גמילה מעישון בפעם אחת או בהדרגה?

החלטתם להפסיק לעשן? מצויין. עכשיו רק נשאר להחליט כיצד: האם להפסיק עם הסיגריות באופן מידי, לזרוק את המציתים ואת המאפרות לפח, להשוויץ בפייסבוק ובוואטסאפ שהפסקנו לעשן ולהישבע שלא נעשן יותר ולו סיגריה אחת כל חיינו, או אולי להפחית מספר סיגריות ביום, בהדרגה, ולתת לגוף להסתגל לנוכחות של פחות ופחות ניקוטין? איזו דרך עדיפה?

 

הפסקת עישון מידית מול הפסקת עישון הדרגתית

מחקרים שונים בחנו את השפעת אורך התהליך של הפסקת העישון, והאם הפסקת עישון ברגע אחד או הפסקה הדרגתית סייעו לאדם שנגמל מהסיגריות להחזיק מעמד ולא לחזור שוב לעשן. נסקור בקצרה את היתרונות של שתי השיטות ואת החסרונות שלהן, על מנת לבחור את הטובה מביניהן.

 

יתרונות הפסקת עישון הדרגתית

ראשית, תופעות הלוואי חלשות יותר ומופיעות בהדרגה. תסמיני הגמילה האופייניים לתהליך בו הגוף מסתגל לחיות ללא ניקוטין כוללים תופעות לוואי הקשורות למצב הרוח כמו ירידה במצב הרוח, אי שקט, רגזנות וחרדה. מהבחינה הפיזית קיימות תופעות לוואי כמו עלייה במשקל, הזעת יתר והפרעות בריכוז. יתרון נוסף להפסקה ההדרגתית הוא ניצחונות קטנים בדרך אל הגמילה הסופית. במהלך תהליך הגמילה קיימים ניצחונות קטנים בדרך, שאינם קיימים בהפסקת עישון באופן מידי: הפחתת 10 סיגריות ביום, או עישון של חפיסה שלמה פחות ליום של מי שעישנו שתי חפיסות ביום יכולה להיות דוגמה לניצחון מעודד קטן.

 

החסרונות של הפסקת העישון ההדרגתית

אין ספק – הסביבה פחות מעודדת. כיוון שמדובר בהפסקה הדרגתית, אין חיזוקים מצד הסביבה כיוון שעדיין נמצאת נוכחות של סיגריות בבית, ובפועל אתה עדיין מעשן, לכן אין עדיין תאריך בו ניתן לחגוג את הפסקת העישון כמו בהפסקה מידית. בנוסף, כל הסיכונים שנגרמים מעישון עדיין קיימים, אף על פי שמדובר בכמות נמוכה יותר של סיגריות. הסיכונים עדיין תקפים גם עבור הסביבה הממשיכה לסבול מסכנות העישון הפאסיבי. לבסוף, קיים סיכוי גדול יותר להישבר או לרמות. כיוון שהסיגריות עדיין בטווח השגה, העובדה כי כרגע מעשנים פחות מאתמול, אינה מבטיחה שמחר המכור לסיגריות לא ישבר ויחזור לכמות הסיגריות המקורית שעישן, או אף יגבירה בגלל החסך שיצר.

 

יתרונות הפסקת עישון ברגע אחד

בראש ובראשונה – נזקי העישון מפסיקים בדקה אחת. הנזקים השונים הנגרמים מעישון, כמו מחלות דרכי הנשימה, אין אונות ואפילו סיכון לסוגים שונים של סרטן, יורדים בבת אחת. הגוף מתחיל מידית תהליך של החלמה, והרצפטורים במוח האחראים על תחושת "הצורך" בניקוטין מאבדים מכוחם. זאת ועוד, נזקי העישון הפאסיבי נחסכים מידית מהסביבה הקרובה. הילדים ובני הזוג שאינם מעשנים מפסיקים להיות בסביבת עשן סיגריות באופן מידי. רמת התמותה מנזקי עישון פאסיבי בשנה היא כמעט 10% מכלל מקרי המוות בשנה הנגרמים בשל סיגריות. מדובר ב-700 איש בשנה מתוך 8000 מקרי מוות שונים כתוצאה משהות בסביבת מעשני סיגריות בישראל. אחד היתרונות הנעימים ביותר נפשית הוא קבלת חיזוקים חיוביים מהסביבה. כאשר החלטת להפסיק לעשן ברגע אחד ושיתפת את סביבתך הקרובה, תהנה מחיזוקים חיוביים מצד הסביבה, המסייעים לשמירה על מוטיבציה גבוהה בתהליך של ההתמודדות עם תסמיני הגמילה.

 

חסרון הפסקת עישון ברגע אחד

קיים חיסרון אחד בסיסי. סימני הגמילה מופיעים באופן מידי, ולא הדרגתי. כאבי הראש, חוסר השינה, העלייה במשקל, ותסמינים שצוינו לעיל עשויים להפוך את התהליך לקשה. עם זאת, במקרה כזה יהיה צורך להתמודד איתם לאורך פחות זמן, מה שהופך גם את החיסרון הזה ליתרון.

 

לסיכום, בהשוואת שתי הדרכים ניתן להבחין כי להפסקת עישון מידית קיימים יתרונות רבים יותר מהחסרונות, ונראה כי זו הדרך העדיפה להיגמל מעישון.


שתף
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
צרו איתנו קשר


רשימת הסניפים שלנו
* עין ורד​ * תל אביב * ראשון לציון * הרצליה * ירושלים * חיפה * באר שבע * אילת