הפסקת עישון תופעות לוואי ותסמיני גמילה

הפסקת עישון תופעות לוואי

הפסקת עישון כרוכה בתסמינים ותופעות אשר עלולים להפריע למהלך הגמילה. רוב המעשנים יודעים לספר כי ניסו במהלך חייהם להפסיק לעשן, אולם תופעות הלוואי שהגיעו בעקבות כך גרמו להם להישבר בשלב כלשהו והרסו בבת אחת את תהליך הגמילה.

ההצלחה של גמילה מעישון תלויה מאד בהתמודדות מול תופעות ותסמינים.

עישון לאורך זמן מפתח תלות אצל המעשן באספקת ניקוטין, כאשר הגוף התרגל לרמה מסויימת הוא זקוק לה באופן מוחלט וקבוע. כאשר מפסיקים לעשן מתפתחים תסמיני גמילה אשר נובעים גם ממחסור בניקוטין. רוב המעשנים אשר מגיעים לשלב התסמינים חוזרים לעשן מכיוון שאין ביכולתם להתמודד עם תסמיני הגמילה ולהתגבר על תופעות הלוואי.

מהן תסמיני גמילה מעישון?

רעב – תחושת הרעב אשר תושתשה באופן פסיכולוגי על ידי הדלקת סיגריה מתעוררת בתהליך הגמילה, הדחף להכניס משהו לפה עולה ומכאן הדרך אל המקרר הסמוך קרובה מאד. רוב המעשנים מעידים על כך שהם חותמים כל ארוחה בעישון סיגריה, הפסקת הרגל זה גורמת לרבים מהמעשנים לחתום את סוף הארוחה ולהמשיך לאכול עוד ועוד ללא גבול.

עליה במשקל – בהמשך לתחושת הרעב, רוב המנסים להיגמל, מגלים כי הוסיפו עוד 2 – 3 קילוגרמים בזמן תהליך הגמילה ומכאן מתפתחת גם תחושת התסכול.

מצב רוח ירוד ותחושת דיכאון – הניקוטין ידוע כחמר שמשפיע על הפרשות הדופמין שלנו במוח. דופמין אחראי בין השאר על תחושת ההנאות שלנו בחיים וכאשר רמת הדופמין יורדת עקב ירידה באספקת הניקוטין ההרגשה היא של דכדוך וחוסר יכולת להנות מכלום. תופעה זו מתאזנת תוך כמה ימים עד אשר הגוף לומד להפריש את הדופמין במינון הנכון ללא עזרת הניקוטין.

נדודי שינה – הפרעות שינה מופיעות עקב השינוי ברמת הניקוטין בגוף ועקב הרגשת מצב רוח ירוד. ההפרעה מתבטאת בעייפות מתמדת ובקושי להירדם. התופעה חולפת לאחר תקופה קצרה בה הגוף לומד להסתגל למצב החדש ומאזן את עצמו.

כיצד ניתן להתגבר על תופעות לוואי של גמילה מעישון

תופעות הלוואי של הפסקת עישון מופיעות מייד בתחילת הגמילה עקב השינוי במאזן הניקוטין בגוף אך נעלמות באופן די מהר בהשוואה להרגלים ודפוסים ישנים אתם צריכים להתמודד לעד. רוב התסמינים חולפים ככל שחולף הזמן והגוף מתרגל למצב החדש. יחד עם זאת ישנם הרגלים אשר אינם מהווים תופעות לוואי כמו עישון סיגריה עם חברים, בשתיית הקפה או הבירה ואלו הרגלים אשר כל אחד יצטרך להתמודד אתם באופן יומ יומי במהלך חייו כאדם לא מעשן. מומלץ לסגל אורך חיים ספורטיבי ותזונה מאוזנת ובריאה גם כדי לשמור על הגוף וגם כדי לחזק את כושר קבלת ההחלטות ברגעי משבר. יתרה מזאת כדאי לסגל כמה טכניקות אשר יסייעו במצבים בהם יש "דודה" )געגוע( לסיגריה. לדוגמה, אם אתם נמצאים בחברת מעשנים וזה מעלה בכם את הצורך להקחת שכטה, בדיוק אז תצבטו את עצמכם ממש חזק ביד ותחשבו מה אתם עלולים להפסיד לעומת רגע אחד של חולשה. בסופו של דבר זהו הכח הנפשי שלכם שקובע אם תחזרו לעשן או שלא. הטיפול באברהמסון, הנחשב כיום ליעיל ביותר הוא טיפול אשר מפסיק את הדחף לעשן. במרבית המקרים, אדם אשר עבר את הטיפול באברהמסון, ירגיש אדישות מוחלטת ואף תחושה של דחיה עד בחילה מעישון פסיבי .