נזקי עישון

עישון סיגריות הוא הרגל מזיק מאוד שסיגלו לעצמם בני האדם במהלך השנים, אשר הוכח מדעית כגורם התחלואה מספר אחת, אשר חלק מנזקיו עשויים להיות בלתי הפיכים.

דברים שחשוב לדעת על נזקי עישון

נזקי העישון הם רבים והרסניים. בשנים האחרונות ממשיכה הצמיחה במודעות לנזקי העישון הנגרמים למעשן ולסביבתו (עישון פסיבי). יותר ויותר מחקרים שנערכו סביב הנושא מלמדים על ההשלכות השליליות, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית, של ההתמכרות לסיגריות.

תלות נפשית: מעשנים מתנהלים סביב העישון, ועישון סיגריות משפיע על ניהול הזמן שלהם ועל ההרגשה. מעשן שנאלץ לשהות במקום בו העישון לא מתאפשר בו לפרק זמן ממושך, לדוגמה טיסה של כמה שעות, הרצאה, וכן הלאה – נמצא במצב של המתנה לרגע שבו יוכל להדליק את הסיגריה הבאה.

נזק בריאותי: העישון גורם לנזק בריאותי חמור. תערובת הטבק מכילה כ-4000 חומרים שונים, בינהם חומרים רעילים מזיקים שגורמים לנזק מצטבר אשר הוכח כמוביל להתפתחות של מחלות שונות – כיבים, בעיות פוריות, מחלות לב, אוסטיאופורוזיס, אימפוטנציה, פגיעה בעור, מחלות בדרכי הנשימה, וסוגים שונים של סרטן; סרטן ריאות, סרטן הגרון, סרטן הפה והלוע, ועוד. עובדה מצערת היא שישנם נזקים בלתי הפיכים להם גורם העישון. ועם זאת, משמח לדעת כי הפסקת עישון יכולה להוביל לשיקום בריאותי משמעותי ולמנוע התפתחות של מחלות הנגרמות כתוצאה מעישון. הפסקת עישון מוקדמת ככל האפשר, תעניק יותר סיכויי החלמה ותיקון של נזקים קיימים, כמו גם מניעת נזקים עתידיים. מחקר שנערך בקרב מיליון נשים מעשנות באנגליה מראה כי הפסקת עישון לפני גיל 30 מפחיתה את נזקי העישון משמעותית, עד כמעט תיקון מלא של הגוף וחזרתו למצב תקין!

על עישון במרחב הציבורי

בעבר הלא רחוק היה מותר העישון במקומות ציבוריים, ולא היה נדיר להיתקל במעשנים בבתי קפה, אוטובוסים, חנויות וכן הלאה. לקראת שנות השמונים החל שינוי בגישה החברתית כלפיי העישון וכלפיי המעשנים. יותר ויותר מחקרים נערכו סביב נזקי העישון וההבנה את ההשלכות הבריאותיות לא רק האישיות, אלא גם הסביבתיות, של העישון הביאה לשינוי משמעותי ביחס החברה כלפי המעשנים במרחבים הציבורים ובכלל. שינוי זה בא לידי ביטוי גם בהנחיות חדשות שהוציא ארגון הבריאות העולמי במטרה להגדיל את המודעות כלפי נזקי העישון. ניתנה הנחייה המחייבת את יצרניות הסיגריות להוסיף אזהרה בולטת על גבי חפיסות הסיגריות. כמו כן, חוקקו חוקים חדשים שאסרו עישון במרחבים ציבורים רבים. לאט לאט המעשנים, שעד לא מזמן חשו נוח לעשן בכל מקום, החלו להרגיש מוקצים מחמת מיאוס על ידי אלו שאינם מעשנים, שעכשיו החוק היה בצידם, ויותר לא היו חייבים לקבל את העישון במרחב ציבורי והשלכותיו עליהם כמעשנים פסיביים, כמצב מוגמר שאין ברירה אלא להסכין עמו. עם הצמיחה במודעות, החלה מגמת ירידה בכמות המעשנים ומגמה משמחת של מעשנים המעוניינים להפסיק לעשן.

על הפן ההתמכרותי – עישון טבק ממכר מאוד

ההתמכרות לניקוטין ובתוכה התמכרות לסיגריות, היא אחת ההתמכרויות הקשות הידועות לאדם. הניקוטין ממכר פי 1000 יותר מאלכוהול ונמצא ממכר יותר אפילו מסמים קשים. יש יותר מעשנים שמתמכרים לניקוטין מאשר משתמשי הרואין שמתמכרים להרואין.

תהליך הגמילה מעישון טומן בחובו תהליכים פיזיולוגים ופסיכולוגים שקשה למעוניינים להיגמל לעמוד בהם, בייחוד תחת לחץ היום יום בו אנו מתנהלים.

ההיבט הפיזיולוגי: הגוף מכור. לאורך שנים ארוכות, מהתיכון והשירות הצבאי, דרך הטיול למזרח, ללימודים באוניברסיטה, ועד להקמת קריירה ומשפחה, נלוו הסיגריות לחייו של המעשן, ואתן כל החומרים המזיקים והממכרים.

ההיבט הפסיכולוגי: מעשן מכור גם להרגלי העישון שלו. לכל אותן התניות אוטומטיות אליהן הוא התרגל – תנועת היד, צורת השאיפה והנשיפה, והשילובים ה"מנצחים": סיגריה וקפה, סיגריה בנהיגה ברכב, סיגריה אחרי ארוחה דשנה או סקס, סגריה עם משקה אלכוהולי בבר. כשפעולה מסוימת גורמת להתניה הפעילות הופכת סכמתית ואוטומטית. כל מעשן מכיר את הלחץ כאשר הוא מגלה שנותרה לו סיגריה אחרונה בשעה מאוחרת בלילה, ונסיעה לחפש קיוסק פתוח, גם אם הוא בצד השני של העיר, בכדי להשקיט את הדף. זו היא מהותה של התמכרות בדיוק

על הבחירה להפסיק לעשן

רוב המעשנים אשר מנסים להפסיק לעשן לבד נתקלים בקושי רב כאשר הם חווים את תסמיני הגמילה מן ההתמכרות ונאלצים להתמודד גם עם הפרידה מההרגלים הקשורים בעישון, המושרשים עמוק. למעשה, רק 3-5% מן המעשנים שמנסים להיגמל מעישון לבד יצליחו. סיכויי ההצלחה בגמילה גדלים משמעותית כאשר המעשנים מקבלים עזרה.
איך מגיעים לשלב שבו מעוניינים בכלל להפסיק לעשן? ההחלטה להיגמל מגיעה מתוך המעשן עצמו ולא מהסביבה. ניתן לראות זאת הלכה למעשה כאשר מתבוננים בכל הפרסומות המפחידות שמציגות את פגעי העישון המזעזעים, ועם זאת, אנשים ממשיכים לעשן. כאשר מעשן באמת מעוניין להפסיק – זה מגיע מתוך עצמו, כאשר לכל מעשן סיבות משלו לרצון להיגמל. בחנו את עצמכם – האם אתם יכולים להפסיק לעשן? האם כבר נמאס לכם מהריח הרע, או מההשלכות השליליות על הילדים שלכם? אולי השיקול שלכם הוא כלכלי, ואולי אתם מתגעגעים לחוש הטעם והריח שנפגעו כתוצאה מהעישון? מה הן הסיבות שלכם לרצות להפסיק? כל סיבה שתיקח אתכם צעד אחד קדימה לקראת גמילה מעישון – היא סיבה טובה.