מעישון לא עולים במשקל באופן דרסטי (אם מקפידים על תזונה נכונה אין סיבה לעלות יותר מ-2-3 ק"ג שהם עלייה טבעית אשר מתרחשת בהיעדר הניקוטין מן הגוף, וחולפת לאחר מספר שבועות כאשר הגוף חוזר לאיזון). למי שמתקשה בהקפדה על תזונה נכונה מומלץ להכין מבעוד מועד נשנוים בריאים: חתכו מקלות של ירקות פריכים; מלפפונים, סלרי, גזר, גמבה. הכינו מטבלים בריאים – חומוס, טחינה, ממרח אגוזים וכן הלאה. הנשנושים הבריאים האלה ימלאו את גופכם בויטמינים ומינרלים וסיבים תזונתיים – וימנעו מכם לנשנש דברים לא בריאים ומשמינים. הכינו גם בקבוקי מים בהישג-יד, והקפידו לשתות לאורך כל היום. העדיפו לאכול 6 ארוחות קטנות ביום במקום 3 ארוחות גדולות וכבדות.

18. תגמול עצמי:
תגמלו את עצמכם על כל יום ללא עישון. ראו בכל יום כזה יום של ניצחון עצמי! הכינו קופה מיוחדת והכניסו אליה מדי יום את הסכום שהייתם נוהגים להוציא על הסיגריות. מתוך החיסכון הזה פנקו את עצמכם במתנות לאורך כל הדרך; בגד חדש, חופשה, טיול, או כל דבר שיעשה לכם טוב. מגיע לכם!

19. פעילות גופנית:
יש לכם את כל הסיבות בעולם להתחיל לזוז, עכשיו משהפסקתם לעשן. אין צורך להירשם מיד לחדר כושר ולהתחיל לפקוד אותו 3-4 פעמים בשבוע. לא כל אחד בנוי לפעילות גופנית אינטנסיבית שכזו, זה תלוי כמובן במצב הבריאותי, בגיל ובעוד גורמים. רק גורם רפואי מוסמך רשאי לאבחן את מצבכם הבריאותי ואת רמת הכושר שתוכלו לבצע. הדבר הכי חשוב למצוא פעילות גופנית שאוהבים! משהו שיעשה לכם חשק לבוא, ושלא ירגיש כמו עונש. למי שלא נוהג לעשות פעילות גופנית, ייתכן שכל פעילות לא תהייה נוחה כל כך בהתחלה, אבל לאחר פעם או פעמיים זה נהפך קל יותר, ורוב האנשים "מתאהבים" בתחושה הנהדרת שלאחר הפעילות הגופנית.

20. שמרו מרחק ממעשנים.
בשבועות הראשונים להפסקת העישון מומלץ להתרחק ככל הניתן מסביבה מעשנת. חשיפה לסביבה מעשנת עשויה להקשות על הגמילה, ואם יש אפשרות להימנע מכך בתחילת התהליך – מה טוב. אל תתביישו לבקש מאנשים לא לעשן על ידכם, ואם אין אפשרות כזו, התרחקו בצורה אלגנטית. זכרו, בריאותכם נמצאת במקום הראשון.

21. זכרו לנשום נכון.
נשימה נכונה חשובה לשמירה על רוגע ושלווה. נשימה לקויה מפריעה לאספקת החמצן בגוף וגורמת לתחושת חוסר נוחות. תרגילי נשימה נכונה נפוצים במגוון טכניקות של רפואה משלימה ובסוגי יוגה שונים. כאשר עולה הצורך לשאוף מסיגריה – קחו נשימה עמוקה וטובה של אוויר נקי.

22. לא לפחד מתופעות לוואי.
הפחד מתופעות לוואי הוא מובן, אך הוא פסיכולוגי יותר מפיזיולוגי. אל תחששו מתופעות לוואי – לאחר שמפסיקים לעשן הגוף מתנקה באופן הדרגתי ומנקז החוצה את הרעלים שהצטברו בו. הליך ניקוי זה מלווה פעמים רבות בליחה מוגברת ושיעול. מדובר בתופעה טבעית שמראה שהריאות מתאוששות. ישנם צמחי מרפא שיכולים לעזור להילחם בהצטברות ליחה כמו ג'ינג'ר, זעתר ושום.

23. לא לדחות את הגמילה.
דחיית החלטות לעתים קרובות מובילה לנסיגה מביצוען. ככל שתמהמהו פחות ותוציאו יותר החלטות חיוביות לפועל – כך תקרבו אליכם את האושר המיוחל. אנחנו חיים כאן ועכשיו, האושר לא נמצא בנקודה מעורפלת בעתיד, ואין טעם לחכות ליום "שיהיה כסף", "כשתהייה זוגיות", וכן הלאה. עשו למען עצמכם –  וכל השאר יגיע לבד. הפסקת עישון היא מסוג הדברים שאפשר לדחות לאין קץ. כל יום שעובר ואתם עדיין מעשנים בו – הוא יום מבוזבז.

24. אחרי שנגמלתם – אל תעשנו ולו שאכטה אחת נוספת! גמילה מעישון היא צעד גדול ומשמעותי. בחלוף הזמן, אפשר בקלות לשכוח את כברת הדרך שעברתם בכדי להגיע ליום שבו תהיו משוחררים מההתמכרות ולא תזדקקו יותר לסיגריות. אתם עשויים לחשוב לעצמכם, "מה כבר שאכטה אחת יכולה להזיק". דעו, כי ברגע שמחזירים אל הגוף את החומר ממנו נגמל – אפילו שאיפה אחת מסיגריה מספיקה –  תתעורר ההתמכרות שוב, כאילו מעולם לא הפסקתם לעשן. זה פשוט לא שווה את זה.

 

 

Category: home tips

← לרשימת הטיפים המלאה לחצו כאן